..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from ČR Liberecký


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registered user Qaws 
11.06.2009 (23:19)  
LooooooL :D:D Už sem se pomalu začínal bát, že se opravdu do nějakýho řízení přihlásí (dotáhne do konce). Nezklamal ani v útoku na ČD..:D
Už se těším na další žlutou pohádku..:D
Registered user xAnri05  mail  
11.06.2009 (23:17)  
Twix: "sitovost" je taky o tarifu, kolego :(
11.06.2009 (23:13)  
xAnri05: Ty řeči o síťovém charakteru mě dostávají. To je vlastně hrůza, když třeba jednu linku jezdí více dopravců (v Německu třeba DB Regio + Arriva, u nás např. busy Praha - Příbram), oni jsou ty spoje soukromého dopravce asi nějaké horší, třebaže jedou ve stejném taktu jako ty státní. Viamont, ten se snaží seč může aby v Trutnově ujel rychlíku od Hradce, OKD jezdí jen omylem a nechtěně do Milotic k vlakům ČD, a JHMD se asi na přípoje v Obratani vykašle a vlaky budou končit v Obratani zastávce, ne? Ještě že máme ČD, které tu síťovost udržují, třeba v Horní Cerekvi a Okříškách jsou ty přípoje jedna báseň a v Bělé nad Radbuzou čekáme všichni rádi...
Registered user xAnri05  mail  
11.06.2009 (22:06)  
Je fakt, ze SA by se mohly dobre uplatnit na poli showbussinessu. Jednak svymi aktivitami pobavi, nekoho i rozesmeji - treba me -(komedialni cast) a jednak nekoho mohou i vylekat. Mam na mysli CD ci MD (hororova cast).
Pro cestujiciho je to druhe dobre a to prvni je zase fajn pro odbornou zeleznicni verejnost.
Nakonec se ani nemusime obavat o sitovy charakter osobni drazni dopravy, ani o "tresinky" a tak nezbyva nez zvolat:
DIKY, PANE JANCURO!
Registered user M 
11.06.2009 (20:21)  
mates111 - to jo, ale podstatna podminka je, aby se ty penize neprelily odjinud. Potom hura (a je uplne jedno, jestli to vyhraji CD), protoze o to prece ve VR jde.
Teda jo, taky muze jit o to, ze misto 810 bude jezdit neco jinyho, ale tam uz je to o kompromisu cena-vykon...
Registered user M 
11.06.2009 (20:19)  
MuDr. - jako mne hlavou bleskla myslenka, ze tomu svuj cas budu venovat uz po tom precteni na idnesu. Ale kdyz jsem svuj cas venoval SA posledne, tak to neproslo redakcni radou s tim, ze je to tady samej clanek o SA, resp. ze jich je moc. Tak jsem mel za to, ze uz clanky o SA nebudou...
Registered user MuDr.  mail  
11.06.2009 (20:04)  
ad: M
já ti nic nevyčítám, ale je to opravdu zbytečné popíchnutí vůči P!zz@manovi, který tomuto tématu obětoval čas...
11.06.2009 (20:00)  
No sice soukromé dopravce na železnici podporuju, ale moc nevím co si mám o tomhle myslet. Nabídku každopádně SA podat mohla....

Na začátku diskuze tu někdo psal o ceně, kterou mají ČD nabídnout. Faktem je, že na trati Liberec-Varnsdorf vyčíslují ČD nákladovou cenu na částku 136 Kč/km. Jezdí tam přitom s 810. Naproti tomu u výběrového řízení nasadí zřejmě cenu kolem 110 Kč/km. Přijde mi to poněkud zvláštní, na druhou stranu to jenom ukazuje, že výběrová řízení by měla stáhnout cenu na minimum...
Registered user SYN 
11.06.2009 (19:37)  
Hm, Jančurovi i trošku fandím ale tímhle u mě dost klesl. Vysloveně nahrává těm co o něm říkají že vždycky jen skutek utek. Proč proboha nepodal svou nabídku a o všem ostatním (nečestných praktikách, dumpingu a tak) mohl mluvit až následně? A jestli nechtěl odhalit reálnou cenu kterou by nabízel tak to mohl klidně o půlku přepálit a neskončilo by to tím že "nic"...
Ještě chvilku ať takhle pokračuje a budu muset uznat že jsem se mýlil a ti co ho nazývají velkou hubou mají pravdu.
Registered user M 
11.06.2009 (19:29)  
OK, na tom idnesu to fakt bylo "az" v pondeli. Myslel jsem, ze uz je to dyl.
Omlouvam se pizze, omlouvam se doktorovi, omlouvam se michlovi. Nicmene jeste jednou - nebral jsem to jako rypavou reakci...
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko