Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.
„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.
Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".
Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.
„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná
Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.
Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.
Na Liberecku ne, na rychlících možná
Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.
Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency

Tak já teď taky budu srovnávat se zahraničím - kolik že je ve Švýcarsku železničních dopravců? 15 nebo 20? No a víte o tom, že tam stačí i pro více dopravců jen jedna jediná jízdenka?
Totéž v případě jakéhokoliv jiného dopravce u nás, tohle je naprosto umělý problém.
Jen tak mimochodem - těžko můžete říct, že výběrové řízení by byly vyhozené peníze, když takové VŘ může snížit cenu, kterou dopravce požaduje.
MH:Kolik je na to potřeba vůbec souprav, jednotek, lokomotiv? Jenom Brno - Praha přes ČT při 2 hodinovém taktu mi vychází na nějakých 5 souprav. Pro všech 14 linek je to nákup nějakých 80souprav za rok a půl
Tohle bude prave jeden z argumentu, proc MD zadne vyberove rizneni podle Jancury nevypise - neduveryhodnost. Dva neuspesne projekty a jeste naprosto neverohodny dalsi projekt. Kazdy by byl blazen, kdyby to vypsal. Byly by to vyhozeni penize a cas...
Jestli tohle fakt prohlásil, tak je to s odpuštěním magor.
Když už na něco, tak min. na tohle by měly ČD reagovat.
messah: 14 rychlíkových linek, které bude vozit spolu s klukem, tedy pardon s vlakem, z plakátu? Já jsem klidný. Obrázek totiž ještě nikdy nikoho nikam nedovezl a ani nedoveze.
Kolik je na to potřeba vůbec souprav, jednotek, lokomotiv? Jenom Brno - Praha přes ČT při 2 hodinovém taktu mi vychází na nějakých 5 souprav. Pro všech 14 linek je to nákup nějakých 80souprav za rok a půl ... TO CHCI VIDĚT!!!
A co spoje do Ostravy nebo z Brna do Budějovic, z Prahy do Plzně apod.? Ty neceme?
Zopakuji jak mi Jančura a celá jeho železniční NěcoJet příjde. Je to případ reklamy zdarma stejný jako s RTEx, jen dotažená do větší dokonalosti. Velká sláva, soupravy už jsou v ČR, od prosince vyjíždíme. Nakonec nebyli schopni zajistit ani slíbenou tiskovku ve vlaku RTEx. A kdo odnesl nejvíce to že vlaky nevyjeli? Ano správně. Zaměstnanci ČD. Cestující totiž nezajímalo, že s tím vlakem co nejede nemají ČD vůbec nic společné.
I kdyby jsme přeci jen žili v nějakém americkém filmu a Jančura s vláčky na 14ti linkách za rok a půl vyjel, ČD by byla první zemí, kde rychlíkovou a dálkovou vozbu převzal jiný než státní dopravce. A co takhle mezinárodní vlaky EC a IC? Ty Jančura vozit nebude?
Teď čtu ten rozhovor s ním a nestačím se divit. Toto mne ale vysloveně nas*alo: "Například pokud by naše nová souprava jela stejnou rychlostí jako ten vlak ve Studénce při loňské tragické nehodě, tak by zabrzdila". Zdá se to jenom mne nebo ten člověk absolutně neví o čem mluví?
A další věc ... kdepak si pan Jančura představuje, že bude mít pro své soupravy depo? Nebo čeká, že mu ČD přenechají nové brněnské?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











