..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer DJ 
07.07.2009 (17:10)  
rpet: Dovolím si nesouhlasit, i v letní sezóně jezdí na Moldavu - pokud je příznivé počasí - celkem dost lidí. Ale je to tak, že dopoledne jedou "tam" a odpoledne případně "zpět" (anebo taky ne, cykloturisté se mohou nechat jen vyvézt nahoru, a dolů do údolí dojedou na kolech), takže vlaky, které jedou "proti špičce", vezou opravdu jen pár jedinců. ;-)
07.07.2009 (16:46)  
rpet: Pokud máš na mysli SORa, tak myslím, že ti nikdo nebude vymlouvat, že ČD nejsou na busy stavěny... :-D

http://www.zelpage.cz/news_n/cd-bus.png
Registrierter Benutzer rpet  mail  
07.07.2009 (16:41)  
to M: souhlas, i to je reseni. ku prikladu trat 132 (pokud si nepletu cisla - Most - Moldava). Behem leta naprosto zoufale nevyuzita trat - a nechci radej ani znat budget na zajisteni provozu, udrzby sukafonu nevyjimaje. tak proc neroztrhnout provoz na letni a zimni? v lete, at jezdi treba bus typu "kratkej SOR", kterej tech sedm lidi (v prumeru) pobere s prehledem za mnohem nizsi naklady. no a v zime, kdy je tam napor lyzaru do noveho mesta, at nasadi klidne tedy znova ty sukafony. na jedny trati uspora nula nula nic, v globalni rezii CD desitky milionu (mozna, nevim...). proc proste tohle nejde, to mi hlava nebere. a prosim ajznbonaky, aby neargumentovali tim, ze CD nejsou staveny na autobusovou dopravu, ze nemaj ridice, ze nemaj busy atd - protoze to vse je jen otazkou spravneho manazerskeho pristupu k reseni problemu, nic vic. a i kdyz se musi trat, budovy a infrastruktura udrzovat i "mimo provoz" dane trate, porad se usetri minmalne na PHM. a halire delaj talire - stara znama pravda.
07.07.2009 (16:40)  
Nahradit 810 neni problem - autobusem...

To ne, ale jen pokud jede sama...jenže u nás jak víme nejsou vzácností ani ropovody 810+010+010+010+010+810 a tady by se nějaké odpovídající vozidlo hodilo...
07.07.2009 (16:39)  
Trochu odbočím od právě probíhající diskuze. Vítám snahu MD o zvýšení komfortu na dálkových spojích a určitě bude cokoliv lepšího než se potit v Béčku, ale děsí mě že by ty dálkové spoje měly takové uspořádání, jak prezentuje RegioJet na svých renderech vnitřního uspořádání vlaku. Vstupní prostor naprosto neoddělený prostoru pro cestující (i když únik tepla v zimě by šel částečně řešit vzduchovými závorami, hluk však již ne,) všude sice zásuvky 230V a internet na palubě, ale kam si položit NTB, když na těch renderech jsou v celé soupravě jen čtyřky proti sobě bez stolečku. Stejně tak každý nechce celou cestu koukat do tváře někomu cizímu a alespoň část sedadel by měla být uspořádána letecky, nebo alespoň nějaké pseudooddíly jak mají třeba Beer/Bimz, když už se preferuje velkoprostorové uspořádání. Oficiálně se to sice prezentuje jako opatření pro "zvýšení bezpečnosti" cestujících, ve skutečnosti ale jde o to, aby se na co nejmenší plochu dostal co největší počet cestujících (a tím srazit cenu do VŘ). O místech na zavazadla ani nemluvě... chtěl bych tu jednotku, klidně i zdvojenou) vidět v neděli večer z Bohumína do Brna apod...
Registrierter Benutzer M 
07.07.2009 (13:39)  
Nahradit 810 neni problem - autobusem...
Registrierter Benutzer Dusanh 
07.07.2009 (13:04)  
Tady jde někdo nahrazovat 810-ky? Nějak jsem si nevšimnul. Prioritní je náhrada souprav 853/4+xBtn, 163+3Bymee a podobné na meziregionálních spojích. Stejně je srandovní koukat se na ČD, jak se brání konkurenci, vždyť ta by jim tak rozvázala ruce v problému nedostatku vhodných vozidel!
07.07.2009 (11:11)  
to nic nemění na tom, že těch 400 nebo kolik motorových vozů řady 810 v čr není reálné v dohledné době nahradit za rozumných cenových podmínek moderními vozy... když si připočítáme ty stovky a tisíce dalších zastaralých nebo jednoduše starých vozidel, pak si nedokážu představit, za jak dlouho se vozový park na našich železnicích dostane na nějakou rozumnou úroveň... ale tady by si měli sypat popel na hlavu naši politici, kteří nedokázali tuhle situaci řešit včas
Registrierter Benutzer M 
07.07.2009 (10:28)  
TGV jaksi nejsou na leasing a jaksi se dost blbe daji prodat nekomu jinymu...
07.07.2009 (9:43)  
Pane M,jedno ze specifik železnice je to,že železniční vozidla mají mnohem delší životnost než auta. Myslíte si,že ve Francii(mimochodem má prakticky unitární železnici,přesto je na špici) se první jednotky TGV už vyřadily? Ale kdepak,ty budou ještě dlouho sloužit,i když doba po uplynutí jejich záruky od výrobce se počítá na desítky let.A ve Švýcarsku jezdí v pravidelném provozu vozidla,kde strojvedoucí obsluhuje houkačku koženým řemínkem a jejichž výrobci v původní podobě dávno neexistují.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko