Praha - Během nedávných problémů v dopravě z důvodů následků vichřice málem zapadla jedna relativně důležitá novinka. České dráhy rozšířily svůj informační systém výluk o mimořádnosti, tedy nepředvídatelné situace, kdy například vlivem nepříznivého počasí, výpadku napájení, poruchy vozidel nebo nehody na přejezdu dojde ke vzniku nepravidelnosti a zpoždění vlaků ČD. Všechny informace o omezeních jízdy vlaků teď naleznou cestující na jedné společné adrese www.cd.cz/omezeniprovozu. Nespornou výhodou nového systému pro cestující je, že informace o mimořádných událostech se na webu ČD objevují mnohem rychleji než dříve.
Mimořádné události na webu Českých drah jsou dalším důležitým krokem ke zlepšení informovanosti cestujících. „Před více jak dvěma roky jsme spustili informační systém o plánovaných výlukách, který jsme loni v květnu rozšířili o možnost automatického rozesílání e-mailů uživatelům, kteří se registrují na stránkách www.cd.cz. Od minulého týdne poskytujeme také aktuální informace o mimořádných událostech, tedy nepředvídatelných událostech, které mívají nemalý vliv na cestovní komfort našich cestujících,“ říká Roman Menc z Oddělení marketingového servisu ČD. Kompletní informace o omezeních vlaků Českých drah teď naleznou cestující na stránkách www.cd.cz/omezeniprovozu.
Zásadním zlepšením pro cestující je skutečnost, že se o mimořádnostech dozvědí na internetových stránkách Českých drah prakticky okamžitě. „Povedlo se nám výrazně zkrátit dobu mezi vznikem mimořádné události a jejím publikování na webu Českých drah na naprosté minimum. V současnosti k tomu potřebujeme jen čtvrt až půl hodiny. Tato doba je přitom potřebná k ověření a zpracování prvotních informací,“ dodává Roman Menc. „Na stránkách naleznou cestující číslo a název dotčených tratí, příčinu nenadálého omezení provozu, čas začátku a předpokládaného konce mimořádnosti a informace o náhradní dopravě. Zprávy neustále zpřesňujeme podle aktuálních hlášení dispečerů osobní dopravy.“
České dráhy do budoucna počítají s rozesíláním informačních e-mailů s mimořádnostmi předem registrovaným uživatelům. „Princip bude stejný jako v případě e-mailů o výlukách. Cestující si zvolí příslušné tratě nebo kraje, které je zajímají, a my je budeme informovat o mimořádnostech, které tu vzniknou. Uživatelům, kteří už jsou zaregistrovaní pak začneme kromě informací o výlukách automaticky posílat také informace o mimořádnostech. Zvažujeme také možnost rozesílání textových zpráv na mobilní telefony.“
Internetová stránka s informacemi o výlukách patří dlouhodobě v rámci webu Českých drah k těm nejnavštěvovanějším. „Denně ji navštíví kolem 2500 uživatelů. Například v pátek 22. května ji kvůli rozsáhlým omezením v důsledku vichřice navštívilo kolem 3500 osob,“ bilancuje Roman Menc.
Právě pouze plné www rozhraní je asi největším handicapem současného systému. Druhým je pak jeho uzavřenost. Systém neumožňuje snadnou a automatickou distribuci informací o výlukách a mimořádnostech k uživatelům, na zpravodajské portály, stránky měst a krajů a další a je zjevně cílen spíše na získání nových návštěvníků pro web cd.cz než pro šíření důležitých informací a skutečně efektivní informování veřejnosti. S ohledem na stále rostoucí roli veřejné dopravy lze jen doufat, že se se v rádiích, televizi a dalších médiích brzy stanou přirozenou součástí dopravních informací i mimořádnosti v provozu železniční dopravy a takový otevřený systém by k tomu mohl přinést důležitý prostředek. Přesto je i v této podobě bezesporu vítaným krokem. Lze očekávat, že se s jeho obsahem budete moci brzy setkat i na portálu www.vyluky.cz.
Informace o výlukách na internetových stránkách Českých drah
Hojně využívanou funkcí internetových stránek www.cd.cz jsou informace o plánovaných výlukách Správy železniční dopravní cesty, které mají vliv na provoz vlaků Českých drah. „Cestující si zvolí kraj nebo trať, která ho zajímá, a systém mu zobrazí souhrn všech plánovaných výluk v této oblasti. Kromě informací o termínu a příčinách výluky se tu cestující dozvědí také o konkrétních opatřeních v náhradní dopravě. Pro přehlednost se u čísel vlaků zobrazují bubliny s časem odjezdu vlaku, v případě rozsáhlejších změn uvádíme odkaz na výlukový jízdní řád. Vítanou součástí stránek je také mapa s vyznačenými úseky tratí, kde probíhají výluky a je tam možnost vzniku zpoždění,“ uzavírá Roman Menc.
