Praha/Šumperk – Vítězem nedávno vyhlášeného výběrového řízení Českých drah na dodávku 68 modernizovaných, částečně nízkopodlažních motorových jednotek se stal šumperský Pars. Ten také vyhrál kontrakt na dalších 17 řídicích vozů řady 954. Obě dodávky mají být dokončeny do konce roku 2010; Pars byl jediný, kdo se do výběrových řízení přihlásil.
Rekonstruované jednotky, které dodá Pars v počtu 68 kusů, budou i nadále označeny jako řada 814-914 Regionova. Doznají však mnoha technických změn a funkčních, zejména:
- nižší hlučnost uvnitř vozidla minimálně o 2 dB
- nižší celková hlučnost jednotky
- výkonnější topení s přesným řízením teploty v oddíle pro cestující
- tabule informačního systému v LED provedení
- nové vedení dvojkolí pro zvýšení životnosti
- v nízkopodlažním oddíle přibudou závěsné háky pro jízdní kola
- o 50 % výkonnější klimatizace stanovišť strojvedoucích s delší životností a možností "ofuku" bočních stahovacích oken včetně regulace množství vzduchu foukaného na nohy strojvedoucího
- náhrada běžné šroubovky mezi vozy za šroubovku pevnou
- změna mechanického ovládání kompresoru za elektrické
- dosazení moderního systému mazání okolků
- nové pískování dle norem TSI
Většina těchto změn odstraňuje největší nedostatky původního provedení sériových modernizací jednotek Regionova a je otázkou, zda-li se některé z těchto změn nebudou aplikovat zpětně i na již provozované soupravy z první série.
Nové jednotky a řídicí vozy na cestě
Dle ředitele Odboru kolejových vozidel ČD Rostislava Nováka by na modernizace motorových vozů a dodávky Regionov měly plynule navázat další kontrakty na nové motorové vozy. Již v současnosti probíhá výběrové řízení na pronájem osmi nových motorových nízkopodlažních jednotek na 6 let, kde je jedním z nepsaných favoritů Desiro Classic od Siemens Mobility. Nedávno však také i Pars prezentoval svoji snahu vyvinout zcela novou motorovou jednotku, kterou by rád uplatnil nejen na českém trhu.
Kromě dodávky 68 kusů motorových jednotek podepsaly České dráhy s Parsem také smlouvu na dodávku dalších 17 kusů řídicích vozů řady 954.2 s první třídou. Tyto vozy umožňují spolu s motorovými a vloženými vozy řad 854, 843, 842, 054, 056, 043 a řídicích vozů 943 vytvářet vratné soupravy umožňující rychlé obraty v koncových popřípadě úvraťových stanicích. Dráhy také nedávno vypsaly výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro závislou trakci řady 961, jejichž dodavatel zatím není znám.
Zdroj: České dráhy

5 dB by se poznalo a je fakt, ze asi paradoxne by vetsi uleva byla zmena z 100 na 95 nez z 20 na 15 (pravda, tahle zmena by se zarizovala opravu hodne tezko:-)), ackoliv by asi vetsina lidi tipla opak ("ciselne" je to druhe totiz zmena o 25%...)
Jinak ten hluk ve vlaku bude nekde, tipuju, kolem 72-78... edit: no, spis aji vic:) Taky asi zalezi na rychlosti a okoli...
Když se konkrétně podíváme na tu trať z Olbramovic do Sedlčan (ať jsme věcní a ne demagogičtí):
- je kapacitně odůvodněné tam místo 810 nasazovat Regionovu, nebo snad výhledově Desiro Classic?
- neobjel by ty obce na trati lépe autobus? (připomínám, že buskm je levnější než vlkm)
- přestože je již dnes vlkm dražší než buskm, jde o stav, kdy je regionální železnice nedofinancovaná. Poměr ceny vlkm:buskm je tedy ještě výraznější. Je i za těchto okolností odůvodněné trvat na zachování osobní dopravy v té trase, pokud neexistuje spoj, ve kterém jede více než 45 lidí (tedy rovnající se kapacitě standardního autobusu)?
- Je silnice z Olbramovic do Sedlčan nějak přeplněná nebo se dá nazvat tankodromem? (nebo jsi tyto pojmy použil jako příklad u jiných tratí?)
- Ekologie a bezpečnost... Souhlasím, že i sólo 810 je bezpečnější než průměrný autobus na průměrné silnici, ale ekologičtější? To asi ne.
- Jde o regionální trať, jejíž provoz (i provoz případných autobusů, které by ty vlaky nahradily) hradí Středočeský kraj. A ten opravdu nemá rozpočet 1 100 mld.
http://www.astralsound.com/the_decibel.htm
our hearing doesn't easily distinguish between differences in level of less than about 3 decibels, but with practice differences of 1 decibel are perceptible
http://www.deafness-and-hearingaids.net/2007/03/07/how-loud-is-too-loud-decibel-levels-of-common-sounds/
# 1dB - Not noticable
# 3dB - Barely noticeable
http://www.karmayog.org/redirect/strred.asp?docId=293
+ 1 dB ------------------------------------------- Not Perceptible
+ 3 dB ------------------------------------------- Threshold of Perception
Nicmene pokud nekdo ma pocit, ze 2 dB je velice vyrazny pokles, tak dobre:-)))
A přece jen bych s dvoudílnou Regionovou neporovnával Desiro, ale spíše Regioshuttle. Kapacitně to je srovnatelnější.
Myslím, že když by se porovnala Regionova vs. Regioshuttle ve všech parametrech, jako spolehlivost/poruchovost, pohodlí, rychlost a zrychlení, tak by se mohlo nakonec zjistit, že výhodnější může být pořízení zcela nového vozidla.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











