..: Německé dráhy odškodní cestující kvůli nefunkční klimatizaci :..

ilustrační foto, foto: CSPSV Berlín — V důsledku nekonečných veder musely Německé dráhy (DB) odstavit tři soupravy rychlovlaků ICE. Důvodem byla nefunkční klimatizace, způsobující značný nárůst teploty ve vozech až na téměř padesát stupňů Celsia, především kvůli propojenému klimatizačnímu systému, tlakotěsné skříni a absenci větších otevíracích oken. Během jízdy v těchto podmínkách zkolabovalo na 27 cestujících, převážně studentů, kteří museli být následně lékařsky ošetřeni. Na každého z nich nyní čeká odškodné v podobě 500 eur; navíc obdrží také částku odpovídající 1,5násobku ceny jízdného. Těm, kteří sice ve vlaku nezkolabovali, ale museli v rozpálených vozech strávit hodiny, bude vrácena polovina jízdného a jako bonus poslouží cestovní kupon.

U Českých drah se na podobné opatření těšit nemůžeme. Dopravce se hájí tím, že u nás nejsou až na výjimku provozovány ucelené jednotky jako v Německu a pokud porucha postihne jeden vůz, lze ho ve stanici odpojit a nahradit jiným. U vlaků řady 680 Pendolino taková porucha zatím zaznamenána nebyla. Na rozdíl od vlaků ICE pak má většina vozového parku otevírací okna, nicméně i tak panuje v neklimatizovaných vozech – kterých je ovšem drtivá většina – nepříznivé horko. Největší problém je s vozy, které nemají klimatizaci, ale pouze nucený oběh vzduchu a celistvá okna. Některé z nich ale již brzy budou modernizované v rámci tendru na úpravu 58 vagonů pro vlaky InterCity/EuroCity, který na jaře tohoto roku byl drahami vypsán. Výsledky výběrového řízení budou známy v následujících týdnech.

Počet vozů, které jsou u nás vybaveny klimatizací, se dá srovnávat se stavem v Polsku. Avšak narozdíl od ČD, které tvrdí, že by jedna taková přestavba vyšla až na sedm milionů korun, plánuje polský dopravce zmodernizovat až na 500 vozů nejen pro dálkovou dopravu, a to s výrazně nižší cenou – okolo 800 tisíc korun. Stejné podmínky mají i ti, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, kde by bylo dosazení klimatizace problematické a ekonomicky nevýhodné už nejen z důvodu častých zastávek, a tedy časté výměny vzduchu. S tímto argumentem se naopak neztotožnil Dopravní podnik Bratislava (DPB), který letos pořídil celkem 140 nových klimatizovaných autobusů SOR a Mercedes–Benz CapaCity.

Zdroj: Lidové noviny/Lidovky [1] [2], MF Dnes/iDnes [1] [2], DPB, České dráhy


Dominik Jaroš | 22.7.2010 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
22.07.2010 (21:56)  
Cestující - jenže v tom Portlandu ty Astry nezastavují každých pár-set metrů. Plzeňské Astry, co jezdí v Plzni mají klimu jen u řidiče, u cestujících jsou výklopná okénka a občas je to opravdu hnus, ale dá se to. Pokud mohu mluvit konkrétně za plzeňský tram. provoz, tak klimu si třeba v těch Astrách představit dokážu, ale nevím jestli by to prošlo s četností zastávek, která tu opravdu je, na druhou stranu pobyt v té zastávce neni nějak závratně dlouhý. Astra je pro klimu jak dělaná, do T3 už si to nedokážu představit :)
22.07.2010 (21:56)  
Tomáš Palíšek) Redakce rozhodně žádné PKP PR nemyslela, bo tento dopravce už neexistuje. ;) Pro detailisty: ano, vyčlenil se z Grupy PKP a nyní se jmenuje prostě Przewozy Regionalne.
22.07.2010 (21:27)  
No ještě že máme ty koženky, tam k podobné závadě nedojde. :)

K té MHD - je zajímavé, že v Portlandu mohou mít plzeňské Astry klimatizaci, ale v ČR ne, protože máme tyhlencty specifické podmínky.

zirecek: "Osobně jsem odpůrcem obsluhovatelů klimatizace, kteří ji neumí nastavit. Správné nastavení klimatizace by mělo být v létě o pět až sedm stupňů nižší než okolní teplota."

Přesně tak. Když slyším, jak si v současných vedrech lidi nastavují v autech klimatizaci na 19°, tak se nestačím divit. Hroší je, když někdo stejně nastaví klimu třeba ve vlaku nebo v obchodě.

EC 174: Taky to řeším záclonkou, nemůžu za to, že mají ČD binární okna (otevřeno/zavřeno). Zatím nikdo nic nenamítal. Mimochodem ušpinit ty závěsy, to už snad ani nejde.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
22.07.2010 (21:18)  
Ve starších vozech je situace s horkem hrozná a téměř neřešitelná. Zavřené okno mít nelze a okno plně otevřené způsobuje nesnesitelný hluk, průvan a všechno lítá.
Jel jsem vozem řady A a zvolil jsem často aplikované řešení – smotaný závěs přivřený do okna, takže asi třetina zůstane otevřená. Co myslíte – přišel průvodčí, vynadal mi, že se ten závěs ušpiní, okno zavřel a řekl mi, že si mě přijde zkontrolovat, jestli to tam znovu necpu.
22.07.2010 (20:36)  
Filip Janev : Taky se tomu divím, redakce asi myslela PKP PR. Ale Poláci jsou na tom hodně dobře. Ano, mohly by ty vozy možná o kapku lepší, ale i tak jsou poměrně dobré a kvalitní. Jo, jak to vypadá vlastně s těmi novými vysokorychlostními jednotkami pro PKP IC? Neví někdo?
registrovaný uživatel M 
22.07.2010 (20:22)  
Tak teoreticky by to slo, ale asi by se tam hromadili hornici:-)
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
22.07.2010 (19:58)  
M - toto opravdu vyresi az klimatizace + předtápěcí stojan. A né vždy lidé jdou k autu a čekají u něho 15 minut, než se alespoň trošku ochladí, třeba nemají čas, ale máte pravdu, to záleží jen nanich..

A nebo bude na představku jiná teplota než v prostoru k sezení (adaptační prostor?), i když to je asi docela blbost..
registrovaný uživatel M 
22.07.2010 (19:46)  
strejceksms - kdyz si v aute pustis klimu, tak v nem nemusis byt a pockat, az se vychladi. Pripadne nemusis nutit spolujezdce, aby do 60stupnoveho auta nastupovali. Takze pokud je vlak delsi dobu odstaven, tak ano, je logicke, ze v nem bude horko, ale vetrat nebo pustit klimu je nutne PRED odjezdem s lidmi. Ovsem vyvetrat stojici vlak je zaprve skoro nemozne, zadruhe po "vyvetrani" v nem stejne bude porad 37 stupnu, takze tohle je resitelne jen klimatizaci

zirecek - duvod je zrejmy - pro ty, kteri jedou z "predchozi stanice" je tech 23 stupnu suprovych a kdyby tam bylo 30 stupnu, tak budou umirat (skoro). Sok je to jen pro ty, kteri zrovna pristoupi z teploty 37 stupnu. No a protoze ve vlaku k vymene dochazi porad, tak je to neresitelne - bud budou lidi pri nastupu a vystupu v soku nebo bude ve vlaku "prijemne chladnych" 30 stupnu
22.07.2010 (19:44)  
Osobně jsem odpůrcem obsluhovatelů klimatizace, kteří ji neumí nastavit. Správné nastavení klimatizace by mělo být v létě o pět až sedm stupňů nižší než okolní teplota. Avšak proč cestující s ČD podstupuje většinou šokovou terapii? Snad se to časem naučí nastavovat, :-).
Když člověk vidí, jak se ČD,a.s. starají o tech. stav vozidel, nedělám si iluze, jak se starají o různé filtry a další zařízení vzduchotechniky; o čemž se člověk občas přesvědčí na vlastní nos, :-).
registrovaný uživatel M 
22.07.2010 (19:40)  
Nnuceny obeh je nestesti, to uz je (v techto podminkach) skutecne lepsi okno.
Nicmene jestli okno nebo klima, tak tam je volba hlavne u vyssich rychlosti absolutne jasna. Na dalnici taky nevidim moc aut s otevrenym oknem... Ano, je sice pravda, ze kazdej by ji rad mel nastavenou jinak, ale u otevrenyho okna se ta teplota taky moc regulovat neda:-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko