Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.
U Českých drah se na podobné opatření těšit nemůžeme. Dopravce se hájí tím, že u nás nejsou až na výjimku provozovány ucelené jednotky jako v Německu a pokud porucha postihne jeden vůz, lze ho ve stanici odpojit a nahradit jiným. U vlaků řady 680 Pendolino taková porucha zatím zaznamenána nebyla. Na rozdíl od vlaků ICE pak má většina vozového parku otevírací okna, nicméně i tak panuje v neklimatizovaných vozech – kterých je ovšem drtivá většina – nepříznivé horko. Největší problém je s vozy, které nemají klimatizaci, ale pouze nucený oběh vzduchu a celistvá okna. Některé z nich ale již brzy budou modernizované v rámci tendru na úpravu 58 vagonů pro vlaky InterCity/EuroCity, který na jaře tohoto roku byl drahami vypsán. Výsledky výběrového řízení budou známy v následujících týdnech.
Počet vozů, které jsou u nás vybaveny klimatizací, se dá srovnávat se stavem v Polsku. Avšak narozdíl od ČD, které tvrdí, že by jedna taková přestavba vyšla až na sedm milionů korun, plánuje polský dopravce zmodernizovat až na 500 vozů nejen pro dálkovou dopravu, a to s výrazně nižší cenou – okolo 800 tisíc korun. Stejné podmínky mají i ti, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, kde by bylo dosazení klimatizace problematické a ekonomicky nevýhodné už nejen z důvodu častých zastávek, a tedy časté výměny vzduchu. S tímto argumentem se naopak neztotožnil Dopravní podnik Bratislava (DPB), který letos pořídil celkem 140 nových klimatizovaných autobusů SOR a Mercedes–Benz CapaCity.
Zdroj: Lidové noviny/Lidovky [1] [2], MF Dnes/iDnes [1] [2], DPB, České dráhy

A většinou to vomýlaj jako šetření peněz. Ale ty peníze platíme my, daňový poplatníci. Minulý týden jsem pojížděl jak vlaky, tak i MHD a bylo to na mrtvici. V dobytčáku Regio bylo 56 stupňů. Škoda, že nepřistoupil hlavní hygienik, asi by nepřežil lynch. Opravdu kulturní cestování...
V MHD by možná pomohlo nějaké opravdu účinné tlakové větrání. A třeba 471 s rozbytou klimou by vůbec neměla být puštěna do provozu, něco jiného je když se porouchá během cesty, ale to je pak na rozhodnutí doprovodu vlaku a cestujících co s tím udělají (odstavit/pokračovat).
I když jsem mohl sedět střídal jsem stání v uličce, sezení v uličce, sezení v kupé části podle toho, kde bylo dýchatelněji.
Opravdu je tam v létě horko a okna jdou otevřít jenom aby se neřeklo. B(p)ee jsou v tomto daleko lepší. Buď mají klimu, nebo se dá otevřít více oken.
Jedna informace v článku je divná.Polsko disponuje asi 350 klimatizovaných vagonů pro dálkovou dopravu, u nás to je o dost méně, ano, započítávali jste cityelefant.
Ještě k tomu mají klimatizované motoráky, a i některé novější jednotky, takže počet je 100% větší než u nás!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











