..: Mimořádné události nově na webu Českých drah :..

Výluky Praha - Během nedávných problémů v dopravě z důvodů následků vichřice málem zapadla jedna relativně důležitá novinka. České dráhy rozšířily svůj informační systém výluk o mimořádnosti, tedy nepředvídatelné situace, kdy například vlivem nepříznivého počasí, výpadku napájení, poruchy vozidel nebo nehody na přejezdu dojde ke vzniku nepravidelnosti a zpoždění vlaků ČD. Všechny informace o omezeních jízdy vlaků teď naleznou cestující na jedné společné adrese www.cd.cz/omezeniprovozu. Nespornou výhodou nového systému pro cestující je, že informace o mimořádných událostech se na webu ČD objevují mnohem rychleji než dříve.

Mimořádné události na webu Českých drah jsou dalším důležitým krokem ke zlepšení informovanosti cestujících. „Před více jak dvěma roky jsme spustili informační systém o plánovaných výlukách, který jsme loni v květnu rozšířili o možnost automatického rozesílání e-mailů uživatelům, kteří se registrují na stránkách www.cd.cz. Od minulého týdne poskytujeme také aktuální informace o mimořádných událostech, tedy nepředvídatelných událostech, které mívají nemalý vliv na cestovní komfort našich cestujících,“ říká Roman Menc z Oddělení marketingového servisu ČD. Kompletní informace o omezeních vlaků Českých drah teď naleznou cestující na stránkách www.cd.cz/omezeniprovozu.

Zásadním zlepšením pro cestující je skutečnost, že se o mimořádnostech dozvědí na internetových stránkách Českých drah prakticky okamžitě. „Povedlo se nám výrazně zkrátit dobu mezi vznikem mimořádné události a jejím publikování na webu Českých drah na naprosté minimum. V současnosti k tomu potřebujeme jen čtvrt až půl hodiny. Tato doba je přitom potřebná k ověření a zpracování prvotních informací,“ dodává Roman Menc. „Na stránkách naleznou cestující číslo a název dotčených tratí, příčinu nenadálého omezení provozu, čas začátku a předpokládaného konce mimořádnosti a informace o náhradní dopravě. Zprávy neustále zpřesňujeme podle aktuálních hlášení dispečerů osobní dopravy.“

České dráhy do budoucna počítají s rozesíláním informačních e-mailů s mimořádnostmi předem registrovaným uživatelům. „Princip bude stejný jako v případě e-mailů o výlukách. Cestující si zvolí příslušné tratě nebo kraje, které je zajímají, a my je budeme informovat o mimořádnostech, které tu vzniknou. Uživatelům, kteří už jsou zaregistrovaní pak začneme kromě informací o výlukách automaticky posílat také informace o mimořádnostech. Zvažujeme také možnost rozesílání textových zpráv na mobilní telefony.“

Internetová stránka s informacemi o výlukách patří dlouhodobě v rámci webu Českých drah k těm nejnavštěvovanějším. „Denně ji navštíví kolem 2500 uživatelů. Například v pátek 22. května ji kvůli rozsáhlým omezením v důsledku vichřice navštívilo kolem 3500 osob,“ bilancuje Roman Menc.

Právě pouze plné www rozhraní je asi největším handicapem současného systému. Druhým je pak jeho uzavřenost. Systém neumožňuje snadnou a automatickou distribuci informací o výlukách a mimořádnostech k uživatelům, na zpravodajské portály, stránky měst a krajů a další a je zjevně cílen spíše na získání nových návštěvníků pro web cd.cz než pro šíření důležitých informací a skutečně efektivní informování veřejnosti. S ohledem na stále rostoucí roli veřejné dopravy lze jen doufat, že se se v rádiích, televizi a dalších médiích brzy stanou přirozenou součástí dopravních informací i mimořádnosti v provozu železniční dopravy a takový otevřený systém by k tomu mohl přinést důležitý prostředek. Přesto je i v této podobě bezesporu vítaným krokem. Lze očekávat, že se s jeho obsahem budete moci brzy setkat i na portálu www.vyluky.cz.

Informace o výlukách na internetových stránkách Českých drah

Hojně využívanou funkcí internetových stránek www.cd.cz jsou informace o plánovaných výlukách Správy železniční dopravní cesty, které mají vliv na provoz vlaků Českých drah. „Cestující si zvolí kraj nebo trať, která ho zajímá, a systém mu zobrazí souhrn všech plánovaných výluk v této oblasti. Kromě informací o termínu a příčinách výluky se tu cestující dozvědí také o konkrétních opatřeních v náhradní dopravě. Pro přehlednost se u čísel vlaků zobrazují bubliny s časem odjezdu vlaku, v případě rozsáhlejších změn uvádíme odkaz na výlukový jízdní řád. Vítanou součástí stránek je také mapa s vyznačenými úseky tratí, kde probíhají výluky a je tam možnost vzniku zpoždění,“ uzavírá Roman Menc.

Zdroj: České dráhy


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 29.5.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mmr 
02.06.2009 (17:05)  
tak při první mimořádnosti ČD opět zklamaly. Hlavně že se tady budou chvástat. O tom, že mezi Přerovem a Brnem dnes jezdili rychlíky odklonem a osobáky byly nahrazeny NAD z důvodu dvou sebevrahů co si lehli pod vlak, není v mimořádnostech ani zmínka.
Od minulého týdne poskytujeme také aktuální informace o mimořádných událostech, tedy nepředvídatelných událostech, které mívají nemalý vliv na cestovní komfort našich cestujících,“ říká Roman Menc z Oddělení marketingového servisu ČD

A já se Romane ptám, jak aktuální informace o mimořádnostech jsou/budou? Mně to přijde, že moc aktuální nejsou.
registrovaný uživatel M 
01.06.2009 (20:44)  
Podle mne furt cizi rec:-))
registrovaný uživatel Sim 
01.06.2009 (17:29)  
M > ve svete s volnym trhem pozadovat nahradu "skody", ve svete s monopolem aspon pozadovat vraceni prostredku primo monopolu placenych.
registrovaný uživatel M 
01.06.2009 (17:07)  
Reklamovat? Tohle slovo zkus nejak prelozit:-))
registrovaný uživatel Sim 
01.06.2009 (17:04)  
MZ > ted koukam, ze mozna pletu dohromady jabka s hruskama. Ja mel totiz za to, ze existuje "neoficialni" idos.cz a potom oficialni vlak.cz...

Byl jsem navykly na IDOS, takze jsem pouzival prave tento web a nejak jsem mel zafixovano, ze "ten druhy" je vlak.cz. No a ted (kdyz jsem si zkusil zadat uvedene spojeni Pavlov - Uvaly) cumim na drat - na webu vlak.cz mam nahore logo CD a IDOS.

Takze jsem to asi nepochopil, kde mam co porovnavat... lepe receno, jizdni rad pouzivam jako webovou aplikaci a cokoliv jineho mi pripada uz natolik komplikovane, ze se mi do toho vubec nechce O:-)

Ohledne platnosti jizdniho radu - co vlastne delat v pripade, ze jizdni rad dodrzen neni? U koho co muzu reklamovat?
01.06.2009 (14:02)  
Sim : jednoduchý test > zadejte si třebas požadavek na spojení Pavlov – Úvaly; každá nabídka vám vyhodí něco jiného.
Já si aktualizuji OFF–line data IDOSu ze severu CHAPSU a ta drážní data pak přepisuji daty ČD Telematika, která si stahuji přes FTP ze serveru Telematiky. Ty soubory mají s ohledem na různý obsah různou velikost.

Zahrnout data výluky, např. prodloužení cestovní doby NAD, protože BUS jede po výrazně delší trase, to znamená, že vlak za výlukou jede třebas o 20 minut později je poněkud problematické, především na jednokolejné trati. Tam by se prakticky musel nakreslit komplet nový GVD (příkladem je trať 240).
Pokud je vydán výlukový kursbuch zahrnující prodloužené cesotovích dob, tak ten se "překlopí" do IDOSu a ten s tím už poradí. Pokud není, tak si tam zpracovatel Telematiky některá data ručně přidává (to jsou například fiktivní spoje z Masarykova nádraží do Dejvic), eventuálně "o vlastním vůli" pozmění, přesněji řečeno musí pozměnit časovou polohu vlaku za výlukou, protože jinak by mu IDOS vyhazoval nesmyslná data, přesněji řečeno nabízel spojení, která jsou vzhledem k existující výluce nereálná.
V minulosti se několikrát stalo, že DB ohlásily "zpoždění" některých EC jedoucích do Česka z důvodu stavebních prací o nějakých 50 minut (na příjezdu do Děčína), tak prostě vytvořil na daná data zvláštní trasu. Výsledkem bylo, že vyhledávač spojení pro dané dny nabízel reálné spojení se zapracovaným zpožděním, takže tam např. nebyly nabízeny nereálné přípoje.

Pozor na terminologii – přepravce nenese za nic odpovědnost, protože žádný není. Zanesení prodlužovacích časů (přestup vlak / bus / vlak, delší jízdní doba bus) jsou věcí provozovatele dráhy, v jehož zájmu nebo z jehož rozhodnutí se výluka koná – tedy SŽDC. Povinnost publikovat změnu jízdního řádu je přece jen poněkud vágně formulována.
registrovaný uživatel M 
01.06.2009 (11:55)  
O tutlani z pohledu laika (mozna o to snadneji pochopitelne:-) Jestli to tutlaji nevim, ale rozhodne to nikterak neprezentuji jako sluzbu zakaznikum...
Drive to bylo tak, ze sis zhruba receno mohl vybrat jakykoliv vlak a jakekoliv datum a zjistil jsi presne, jak si tenhle vlak vedl. Soucasne jsi v tabulce videl jak presne dany vlak projizdel vybranou stanici. CD o tomhle systemu prohlasily, ze je hrozne matouci a "naridily" stavajici tabulku. Ne ze by tahle tabulka byla spatna (urcite svuj smysl ma take), ale je zjevne, ze z jdne databaze lze takovych tabulek udelat 57 a proc nenechat na lidech, jak s daty budou nakladat... Takhle mi to prijde jak styl "pravdu vam nerekneme, vy byste to stejne nepochopili, my tu pravdu pro vas upravime do podoby, v jake to pochopite lepe"...
registrovaný uživatel Sim 
01.06.2009 (11:26)  
Mozek > sice jsem to v prvnim prispevku vyslovne neuvedl, ale mnou popisovana situace a) vznikla proto, ze zatimco jedna vyluka do IDOSu zanesena byla primo do jizdniho casu, u druhe (ktera se daneho vlaku taktez tykala) byla pouze pod clankem informace, ze na webu CD je mozne najit podrobnosti.

Navic je vhodne rozlisovat, jestli se jedna o mimoradnost nebo vyluku - z pohledu cestujiciho je to vicemene jedno (oboji znamena komplikace), ale zatimco vyluky jsou planovane predem a diky tomu neni problem (aspon teoreticky) je do jizdnich radu zanest, tak mimoradnosti (= havarie nebo jine nepredvidatelne udalosti) nejen ze nikdo neplanuje, ale take se da pouze odhadnout, kdy se jejich nasledky podari srovnat do provozniho stavu.

Jako rozumne tedy vidim zaneseni vyluk do casu jizdniho radu zavazne (= pokud dojde k narustu zpozdeni diky vyluce, nese za to prepravce zodpovednost) a zaroven doplnkovou informaci o mimoradnostech s odhadem ovlivneni jizdni doby bez zaruky.

MZ > v posledni dobe jsem nenasel rozdil mezi jizdnimi rady na vlak.cz (= oficialni jizdni rad, na ktery odkazuji cd.cz) a idos.cz - prestoze mel kazdy web trochu jiny vzhled, predpokladal jsem, ze oba systemy tahaji - v pripade vlaku - system z jedne a te same databaze. Jak jsem psal v reakci na uzivatele Mozek, i v IDOSu byla vyluka zanesena... takze prestoze nemam duvod neverit vami popisovanemu systemu vztahu mezi provozovateli spoje, vlakove cesty a jizdniho radu, zrejme to bude jeste slozitejsi, protoze ta informace se do IDOSu nejak dostala.

Co se tyka informovanosti zamestnancu vseobecne - ono je to problem vsude, nejen na draze. Je dost slozite vybudovat jakykoliv system pro prenaseni informaci, natoz takovy, kde je potreba pocitat s lidskym faktorem na jakekoliv urovni. Samosebou nedokazu rict, kde presne se v mem pripade stala chyba - zda se na to pani na prepazce vyprdla, i kdyz informace k dispozici mela, jestli ma dostatecne vzdelani a inteligenci na to, aby si dala dohromady, ze kdyz se v sousedni stanici neco stane, ze se to bude tykat i stanice, kde sedi ona, nebo zda udelala vse pro to, aby dane informace mela, ale v ramci podnikoveho informacniho systemu to pro ni nebylo dostupne. Priznam se, ze me ted uz ani nezajima, co presne bylo pricinou dane situace - ovsem doufam, ze s podobnym problemem budu setkavat cim dal tim mene.

Jinak informace o existenci Babitronu se ke me - jakozto obcasnemu cestujicimu - dostala vicemene nahodou a jestli je to skutecne tak, jak popisujete (tedy ze se drahy tyhle informace snazi pred verejnosti tutlat, misto aby je pouzily ke svemu prospechu), jen to potvrzuje predstavu o socialismu, jaky u drahy vladne na urovni rozhodovani.

Nejvic me na tom vsem mrzi takovy maly "detail" - pokud se nekam nedostanu tak, jak bylo slibeno, resim to samosebou s tim, kdo je zrovna po ruce, tedy ve vlaku pruvodci, ve stanici pokladni ... a tihle lide zpravidla nemaji se zpusobenim daneho problemu spolecneho zhola nic. Presto musi fungovat jako pohlcovace zlosti opravnene nastvanych cestujicich a pritom sance na napravu je pritom miziva - zvlast v pripade, ze telefonni linka pro ziskani informaci je zdarma, ale pokud si chci stezovat, musim to resit na jine - placene - lince. Ze na stejne lince lze i chvalit mi prijde uz jen jako takova tresnicka na dortu - docela by me zajimalo, kolik lidi bude nekoho chvalit za to, ze udelal neco, za co dostal zaplaceno - a sam pri tom za to chvaleni bude platit neco navic.
registrovaný uživatel Kakov 
31.05.2009 (13:04)  
trat 240: ahaa :-) jsou tam dva vlacky, ktere po te trati vubec nejezdi ;-)
to by me tedy nenapadlo projizdet
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko