Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy

Jako tohle je priklad (urcite to nekde muze byt vlakem i kratsi - trba Brno-Blansko mozna), ale ze ma vlak mensi valivy odpor neznamena absolutne nic... Bych to prirovnal ke golfu - jeden hrac ma drive 270 metru, druhej 180. Jako je fajn, ze ten prvni je nadherne dlouhej, ale co z toho kdyz ma micek 30 metru v hloubi lesa...
Argumentovat u energenticke vyhodnosti valivym odporem mi prijde jako rict "mam delsi drive, jsem lepsi hrac"...
GoRingo - jako MOC dekuji! Ja teda nechtel nejakej suprslozitej vzorec, mne stacilo neco na zpusob - jeden kilak regionovy stoji 30 korun, jeden kilometr "elektricke RN" stoji 20 korun. Zadna veda:-)
Ta cisla, co tam jsou maji jeden zasadni problem - ja absolutne nezpochybnuji, ze velka mnozstvi ma smysl vozit vlakem. Slo mi ale hlavne o srovnavani "malych dodavek". Ono neni nahodou, ze vyhralo metro - asi jako jedine jezdi "porad" plne a jsou v nem stovky lidi. Kdyby v nem jezdilo jen 15 lidi, tak uz je to o necem jinym...
BTW - co je hodne zajimavy je srovnani autobusu a IAD - obvykle se rika, ze autobusy jsou mnohem "uspornejsi" nez IAD a pritom to vyslo vicemene stejne.
SYN - ano, sohlasim s tim, ze ty tabulky jsou "pokrivene" tim, ze elektricke prostredky jsou obecne vetsi... Bych to prirovnal k jednomu obchodu, kde prodavaji po kusech a druhy prodava po lotech. Ano, ten druhy bude na jednotku levnejsi, ale pokud nepotrebuju 100 kusu, tak je levnejsi ten drazsi...
Ještě jednou napíši stručný názor na tuto jednotku.
Ona by ta 814 stačila na regionální tratě s rychlostí do 80 km h. Škoda jen, že se skutečně nedomyslelo, jak problém špatné adheze eliminovat. I kdyby to mělo stát více peněz. Jednotka přeci má jezdit dalších x let. Skutečně se domnívám, že v tomto případě je polovičatá práce na houby. A navíc tento problém bude za špatných adhezních podmínek nejen ve stoupání dělat x let problémy. Bude se to prodražovat. Chápu , že k prokluzu by za určitých podmínek docházelo stejně , ale tohle je ,,fušerácky´´ zbytečný luxus.
jinak kdysi byl v papírové verzi TT jeden velice pěkný článek na toto téma, a tam byly ještě trochu jiné výsledky. Tam vlak vedl úplně s přehledem, ale nevím, jestli tam nebylo započítáno ještě něco jiného.
možná je to tohle: http://www.technickytydenik.cz/detail.php?action=show&id=4331&mark=doprava ale bohužel v elektronické verzi u toho asi nejsou ty tabulky
Spousta prostoru pro interpretaci takovych udaju.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











