..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel DJ 
11.06.2009 (19:15)  
No jako že jsem chápal odvolání nedotovaného HighJetu do Ostravy, tak s tím Libereckým krajem už mi to přijde divné, no a v kontextu toho chtít rovnou 14 rychlíkových linek, to už se zdá být hotovou fikcí.
registrovaný uživatel M 
11.06.2009 (19:07)  
MuDr. - sorry, ale kde je ta rypava poznamka? Proste "cisla" v clanku nesedi, tot vse
registrovaný uživatel messah 
11.06.2009 (19:04)  
kéž by mu vyšly ty rychlíky... ve středu jsem jel z brna a ve vlaku pršelo i přes zavřené okno, takže zážitek z cesty opět vysoký... ale už by měl něco udělat, myslím, že neustálým vypouštěním "úžasných" zpráv už trochu klesá jeho důvěryhodnost
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
11.06.2009 (18:56)  
ad M:

Co se mi na clanku nelibi je to "par hodin pred" - na idnesu to bylo snad uz minuly tyden

Jsou zapotřebí takovéto rýpavé poznámky??? Myslím že ne...
registrovaný uživatel M 
11.06.2009 (18:37)  
(Srac) - rozhovor je to dobrej, ale ve svetle skutecnosti poslednich dnu trochu bledne...
registrovaný uživatel M 
11.06.2009 (18:32)  
MZ - ano byl to cestny boj o zakaznika. Pokud budu instalater a budu chtit lidem opravovat pracky za korunu, tak je to moje svate pravo.
Pokud ale budu soucasne pobirat od statu davku 1000 korun za jednu pracku, tak je jasne, ze ostatni instalateri budou opravnene kricet, ze je to znasilnovani trznich podminek. Ve stejne situaci jako tenhle fiktivni instalater jsou napriklad cesti (teda nejen oni) zemedelci.
No a pokud jde o tu otazku "jakou ma garanci" - a jakou ma sakra garanci clovek, kterej si postavi postavi hospodu a doufa, ze tam nekdo bude chodit a zaplati se mu to? Holt, tohle je podnikatelskej plan a ten prinasi i rizika. Na rozdil od toho bejt zamestnanej a kazdej mesic uvidet na ucte ocekavanou castku. Navic v tomto konkretnim pripade to myslim nepochybne bude tak, ze to bude smluvne osetrene. A neni lepsi dluznik nez stat. Sice si nedela moc starosti s "datem splatnosti", ale rozhodne zaplati. Takze tohle je skutecne to posledni, ceho bych se pri vstupu do takoveho VR obaval...


Co se mi na clanku nelibi je to "par hodin pred" - na idnesu to bylo snad uz minuly tyden. Kazdoapdne prijde mi celkem absurdni takhle utikat z boje (stylem ja vim, ze ty budes podvadet, sice nemam dukazy, ale vim to). Muze za tim byt cokoliv (pozitivniho mne teda nenapada nic) - klidne si dokazu predstavit i to, ze s odpadnutim jednoho souteziciho se zveda prostor pro navyseni navrhovane ceny...
registrovaný uživatel happy 
11.06.2009 (18:30)  
ad Zikmund: A to vám přijde jako lepší to podepisovat na jeden rok dopředu?? Jaksi nechápu, na jakou dobu byste to teda vy preferoval....
registrovaný uživatel kubam 
11.06.2009 (18:19)  
No Jančuru jsem nikdy nemusel, jako člověk mi přišel..."raději beze slov":-) No a teď se mi to nějak potvrzuje...Zdá se mi, že se do toho začíná pěkně zanořovat, aby se v tom neutopil. Asi si měl zůstat u těch svých žlutých busů, teď mi připadá něco jak Paroubek v politice, svůj neúspěch házet na někoho jinýho. Jinak je zajímavý teď sledovat dva lidi, co vystudovali VUT v čele firem SA a ČD, podle mě je Žaluda 100x lepší, jen si vybral na kočírování velkej oříšek...:-/

happy: já bych pomalu začal vsázet, na co se vymluví teď:-)
11.06.2009 (18:11)  
Néééééé:(
11.06.2009 (18:10)  
"Žlutý pán" zřejmě zapomněl, že na trase Praha – Liberec bojoval s konkurencí čestně o zákazníka (bylo to tak čestné, že čestnější to už být nemohlo) tak, že vozil cestující za korunu s odůvodněním, že to je odškodnění zákazníka, protože musí chodit na autobus někam jinam než je "autobusová stanice".

Po pravdě řečeno, já bych si dobře rozmyslel zda do dlouhodobé smlouvy s krajem jít. Jakou garanci má provozovatel drážní dopravy, že kraj bude mít odpovídající balík peněz po celých 15 let.
Za těch 15 let se může objektivně zvýšit nákladovost třebas o 50 % jen na základě přirozné inflace. Takže ta smlouva by měla mít inflační doložku. Když kraj najednou zjistí, že tolik peněz nemá, ořízne objednávku a dopravce zatížený splácením úvěru za vozidla bude namydlený. Jako dopravce bych si tohle chtěl posichrovat smluvní pokutou tak vysokou, že by se kraji nevyplatilo od nasmlouvaných výkonů odstoupit. A abych se vyhnul problémem se splácením, tak bych žádal zálohovou platbu kolem 60 % buď fornou nezrušitelného trvalého platebního příkazu, resp. ke zrušení by byl nutný můj spolupodpis... nebo formou inkasního příkazu a doba splatnosti vyúčtování zálohy do 14 dnů, zase s vysokými sankcemi formou smluvní pokuty s inkasním právem.

Příkladem může být kraj Vysočina. Nemá prachy, tak snižuje objem drážních výkonů. Co by dělal dopravce (například Žlutý pán), který by si na výkony pořídil nová vozidla a teď neměl na jejich splácení.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko