Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy

Nepropadl jste z fyziky na základní škole? Sice se nerad uchyluji k invektivům, ale na tohle nelze napsat nic "normálního". Takže asi doma živíte padesátiletou televizi, třecetiletej mrazák a v garáži vám stojí superúsporný žigul. Pokud ano, tak nechápete nic, pokud ne, tak by vám mohlo dojít to, že existuje pojem "ztráty". A ztráty z valivého odporu kolejnice a ocelového kola jsou menší než ztráty pneumatiky ku asfaltu. Čili dodávaný výkon pohonu konstatně (v= konst.) jedoucímu vozidlu musí pokrývat ztráty. Ztráty valivé, ztráty prouděním vzduchu atd. atd.
Osobní vlak rozjedu na zastávce, ale do další stanice pokrývám už jen ztráty. Kdyžto autobus v provozu často mění rychlost, což naprosto může setřít výhodný fakt, že je lehčí. Nesporná výhoda železnice v době jejího vzniku byla v tom, že měla podstatně menší valivý odpor, takže i s malým výkonem se dal přepravit velký náklad (mluvím o koňce, ne o parostrojní železnici). Takže chápu, že M z nějakých "číselných" údajů se chce zbavit regionálních drah(což v některých případech nemusí být na škodu), ale fyzikální výhodu železnice prostě neznásilní...
Samosebou plati uz recene, ze cim vetsi objem prepravy, tim efektivnejsi je preprava po kolejich, nicmene s tou efektivitou samosebou souvisi i vlastni hmotnost dopravniho prostredku vztazena k poctu cestujicich. A dalsi vec je, ze pokud mam moznost jet busem nebo vlakem za stejnou cenu a dobu a pritom vim, ze jedno z toho bude natriskane a druhe poloprazne, budu si zrejme vybirat to, kde se nebudu muset mackat => teoreticky snaha o lepsi obsazenost vozu muze i cestujici odradit.
Typickym prikladem je cestovani v Becku - pokud jsme tri v kupe, je to vcelku v pohode, ale jak je nas tam 8, priste si vybiram jiny spoj. Ale to uz sem utek moc daleko od puvodniho tematu...
bus Karosa (C 934) 10 tun, 80 míst (45+35)
tramvaj T3 16 tun, 100 míst (23+87)
tramvaj Škoda 15T 42 tun, 210 (míst) (61+149)
mot. vůz 810 20 tun, 95 míst (55+40)
regionova 814 (dvojvozová) 39,6 tun, 181 míst (76+105)
Samozřejmě vím, že je to hrubě orientační, ale stejně je třeba počítat s reálnou obsazeností spojů a ne s deklarovaným počtem míst. To IMHO zase hraje v neprospěch železnice.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










