..: Německé dráhy odškodní cestující kvůli nefunkční klimatizaci :..

ilustrační foto, foto: CSPSV Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.

U Českých drah se na podobné opatření těšit nemůžeme. Dopravce se hájí tím, že u nás nejsou až na výjimku provozovány ucelené jednotky jako v Německu a pokud porucha postihne jeden vůz, lze ho ve stanici odpojit a nahradit jiným. U vlaků řady 680 Pendolino taková porucha zatím zaznamenána nebyla. Na rozdíl od vlaků ICE pak má většina vozového parku otevírací okna, nicméně i tak panuje v neklimatizovaných vozech – kterých je ovšem drtivá většina – nepříznivé horko. Největší problém je s vozy, které nemají klimatizaci, ale pouze nucený oběh vzduchu a celistvá okna. Některé z nich ale již brzy budou modernizované v rámci tendru na úpravu 58 vagonů pro vlaky InterCity/EuroCity, který na jaře tohoto roku byl drahami vypsán. Výsledky výběrového řízení budou známy v následujících týdnech.

Počet vozů, které jsou u nás vybaveny klimatizací, se dá srovnávat se stavem v Polsku. Avšak narozdíl od ČD, které tvrdí, že by jedna taková přestavba vyšla až na sedm milionů korun, plánuje polský dopravce zmodernizovat až na 500 vozů nejen pro dálkovou dopravu, a to s výrazně nižší cenou – okolo 800 tisíc korun. Stejné podmínky mají i ti, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, kde by bylo dosazení klimatizace problematické a ekonomicky nevýhodné už nejen z důvodu častých zastávek, a tedy časté výměny vzduchu. S tímto argumentem se naopak neztotožnil Dopravní podnik Bratislava (DPB), který letos pořídil celkem 140 nových klimatizovaných autobusů SOR a Mercedes–Benz CapaCity.

Zdroj: Lidové noviny/Lidovky [1] [2], MF Dnes/iDnes [1] [2], DPB, České dráhy


Dominik Jaroš | 22.7.2010 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
22.07.2010 (19:39)  
Pinochet - v té 814 bylo 56°C před rozjetím že? Tak to je jasné že i třeba když nastoupíte do auta které je delší dobu odstavené že je v něm až 50-60°C, po zapnutí klimatizace, nebo rozjezdu se začne větrat...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
22.07.2010 (19:34)  
zaantar: V tom případě můžeš být s ČD spokojený, páč ve většině EC a snad ve všech IC najdeš nějaké neklimatizované vozy s otvíratelnými okny ;)
22.07.2010 (19:13)  
nevím tedy, zda je klimatizace taková výhra. osobně je mi z ní pravidelně zle, pokud jedu někam dál a je-li to jen trochu možné, vyhýbám se právě kvůli tomu všem IC a EC... což je, vím, docela extrém; ale znám spoustu lidí, kterým to prostě nedělá dobře. zcela ideální by imho bylo, aby si cestující v kupé mohli mezi vybrat mezi klimatizací a otevřeným oknem, ale o tom si asi můžeme nechat zdát... :-)
22.07.2010 (19:12)  
Je krásně vidět, jak nás hygienici brání. V severní Evropě, u sousedů a jinde se klima běžně používá. I v MHD.
A většinou to vomýlaj jako šetření peněz. Ale ty peníze platíme my, daňový poplatníci. Minulý týden jsem pojížděl jak vlaky, tak i MHD a bylo to na mrtvici. V dobytčáku Regio bylo 56 stupňů. Škoda, že nepřistoupil hlavní hygienik, asi by nepřežil lynch. Opravdu kulturní cestování...
registrovaný uživatel Alex Džiuba  mail  
22.07.2010 (19:11)  
Tých busov pre DPB máme nakoniec len 49, ak sa nemýlim 10 MB Capacity a zvyšok je od Soru a všetky Sory ani nemajú klimatizáciu.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
22.07.2010 (19:09)  
Tak zrovna Bee272 má tlakové větrání docela slušné, pokud tedy funguje. 7 milionů za klimu do jednoho vagonu? To se mě zdá nějak moc (pokud nepočítám dosazení CZE - což u vozů třeba Beer, WLABee atd. nehrozí). V MHD si osobně myslím že je klimatizace docela sporná, na jednu stranu pořizovací cena, údržba , časté zastávky, na druhou stranu s klimou je to prostě lepší, naopak u řidiče by to už měla být snad i nutnost, bohužel i u "modernizovaných" (pokud se tomu dá tak říkat) Plzeňských tramvají T3R.PLF klimatizace u řidiče neni a to se ty tramvaje modernizovali 2008-2010 - nechápu, chudáci řidiči.
V MHD by možná pomohlo nějaké opravdu účinné tlakové větrání. A třeba 471 s rozbytou klimou by vůbec neměla být puštěna do provozu, něco jiného je když se porouchá během cesty, ale to je pak na rozhodnutí doprovodu vlaku a cestujících co s tím udělají (odstavit/pokračovat).
22.07.2010 (19:01)  
Souhlasím, že Bee272 je v tomto nejhorší. Loni jsem jím jel z Pardubic do Hranic ze školního výletu.
I když jsem mohl sedět střídal jsem stání v uličce, sezení v uličce, sezení v kupé části podle toho, kde bylo dýchatelněji.
Opravdu je tam v létě horko a okna jdou otevřít jenom aby se neřeklo. B(p)ee jsou v tomto daleko lepší. Buď mají klimu, nebo se dá otevřít více oken.
22.07.2010 (18:38)  
Takovým debilním vagonem je např Bee272, a ty se modernizovat nebudou.V Bpee, a Bee(246) se da jí daleko více otevřít okna, než v Bee272.

Jedna informace v článku je divná.Polsko disponuje asi 350 klimatizovaných vagonů pro dálkovou dopravu, u nás to je o dost méně, ano, započítávali jste cityelefant.

Ještě k tomu mají klimatizované motoráky, a i některé novější jednotky, takže počet je 100% větší než u nás!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko