..: Mimořádné události nově na webu Českých drah :..

Výluky Praha - Během nedávných problémů v dopravě z důvodů následků vichřice málem zapadla jedna relativně důležitá novinka. České dráhy rozšířily svůj informační systém výluk o mimořádnosti, tedy nepředvídatelné situace, kdy například vlivem nepříznivého počasí, výpadku napájení, poruchy vozidel nebo nehody na přejezdu dojde ke vzniku nepravidelnosti a zpoždění vlaků ČD. Všechny informace o omezeních jízdy vlaků teď naleznou cestující na jedné společné adrese www.cd.cz/omezeniprovozu. Nespornou výhodou nového systému pro cestující je, že informace o mimořádných událostech se na webu ČD objevují mnohem rychleji než dříve.

Mimořádné události na webu Českých drah jsou dalším důležitým krokem ke zlepšení informovanosti cestujících. „Před více jak dvěma roky jsme spustili informační systém o plánovaných výlukách, který jsme loni v květnu rozšířili o možnost automatického rozesílání e-mailů uživatelům, kteří se registrují na stránkách www.cd.cz. Od minulého týdne poskytujeme také aktuální informace o mimořádných událostech, tedy nepředvídatelných událostech, které mívají nemalý vliv na cestovní komfort našich cestujících,“ říká Roman Menc z Oddělení marketingového servisu ČD. Kompletní informace o omezeních vlaků Českých drah teď naleznou cestující na stránkách www.cd.cz/omezeniprovozu.

Zásadním zlepšením pro cestující je skutečnost, že se o mimořádnostech dozvědí na internetových stránkách Českých drah prakticky okamžitě. „Povedlo se nám výrazně zkrátit dobu mezi vznikem mimořádné události a jejím publikování na webu Českých drah na naprosté minimum. V současnosti k tomu potřebujeme jen čtvrt až půl hodiny. Tato doba je přitom potřebná k ověření a zpracování prvotních informací,“ dodává Roman Menc. „Na stránkách naleznou cestující číslo a název dotčených tratí, příčinu nenadálého omezení provozu, čas začátku a předpokládaného konce mimořádnosti a informace o náhradní dopravě. Zprávy neustále zpřesňujeme podle aktuálních hlášení dispečerů osobní dopravy.“

České dráhy do budoucna počítají s rozesíláním informačních e-mailů s mimořádnostmi předem registrovaným uživatelům. „Princip bude stejný jako v případě e-mailů o výlukách. Cestující si zvolí příslušné tratě nebo kraje, které je zajímají, a my je budeme informovat o mimořádnostech, které tu vzniknou. Uživatelům, kteří už jsou zaregistrovaní pak začneme kromě informací o výlukách automaticky posílat také informace o mimořádnostech. Zvažujeme také možnost rozesílání textových zpráv na mobilní telefony.“

Internetová stránka s informacemi o výlukách patří dlouhodobě v rámci webu Českých drah k těm nejnavštěvovanějším. „Denně ji navštíví kolem 2500 uživatelů. Například v pátek 22. května ji kvůli rozsáhlým omezením v důsledku vichřice navštívilo kolem 3500 osob,“ bilancuje Roman Menc.

Právě pouze plné www rozhraní je asi největším handicapem současného systému. Druhým je pak jeho uzavřenost. Systém neumožňuje snadnou a automatickou distribuci informací o výlukách a mimořádnostech k uživatelům, na zpravodajské portály, stránky měst a krajů a další a je zjevně cílen spíše na získání nových návštěvníků pro web cd.cz než pro šíření důležitých informací a skutečně efektivní informování veřejnosti. S ohledem na stále rostoucí roli veřejné dopravy lze jen doufat, že se se v rádiích, televizi a dalších médiích brzy stanou přirozenou součástí dopravních informací i mimořádnosti v provozu železniční dopravy a takový otevřený systém by k tomu mohl přinést důležitý prostředek. Přesto je i v této podobě bezesporu vítaným krokem. Lze očekávat, že se s jeho obsahem budete moci brzy setkat i na portálu www.vyluky.cz.

Informace o výlukách na internetových stránkách Českých drah

Hojně využívanou funkcí internetových stránek www.cd.cz jsou informace o plánovaných výlukách Správy železniční dopravní cesty, které mají vliv na provoz vlaků Českých drah. „Cestující si zvolí kraj nebo trať, která ho zajímá, a systém mu zobrazí souhrn všech plánovaných výluk v této oblasti. Kromě informací o termínu a příčinách výluky se tu cestující dozvědí také o konkrétních opatřeních v náhradní dopravě. Pro přehlednost se u čísel vlaků zobrazují bubliny s časem odjezdu vlaku, v případě rozsáhlejších změn uvádíme odkaz na výlukový jízdní řád. Vítanou součástí stránek je také mapa s vyznačenými úseky tratí, kde probíhají výluky a je tam možnost vzniku zpoždění,“ uzavírá Roman Menc.

Zdroj: České dráhy


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 29.5.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
30.05.2009 (16:38)  
@Poborskiii: Paráda http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222&ide=325 http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222&ide=322 , dokonce se dají najít i nějaké informace které asi nebyly zrovna určeny ke zveřejnění.
30.05.2009 (15:07)  
Když vtipkují při testech toho webu, viz např.
http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=222&ide=330 , tak ale doufám, že nebudou při reálných situacích vtipkovat na účet cestujících ;-)
30.05.2009 (14:31)  
M: Dobrá. Ty ÖBB beru zpět. Pamatoval jsem si ještě starý systém a současný si pomotal s DB.

Jen bych měl na ČD jeden požadavek. Proč to tedy nejde jak u ÖBB? Prostě mapu sítě, kde jsou zvýrazněny jednotlivé výluky a mimořádnosti?

MZ: Vy pracujete u ČD? Já Vás zřejmě pamatuji jako vlakvedoucího je to možné?
registrovaný uživatel SKtron  mail  
30.05.2009 (14:12)  
Dovolím si napsat pár postřehů k zde zmíněnému SKtronu. Admini prominou, že jsem si zaregistroval nový login, ale než email od ČD s nabídkou spolupráce, to spíš očekávám ban na IP k IDOSu, proto raději anonymně. Celou situaci výborně popsal MZ.

Nyní k SKtronu: Statistika se zobrazuje 7 dní dozadu. Je to úlitba ČD, aby je měsíční statistiky zbytečně nedráždily. V plánu je průchozí archiv, ale stejně jako spousta dalších vylepšení, kterých mám plnou hlavu, stojí na tom, že je nulová jistota v dodávce dat o zpoždění na příští den. IPban je v tomto směru účinná zbraň. Čas proto investuji do perspektivnějších aktivit.

Před rokem jsem se osobně setkal s vedoucím IT oddělení ZSSK. Se zveřejňováním dat o zpoždění nemají problém, systém se jim líbí, ale to je bohužel vše. Data se proto stahují ze systému ŽSR, který je však pomalý, nestabilní a nesnese vyšší zátěž. Proto nejsou na Slovensku sledovány osobní vlaky. Dříve fungovalo stahování dat o zpoždění z podstatně rychlejšího slovenského IDOSu, avšak po přechodu na novou verzi vše skončilo na větě: Je zakázáno jakýmkoliv způsobem zasahovat bez souhlasu Vykonavatele do technické podstaty či obsahu internetových stránek IDOS nebo využívat data vyhledaných informací pro další aplikace. dovedně skryté v nápovědě. Od té doby mám zamezen přístup na slovenský IDOS.

Btw: z Babitronu je také zakázáno data stahovat. Přitom by se dalo udělat API, kterým by se data distribuovala na jiné informační kanály. Aby to nebylo "aktuální informace se dozvíte pouze na našem webu" ale naopak "tady je zdroj informací, šiřte je dál mezi lidi". Dokud bude IT oddělení ČD šéfovat někdo, kdo internetu a jeho možnostem a potřebám nerozumí, nebo není schopný své záměry prosadit u nadřízených, situace se bude zlepšovat jen velmi pozvolna. Avšak moc rád bych se mýlil.
30.05.2009 (11:54)  
MZ) Tohle bych i podepsal. A mezi námi, databázi mají, nemuseli by ji zatěžovat ani složitými dotazy na jednotlivé vlaky, aby to přetáhli do -tronu, jen by prostě spočítali tyto statistiky z toho, co mají. Taková jednoduchá "business intelligence", do které jsem za poslední měsíce zabrousil.

Mezi námi, dyť ty původní statistiky, co babitron poskytoval, klidně mohly soužit i jako podklady "kde to drhne", aby se pozměnily výlukové či pravidelné JŘ...

Příkladem za vše: JŘ 05/06, R 720 a IC 540 :) kolikrát ten první vstoupil do trasy druhého a hodil mu sekeru? Vždy, když jsem jedním z těch dvou jel.
30.05.2009 (11:52)  
Teda ta stránka mi přijde šíleně nepřehledná. Osobně za nejvíce informativní považuji mapu výluk na příslušný týden, ještě by to chtělo, aby se dala příslušná výluka proklikonout, čímž by se člověk dostal na další údaje.
30.05.2009 (11:47)  
M : slovenský "... tron" neumím posoudit, ona se ukazovala dříve zpoždění za měsíc zpět, byly tam taky osobní vlaky, ale asi to nezvládal server. Zajímavé je, že tam jsou i mezistátní "české vlaky". Na Slovensku toto "(ne)poškozování dobrého jména ...." nevadí ani ŽSR ani ZSSK.

Je velká škoda, že toho SKtronu neumí využívat pracovníci obsluhující infosystémy ČD, např. v Břeclavi a Brně, takže v době, kdy SKtron hlásí hodinové zpoždění v Bratislavě se na tabulích ČD nebo v blábolení staničního rozhlasu oznamuje zpoždění kolem 20 minut ... v době, kdy vlak aktuálně projíždí v Lamači.

Je snutné, že SKtron i Babitron jsou "soukromá" díla, ačkoli by zdravý rozum předpokládal, že zejména ČD, tak se vychloubající tím, co dělají pro informování veřejnosti (každá liška chválí svůj ocas jako nejkrásnější na svëtě) by za přiměřený peníz odkoupily od autora Babitronu jeho program (když už ho neumí napsat sami) provozovaly ho ve vlastní režii.
registrovaný uživatel M 
30.05.2009 (10:51)  
Jo. Mne osobne se akorat neukazala ta velka "oranzova" mapa
30.05.2009 (10:37)  
Je stranka pouzitelna na prohlizeni pres mobil? (opera mini). Mam ho momentalne nefunkcni. Diky.
registrovaný uživatel M 
29.05.2009 (23:44)  
BTW - ta slovenska stranka o zpozdeni - nebyla tam driv (teda myslim uz "hodne" driv") ta historie taky delsi? Nebo furt jen 7 dni?
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko