Praha - Během nedávných problémů v dopravě z důvodů následků vichřice málem zapadla jedna relativně důležitá novinka. České dráhy rozšířily svůj informační systém výluk o mimořádnosti, tedy nepředvídatelné situace, kdy například vlivem nepříznivého počasí, výpadku napájení, poruchy vozidel nebo nehody na přejezdu dojde ke vzniku nepravidelnosti a zpoždění vlaků ČD. Všechny informace o omezeních jízdy vlaků teď naleznou cestující na jedné společné adrese www.cd.cz/omezeniprovozu. Nespornou výhodou nového systému pro cestující je, že informace o mimořádných událostech se na webu ČD objevují mnohem rychleji než dříve.
Mimořádné události na webu Českých drah jsou dalším důležitým krokem ke zlepšení informovanosti cestujících. „Před více jak dvěma roky jsme spustili informační systém o plánovaných výlukách, který jsme loni v květnu rozšířili o možnost automatického rozesílání e-mailů uživatelům, kteří se registrují na stránkách www.cd.cz. Od minulého týdne poskytujeme také aktuální informace o mimořádných událostech, tedy nepředvídatelných událostech, které mívají nemalý vliv na cestovní komfort našich cestujících,“ říká Roman Menc z Oddělení marketingového servisu ČD. Kompletní informace o omezeních vlaků Českých drah teď naleznou cestující na stránkách www.cd.cz/omezeniprovozu.
Zásadním zlepšením pro cestující je skutečnost, že se o mimořádnostech dozvědí na internetových stránkách Českých drah prakticky okamžitě. „Povedlo se nám výrazně zkrátit dobu mezi vznikem mimořádné události a jejím publikování na webu Českých drah na naprosté minimum. V současnosti k tomu potřebujeme jen čtvrt až půl hodiny. Tato doba je přitom potřebná k ověření a zpracování prvotních informací,“ dodává Roman Menc. „Na stránkách naleznou cestující číslo a název dotčených tratí, příčinu nenadálého omezení provozu, čas začátku a předpokládaného konce mimořádnosti a informace o náhradní dopravě. Zprávy neustále zpřesňujeme podle aktuálních hlášení dispečerů osobní dopravy.“
České dráhy do budoucna počítají s rozesíláním informačních e-mailů s mimořádnostmi předem registrovaným uživatelům. „Princip bude stejný jako v případě e-mailů o výlukách. Cestující si zvolí příslušné tratě nebo kraje, které je zajímají, a my je budeme informovat o mimořádnostech, které tu vzniknou. Uživatelům, kteří už jsou zaregistrovaní pak začneme kromě informací o výlukách automaticky posílat také informace o mimořádnostech. Zvažujeme také možnost rozesílání textových zpráv na mobilní telefony.“
Internetová stránka s informacemi o výlukách patří dlouhodobě v rámci webu Českých drah k těm nejnavštěvovanějším. „Denně ji navštíví kolem 2500 uživatelů. Například v pátek 22. května ji kvůli rozsáhlým omezením v důsledku vichřice navštívilo kolem 3500 osob,“ bilancuje Roman Menc.
Právě pouze plné www rozhraní je asi největším handicapem současného systému. Druhým je pak jeho uzavřenost. Systém neumožňuje snadnou a automatickou distribuci informací o výlukách a mimořádnostech k uživatelům, na zpravodajské portály, stránky měst a krajů a další a je zjevně cílen spíše na získání nových návštěvníků pro web cd.cz než pro šíření důležitých informací a skutečně efektivní informování veřejnosti. S ohledem na stále rostoucí roli veřejné dopravy lze jen doufat, že se se v rádiích, televizi a dalších médiích brzy stanou přirozenou součástí dopravních informací i mimořádnosti v provozu železniční dopravy a takový otevřený systém by k tomu mohl přinést důležitý prostředek. Přesto je i v této podobě bezesporu vítaným krokem. Lze očekávat, že se s jeho obsahem budete moci brzy setkat i na portálu www.vyluky.cz.
Informace o výlukách na internetových stránkách Českých drah
Hojně využívanou funkcí internetových stránek www.cd.cz jsou informace o plánovaných výlukách Správy železniční dopravní cesty, které mají vliv na provoz vlaků Českých drah. „Cestující si zvolí kraj nebo trať, která ho zajímá, a systém mu zobrazí souhrn všech plánovaných výluk v této oblasti. Kromě informací o termínu a příčinách výluky se tu cestující dozvědí také o konkrétních opatřeních v náhradní dopravě. Pro přehlednost se u čísel vlaků zobrazují bubliny s časem odjezdu vlaku, v případě rozsáhlejších změn uvádíme odkaz na výlukový jízdní řád. Vítanou součástí stránek je také mapa s vyznačenými úseky tratí, kde probíhají výluky a je tam možnost vzniku zpoždění,“ uzavírá Roman Menc.
Zdroj: České dráhy
| 29.5.2009 (15:00)
Ad 1)
Budete se divit, ale nejde o žádnou cenzuru, ani rozdílné informace pro zaměstnance a cestující. Všichni pracují se identickými daty. Níže jsem zmiňoval poslední aktualizaci probíhající mimořádnosti, nikoliv její ukončení, které zmiňujete.
Pointa je v tom, že dispečer může při ukončení mimořádnosti vložit speciální textovou poznámku, kde informuje o opatření po ukončení mimořádnosti. Přiklad, trať XXX je v 14:00 hod zprovozněna, ale část vlaků jede ještě pořad odklonem, vznikají ze setrvačnosti zpoždění. Proto do tohoto opatření tuto situaci popíše, aby to cestující věděli.
Na internetu se taková mimořádnost zobrazí jako ukončená a místo opatření v dálkové a regionální dopravě se zobrazí opatření po ukončení mimořádnosti po dobu několika hodin. Pokud této možnosti dispečer nevyužije, mimo se považuje jako definitivně ukončená a mizí z internetu, systému jako takového.
Ad 2)
Viz log z webového serveru níže - ona mimo opravdu existovala, lidé se na ní chodili pravidelně dívat. Nelekněte se stejné IP, přistupuje se na něj přes squid , přes který chodí veřejnost – opatření kvůli velké návštěvnosti (každých 5 minut se cache obnovuje). Ten Apple tam jsem byl já, osobně jsem se na tu mimořádnost byl podívat, protože se prý jednalo o nějaké děti, tak mě to zajímalo.
Pokud by taková situace vznikla znovu, dejte mi prosím hned vědět na menc@cd.cz. Děkuji moc
82.117.128.51 - - [02/Jun/2009:11:48:06 +0200] "GET
/index.php?action=section&id=222&ide=353 HTTP/1.0" 200 26605 "http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222" "Opera/9.64 (Macint osh; Intel Mac OS X; U; en) Presto/2.1.1" PID 78437
82.117.128.51 - - [02/Jun/2009:11:51:23 +0200] "GET
/index.php?action=section&id=222&ide=353 HTTP/1.0" 200 26628 "http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222" "Opera/9.64 (Macint osh; Intel Mac OS X; U; en) Presto/2.1.1" PID 78457
82.117.128.51 - - [02/Jun/2009:11:51:40 +0200] "GET
/index.php?action=section&id=222&ide=353 HTTP/1.0" 200 26546 "http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222" "Opera/9.64 (Macint osh; Intel Mac OS X; U; en) Presto/2.1.1" PID 78486
82.117.128.51 - - [02/Jun/2009:12:05:10 +0200] "GET
/index.php?action=section&id=222&ide=353 HTTP/1.0" 200 26628 "http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222&trat=1199&kraj=" "Mo zilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0)" PID 78487
82.117.128.51 - - [02/Jun/2009:12:10:22 +0200] "GET
/index.php?action=section&id=222&ide=353 HTTP/1.0" 200 26628 "http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222/" "Mozilla/4.0 (comp atible; MSIE 6.0; Windows 98)" PID 78424
Bud mam paranoidni pocitac nebo www.jlv.cz neni dobry misto k surfovani:-)
a) zapoměli to tam dát
b) již byla mimořádnost ukončena a nebyla tedy vidět.
Ale v momentě když jsem ji hledal tak jsem ji nenašel.
Roman Menc: omlouvám se za otázku, netušil jsem, že jste i Vy registrován na ŽP. Otázka byla "pouze" řečnická, přesto děkuji za Vaši odpověď. Zeptám se Vás, zda je možné, že v době kdy jsem mimořádnost hledal, nebyly informace "technicky" dostupné. Opravdu jsem ji v uvedených mimořádnostech (trati 300) nenašel. Podle toho co však uvádíte jsem měl vidět již třetí verzi mimořádnosti, ale prostě se nezobrazilo nic.
... pokud mmr skutecne hledal na strankach v jednu odpoledne, mela v tu chvili byt k dispozici uz treti aktualizace.
Kde je pravda? netusim... ale je tu dalsi "rozpor".
Pan Roman Menc uvadi - a zde se omlouvam za mozna zbytecne dlouhou citaci, ale kvuli moznosti editace puvodni zpravy ji povazuji za vhodnou:
Poslední verze z 14:37 vypadala takto:
------------------------
Vlak R 734 (Bohumín - Brno hl.n.) bude v úseku Přerov - Nezamyslice odkloněn přes Olomouc hl.n. a Prostějov. Zpoždění za odklonovým úsekem bude cca 30 min.
R 737 (Brno hl.n. - Bohumín) bude v úseku Nezamyslice - Přerov odkloněn přes Prostějov a Olomouc hl.n. Zpoždění za odklonovým úsekem bude cca 30 min.
Vlaky R 834(Bohumín - Přerov - Brno) a R 835(Brno - Přerov - Bohumín) budou v úseku Přerov - Nezamyslice a zpět vedeny autobusy náhradní dopravy.
Osobní vlaky ve směru Přerov - Nezamyslice a zpět budou v úseku Přerov - Nezamyslice a zpět vedeny autobusem náhradní dopravy.
-----------------------
... no a kdyz se ted podivam na uvedeny web ja, tak co nevidim?
Mimořádnost na trati č.300 Brno - Přerov (- Bohumín)
V úseku: Chropyně - Věžky
Počátek: 02.06.2009 11:10 Příčina: následky srážky vlaku s osobou
Plánovaný konec: 02.06.2009 14:00 Stav: ukončená mimořádnost
Poslední aktualizace: 02.06.2009 14:37 Kraje: Olomoucký kraj
Informace o ukončení:
Provoz na trati 300 po mimořádné události obnoven. Vlaky v úseku Brno - Přerov - Bohumín a zpět však do 15:30 mohou dojíždět ještě opožděny.
Poznámka:
Důsledek srážky vlaku s osobou, probíhá vyšetřování.
Jak je to mozne?
- bud tu nekdo mlzi (at uz umyslne nebo ne)
- nebo jsou interni informace jine nez na webu
- pripadne se kolonka cas aktualizace nevyplnuje automaticky ale rucne => je mozne to, do ceho jsem rypal v prispevku 03.06.2009 (7:23)
Muzu poprosit o vysvetleni pana Romana Mence? Za rypavou formu dotazu se omlouvam, proste jsem "takovej".
Poslední verze z 14:37 vypadala takto:
------------------------
Vlak R 734 (Bohumín - Brno hl.n.) bude v úseku Přerov - Nezamyslice odkloněn přes Olomouc hl.n. a Prostějov. Zpoždění za odklonovým úsekem bude cca 30 min.
R 737 (Brno hl.n. - Bohumín) bude v úseku Nezamyslice - Přerov odkloněn přes Prostějov a Olomouc hl.n. Zpoždění za odklonovým úsekem bude cca 30 min.
Vlaky R 834(Bohumín - Přerov - Brno) a R 835(Brno - Přerov - Bohumín) budou v úseku Přerov - Nezamyslice a zpět vedeny autobusy náhradní dopravy.
Osobní vlaky ve směru Přerov - Nezamyslice a zpět budou v úseku Přerov - Nezamyslice a zpět vedeny autobusem náhradní dopravy.
-----------------------
Tento systém slouží zároveň i pro služební účely, proto jakmile má dispečer osobní přepravy novou informaci, ihned jí v řádech minut aktualizuje v systému, protože s ní následně pracují další pracovníci ČD (e-maily, sms informační atd), také informační systémy.
Na systému se stále pracuje. Momentálně pracujeme na propojení s pokladním systémy UNIPOK, vlakovými četami v blízkosti vzniku mimořádnosti pomocí automaticky rozesílaných SMS, implementaci do IDOSU. Výluky se již do idosu (verze jizdnirady.cz) replikuji a zobrazují v současnosti, mimo budou během měsíce. Na vlak.cz to momentálně nejde, neboť je to starší SW generace vyhledávače, která bude v brzké době nahrazena novým vyhledávačem, kde toto bude již implementováno. Takže není pravda, že to je uzavřený systém jak píše pan Michl. Nakonec, odkud čerpá www.zelpage.cz výluky? Přímo z IS výluk a mimo pomocí XML interface.
Jinak k aktualizaci dat - předem upozorňuji, že nehájím "šlamperaj" se zpožděním dat. Aktuální informování vyžaduje, aby byl k dispozici pracovník, který bude bezprostředně po vzniku mimořádné události zadávat údaje do systému. Nelze očekávat, že tohle bude dělat "dispečer", který musí řešit v co nejkratší době následky mimořádné události z hlediska organizace drážní dopravy, oběhy náležitostí, NAD apod. Pokud to má za úkol dispečer, tak ten to udělá až "má čas", to znamená vyřeší provozní záležitosti.
Takže nějakého "operátora" počítače. Při nepřetržitém pracovním režimu musíte mít těch operátorů pět do turnusu ... Z hlediska zaměstnavatele však tito zaměstnanci jsou v úřednické kategorii, která neprodukuje žádné hodnoty, takže při snižování počtu pracovníků v rámci personálního "auditu" jsou vždycky na prvním místě na odstřel.
Müslíte si, že zájmem ČD jsou aktuální informace pro cestující ? Já tedy ne. Například bezplatná verze IDOSu, která je ke stažení na webu včetně změn. Dne 22.12.2008 ve 20.55 byla data publikována na www.vlak.cz. Kdy müslíte, že byla tato aktualizace ke stažení "na zadarmo webu ČD". Domnívate–li se, že to bylo následující pracovní den řekněme v 8.00, což je dost času, tak se mülíte. Vážený zákazník ČD, který se nechal zlákat výhodnou nabídkou ČD "na zadarmo data" si musel počkat až do roku 2009 ... Pravda - "darovanému koni na zuby nehleď". Bylo–li způsobeno zdržení tím, že zaměstnanec, který má aktualizaci na starosti měl dovolenou nebo byl nemocen, to zákazníka nezajímá. Pokud zaměstnanec dostane dovolenou, tak má jeho nadřízený, který mu ji uděluje zajistit, aby byly pracovní činnosti zaměstnance na dovolené zajišťovány jiným zaměstnancem, pokud není tak by to měl umět udělat tento nadřízený sám. A tady je kámen úrazu. Zastupitelnost pracovníků často neexistuje - v rámci snižování stavu byli odejiti, protože "personální audit" se nezabývá otázkou – kdo zajišťuje činnosti v případě, že pracovník čerpá řádnou dovolenou, na níž má podle zákona nárok. Nadřízený technické činnosti svých podřízených nebo odejitých neovládá buď subjektivně nebo objektivně...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










