Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy

A vůbec, proč tu furt zaříkáváte 1216.2 taury, a že se měly koupit, když v té době, kdy se zadal vývoj 380, ještě tyhle taury neexistovaly, a co víc, 380 je o generaci novější stroj. A to nemluvím o tom, že si se sítí SŽDC ani po schválení zas tak dobře nerozumí - stahovačky, přechod v Schöna Gr., 25Hz KO, to jsou všechno argumenty udělat něco doma na míru a snažit se to prodat.
Pokud se máme s něčím prosadit, tak to musí být stejně kvalitní výrobky jako od ostatních evropských výrobců, kteří ale nezaspali dobu. FRK
Platí se tuším 20%, ale stále to není oněch 60 - 100%
A těch 12 miliard? Ne tak docela. Byli k tomu donuceny nefungující politikou státu. Neuznávám tento krok, ale raději budu jezdit v 810 než nejezdit vůbec. Nejdříve se musí změnit dopravní politika státu a poté se můžeme zabývat ostatním. Jednou se řeklo, že je železniční doprava prioritou a souběhy nebudou tolerovány v neprospěch autobusu.
Mám Vám vyjmenovat všechny dotované souběhy, které u nás najdete? A ve většině případů vlak obslouží větší území než autobus, je rychlejší a cena srovnatelná. Namátkou Chrudim-Pardubice. Kdyby se tyto souběhy zrušili a raději se zavedlo více autobusových linek do okolních obcí, případně se tyto finance dali do vlaku. Takto jede poloprázdný vlak, za 10minut skoroprázdný autobus, ale platíme obé. A následně si politik řekne. Obě jede prázdné nemá cenu dotovat, zrušíme to bez náhrady. Není v tomto případě někde chyba?
"A s těmi lokálkami - O. K., s tím přepravním proudem jsem se vyjádřil špatně, ale stojím si za tím, že být spousta našich lokálek ve kterékoliv ze sousedních zemí, tak už na nich osobní doprava není. A je otázka, jak dlouho to vydrží u nás."
Jste mne asi nepochopil. I na té nejzapadlejší lokálce u nás je větší přepravní proud než na kdejaké DOSUD EXISTUJÍCÍ lokálce v Německu nebo Rakousku.
A i o tom to je. Opět. Fungující dopravní politika státu, která u nás narozdíl třeba od Německa nebo Rakouska jaksi nefunguje. Tam se sice zastaví železniční osobní doprava, ale jen tam kde to má smysl a kde se pro cestující nic nezhorší. Navíc je plně nahrazena autobusy. Například i v režii autobusů ÖBB, na které platí stejné jízdenky jako na vlaky, takže pro cestující se nemění nic ani z hlediska tarifního.
A pokud chcete srovnávat kvalitu cestování se západem? Poradím Vám jednu věc po které zřejmě celkem rychle procitnete. Zajeďte si do Belgie :) Za Béčka a 810 se skutečně stydět nemusíme.
Co vím, tak půlku ceny opravy Regionovy platí ministerstvo z nějakého dotačního programu, a na nákup nových vozidel dostaly ČD 12 miliard. To, že je prošustrovaly jinde, to už je jejich problém.
A s těmi lokálkami - O. K., s tím přepravním proudem jsem se vyjádřil špatně, ale stojím si za tím, že být spousta našich lokálek ve kterékoliv ze sousedních zemí, tak už na nich osobní doprava není. A je otázka, jak dlouho to vydrží u nás.
ČD ovšem jdou úplně opačným směrem. Interiéry starých (a asi i těch nových) souprav a vozů dál uklízí pologramotné osoby špinavým páchnoucím hadrem, ale když už se něco modernizuje, tak se do toho (k neutuchající bolesti všech milovníků starých lepších železničních časů) lejou (mnohdy i zbytečně a absurdně) miliony a miliardy, asi proto, aby si dodavatelské firmy přišli na své a nebo proto, že někdo nahoře má představu, že železnice by měla být odosobněné lesklé monstrum: chrom a sklo a taky kilometry nového šedého betonu...
Řekl bych, že spíše naopak. U nás má většina lokálek několikanásobně větší proud cestujících než ty na západě. Někomu, kdo po těchto tratích na západě nikdy nejel, se to srovnává nejlépe, že?
"Kolik stojí rekonstrukce na jednu dvoudílnou Regionovu? Mluvilo se o 30 milionech Kč? A kolik by stálo ekvivalentní vozidlo, tj. Regioshuttle? Nějakých 55 mil. Kč?"
Mluvilo se o 20 milionech Kč a tato cena je dokonce i skutečností.
Přidal bych malé srovnání cen: DESIRO cca 85 mil. Kč, jednodílné RegioShuttle RS1 cca 60. mil. Kč, CORADIA LINT cca 78 mil. Kč, třídílné ATR220 cca 85 mil. Kč
A zase...lokálky srovnáváte se západem, i když jste celkem mimo, ale ostatní ne? Takže kdyby doprava byla financována tak jak na západě. Tj. 60% ceny nového vozidla z rozpočtu státu, krajů nebo spolkových zemí (vojvodství nezmiňuji - ti platí dokonce 100% ceny) tak při ceně 85 mil. Kč za Desiro by dopravce platil pouze nějakých 34 mil. Kč, a při ceně za RegioShuttle potom nějakých 24 mil. Kč, což by bylo již z Hyperbúdou srovnatelné, kdyby ... 60%
A mezi námi. Než nějaká Desira na lokálkách bych raději viděl prohánějící se 3 nebo 4-dílné Talenty namísto 163+3-4*Bt nebo Bdmtee na elektrifikovaných tratích.
Predpokladam, ze zminovane jednotky z dalsi zakazky budou mit uz kabat z najbrtovskeho balkanu. Pokud CD dodrzi co slibujou - tedy ze k zavadeni balkanu bude dochazet jen u novych vozidel a u tech, kde je stejne nutne resit obnovu laku, budeme tu zrejme mit pomerne dlouhou dobu v provozu obe provedeni... takze i tady je mozne videt dalsi zpestreni :-).
Napadly me dve myslenky (zrejme obe nerealne) ... jak moc slozite je dosadit do vlecneho vozu sadu elektrickeho pohonu? Proc se na to ptam... pokud slovaci vytvari sve bagety z pripojnych vozu dosazenim dieseloveho pohonu, neslo by analogickou metodou hodit na strechu sberac proudu a pod podlahu zbytek? Sice dve napravy na vuz drncaji, ale v pripade elektrickeho pohonu vidim snazsi pohon obou naprav hnaciho vozu... a takoveto male jednotky by dokazaly obslouzit spoustu osobaku, navic by zrejme nebyl problem ve zvyseni rychlosti, takze provoz na hlavnich tratich by nezdrzovaly.
A druha vec - jako jednu ze zakladnich nevyhod Regionovy, pokud se nahrazuji vykony 810, vidim prilis velkou kapacitu nejmensi jednotky - pokud nekde jezdi polopradzna 810 pres tyden a o vikendu vozi dva privesaky, nahradit to 814 neni optimalni. Jak slozite by mohlo byt znovuobnoveni myslenky Esmeraldy? Jasne, ma horsi obsaditelnost a je vysokopodlazni, ve variante s Kasandrou celkove urcite drazsi nez dvouvozova nova, takze otazkou zustava, po kolika najetych km by uspora nafty "nasetrila" na rozdil v cene...
to SYN: Tady ten argument se tu objevuje cato Ovsem ja se ptam zda je t cyba Regionovy, nebo CD? CD nasazuji vozidla nesmyslne celkove, viz treba i City Elefenta na delsich tratich a dalsi ruzne vychytavky. Ale to prece neznamena, ze tu nekteri budou nesutale tvrdit, ze Regionova je uplne na nic. Sve opodstatneni ma a to, ze ji CD posilaji kam nepatri.. kdyby koupili Regioshuttle ci Desiro (leda, ze by koupili eletricke desiro), tak verim, ze by je nakonec nasadilo na hlavni trate a jeste eletrifikovane:) Takze jina jendotka nevyresi to, ze na GR nepouzivaji mozek.
to Jiri Prusa: No ale na trhu jsou mala vozidla pro zavislou trakci, nabizi je tusim minimalne Siemens a Stadler.
Frkac Karel: Prehanite, Regionova ma jiny motor a prevodovku, zcela nove rizeni, zvyseni bezpecnosti, jiny design, mnohem lepsi wc, informacni system a interier je take jinde. Takze spis bych to prirovnal k Favoritu a Felicii, byt Skodovka byla asi uspesnejsi nez Pars (co do kvality, hlucnosti a zlepseni jizdnich vlastnosti).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