Zdroj: České dráhy
| 29.5.2009 (15:00)
Jen bych dodal, ze to neni jen 3sat, ale i ORF (mozna maji stejny txt, nevim)
Stranka s mimoradnostmi: http://teletext.orf.at/800/838_0001.htm
Na predchozich strankach jsou pak informace, kdy maji prijet vlaky do "krajskych" mest...
Jinak Kovarikuv postoj k Jancurovi mi prijde, ze mu asi prebral starou a KK se s tim dosud nevyrovnal. Proste Jancura je podnikatel roku a Kovarik je nula na ZP:-)
PS: Dobra sluzba, jeste by se to dalo treba objednat jako SMS na mobil (treba ze by se vybraly trate) nebo tak neco. Jenom skoda ze to Hruska musel okomentovat tak, ze to OeBB (jak DB nevim) neposkytuji...
Vedle toho existuje verze dat zpracovávaná ČD Telematika, která se obsahově liší od toho, co dostává CHAPS od SŽDC s.o., tato verze dat je podrobnější, např. je tam zapracováno náhradní spojení mezi Dejvicemi a Masaryčkou MHD, zatímco verze dat SŽDC s.o. žádnou možnost MHD nenabízí. IDOS.cz právě pracuje s těmi nedokonalými daty, zatímco na vlak.cz jsou data včetně výluk ... pokud to zpracovatel dat stíhá. S ohledem na omezenou kapacitu tam stíhá dávat jen ty výluky, kde je vydán výlukový "kursbuch", protože to je považováno za změnu jízdního řádu, na níž je podle "zákona" nutno veřejnost upozornit 15 dnů předem, zatímco výluka s jednoduchou NAD, kdy je relativně malé zpoždění za změnu jízdního řádu považována není.
Pokud je tam jen standardní NAD, tak v datech není, protože o takové výluce se zpracovatel dat ani nedozví.
Mirek Hruška : informace o "aktuálních" mimořádnostech DB, ÖBB, SBB - např. Süssenbrunn - jsou dlouhá léta na teletextu 3Sat dostupného i na webu..
Sim : paní nenastudovala podklady. Z toho, jak to popisujete – paní nechápe, bych spíše řekl, že i když nastuduje podklady – tak stejně nepochopí o co jde. Pokud je něco jen na internetu nebo intranetu a počítačová gramotnost je na úrovni 0, pak těžko něco řešit. To jsou mnohdy lidé trošku jednoduššího myšlení nedosahující co do znalosti provozu apod. úrovně "šotoušů".
Ten človíček co je v informacích třeba vůbec neví o tom, že se dá jezdit z Radotína do Vršovic a na HLN přes Krč.
Ona je taky otázka, jak se informátor dozví, že ve Vršovicích je v havarijním stavu výměna číslo 5, to znamená, že se nedá jezdit z osobního nádraží do Malešic, takže všechny vlaky do mají jezdit po odklonové trase přes Malešice musí být odkloněny přes Libeň, popřípadě už z Kolína přes Lysou nad Labem ...
Ono je sice hezké, že pracovník CALL Centra musí mít zkoušku pro "mezinárodní pokladnu", musí se umět domluvit v cizím jazyce, ale když nemá v hlavě "železniční zeměpis" ta je mu to vcelku houby platné.
Vždyť ČD si sami zaměstnávají škůdce, kteří brání poskytování informací – viz někdejší verze "Babitronu" poskytující jasné a srozumitelné informace cestujícím. Díky jednomu darebákovi posedlému MOCÍ jíž se mu dostalo tím, že byl správcem serveru a mohl zablokovat tak přístup z určité IP adresy, byl tento systém znehodnocen a stal se z něj tenhle "bastard".
Proto, že tohle zločinné individum si umanulo, že zveřejňování pravdivých informací o zpožděních vlaků, resp. smysluplná statistika, poskytující cenné cestovní informace právě v případě výluk a odklonů poškozuje dobré jméno Českých drah. Už blábolení o tom, jak téměř nezákonné stahování dat o zpoždění a sumarizace znamená zneužívání "autorských práv" a údajném přetěžování serveru – což mu odborníci vyvrátili, by mělo stačit k tomu, aby se dotyčný stal zákazníkem Úřadu práce a neškodil. Jenže stále pracuje na GŘ, ačkoli jiní, kteří dělali pro pro ČD mnoho užitečného byli odejiti ...
Na IDOS.cz jsou sice výluky taky, ale ne všechny. Co jsem si třeba zkusil vyhledat nějaké relace na zítra (Břeclav-Mikulov, Přerov-Nezamyslice) - o výluce ani zmínka. U jiných tratí (St. Město - Uh. Hradiště, Javorník-Veselí/M.) poznámka o NAD byla.
Dnes je nutné dělat dva kroky: vyhledat spojení v IDOS a potom se podle čísla trati (kraje) pídit, zda se na trase spojení nekoná výluka.
v doprave existují tri barvy duhy: zluta, modra, bila
-zluta to stopa pana Jancury
-modra bleee CD to jest skladka
-bila jine stopy jinych lidi a firem (ta je bezvyznamna)
vse co od zlute pochazi je uuuplne supeeeer!!!! protoze superpodnikatel Jancura co do ruky vezme ze dne na den vzkveta super zazraky
no a web o mimoradnostech??? uz z toho duvodu, ze je modry je to uplnej hnus bez prinosu, fuuujjj!!!
snad jsem to vystihl, aby to tu SAultraz a JancuraUltraz nemuseli psat jednotlive a do vsech moznych i nemoznych diskuzi
Ale jo, je třeba tuto aktivitu ocenit. I když v době mobilů, internetu a všech dalších technologií mi opravdu nepřijde nic zvláštního na tom, že někdo někam zavolá a někdo druhý udělá pár kliků na PC. Ale jak říkám, určitě to potěší, i když ideální by samozřejmě bylo, aby mimořádné události nebyly:-).
Abys nepřechválil. Teď je 29.5. 18:03 ale informace že trať 244 úsek Rakšice - Miroslav je 29.5. od 07:00 do 13:35 nesjízdný a je zavedena náhradní doprava se jaksi míjí účinkem.
Jak píše Sim... asi dětská nemoc. Teď to chce jen naočkovat a třeba to bude v pohodě
a) na trati jsou dve vyluky. Obe jsou uvedene na webu, jedna z nich je dokonce zapracovana do jizdniho radu. Pokud na dotaz "Je cas prijezdu do cilove stanice vcetne vyluky?" odpovi pracovnice na informacich CD "Ano, je.", ma sice pravdu, ovsem kdyz jsem se diky tomu nedostal do cilove stanice vcas, usmev na rtech mi ponekud ztuhnul. Ano, jsem rad, ze stranka existuje a ze je mozne si na ni informace najit. Jsem rad, ze je moznost zahrnout vyluky primo do jizdniho radu - ale pokud se na to nebudu moct spolehnout, porad to jaksi neni ono.
b) na strankach o vylukach a mimoradnostech se dozvim, ze vlak, kterym chci cestovat, je veden odklonem a tudiz nepojede pres stanici, kde chci nastoupit. Po zkusenostech ze situace a) se pro sichr jdu zeptat na informace. "Dobry den, prosim vas, pojede dnes vlak xxx pres tuto stanici?" ... odpoved ve stylu "Proc by nemel jet, samozrejme ze pojede" me ponekud prekvapila. Vysvetlil jsem tedy pani za prepazkou, ze se ptam v souvislosti s mimoradnou udalosti, kdy v predchozich dnech podle webu jezdily vlaky odklonem... ted se na web nedostanu a tak se ji ptam, jestli se vse uz vratilo do normalu nebo ne. Pani stale nechape, na co se ptam a teprve pote, co se do hovoru zapoji kolegyne z vedlejsi prepazky se vse vyjasni - pani cislo jedna totiz vubec nevedela, ze se jezdilo odklonem. Nedokazu urcit, zda to je chybou systemu, nebo si jen dotycna pracovnice nenastudovala veskere podklady, ktere potrebuje ke sve praci, ale ponekud zahorkle to pusobi - s trochou nadsazky se da rict, ze se jdu zeptat na informace a pritom vim vic, nez se vlastne muzu dozvedet.
Aby to nevyznelo spatne - tyto dve ponekud komicke situace vnimam jako nutne zlo nabehu systemu, na ktery nikdo neni navykly a ktery trpi urcitymi detskymi nemocemi. Celkove to je jednoznacne krok spravnym smerem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










