..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   
06.07.2009 (14:34)  
Předchozí ministři dopravy (i jmenovaný Paroubek) nesli politickou odpovědnost za svá rozhodnutí. Pokud si tedy například Říman počínal špatně, voliči to jemu (potažmo ODS) mohli následně spočítat. Slamečkovi jeho případná špatná rozhodnutí nikdo nespočítá, nenese politckou odpovědnost. To je ten zásadní rozdíl.
Registrierter Benutzer DJ 
06.07.2009 (10:26)  
Michal Janko:
- Petr Moos byl taky ministrem jenom půl roku, věděl, že déle ministrem nebude, přesto pár rozhodnutí taky udělal.
- Slamečka nebyl zvolen. A Říman v roce 1996 nebo Bendl letos na začátku roku ano? Taky nebyli zvoleni a byli ministry dopravy. Minist nemusí být v žádných volbách zvolen. Ani Paroubek nebyl v roce 2005 nikým zvolen, přesto byl rok a čtyři měsíce premiérem. A taky udělal v té době spoustu politických rozhodnutí.
- Pokud ta výběrová řízení mají nabíhat 10 let a probíhat opakovně, tak to stejně nebude záviset na tom, jaký zrovna je ministr a z jaké je strany. V tomto směru je myslím skoro lepší, když to udělá nestranický ministr, než aby se pak říkalo "tohle zavedla ODS/tohle zavedla ČSSD" a jedna strana to té druhé předhazovala.
Registrierter Benutzer DJ 
06.07.2009 (10:08)  
Vypadá to skoro jako začarovaný kruh.
- Depa a podobné prostory mají jen ČD.
- ČD je dostaly v podstatě zadarmo při zakládání a. s.
- Pokud ČD neuspějí ve větším počtu VŘ, budou jim depa na nic.
- V tu chvíli by se ty prostory hodily jinému dopravci.
- Ale ČD raději budou mít nevyužité prostory, než aby to prodaly konkurenci (proč taky).

A co takhle se na to podívat jinak - i když stát neudělá žádný krok pro to, aby ta depa nebo jejich část připadla tomu, kdo si v tom místě vysoutěží danou linku (musel by to od ČD napřed odkoupit), tak budou mít ČD prostě konkurenční výhodu v tom, že ta depa mají, zatímco ostatní dopravci ne. O to nižší cenu budou moci nabídnout. Je to sice "spravedlivé" podobně jako nekalkulace odpisů při VŘ na R Pardubice - Liberec a Plzeň - Most, ale to na té věci nic nemění.
06.07.2009 (10:02)  
Je to krok správným směrem.
Nicméně Slamečka k němu nemá mandát, protože nebyl zvolen. Zásadní rozhodnutí nejen na železnici by měl činit pouze ministr s politickým mandátem.
06.07.2009 (9:16)  
Ad M:nepochopil jte mne. Oni totiž hlavní uchazeči o rychlíky v čele s p. Jančurou ty opravárenské a údržbové základny nemají. Je sice možné si je postavit,tak jako to udělal Vogtlandbahn v Neumaktu v Sasku,ale tam to prakticky zaplatil stát. Jistě,je lepší si koupit Lexus než Wartburg,ale na železnici ten servis nelze zajistit tak jako u auta,pohým zatelefonováním. U rychlíků-na rozdíl od pracovních vlaků soukromé firmy-opravdu není možné,aby údržbu a opravy dělal jízdní personá. Ale stejně tak jako soukromá firma s lokomotivami na prac.vlaky opravárenské zázemí pro běžnou údržbu nemá(nepotřebuje je,strojvedoucí většinu udělají sami),tak soukromý dopravce rychlíků to zázemí také nemá. Ale tam to strojvedoucí sami neudělají,a o tom byl můj příspěvek.
Registrierter Benutzer SYN 
06.07.2009 (3:17)  
Miroslav Zikmund: nezasekl jste se trochu v historii? To je sice naaadherny seznam budovatelskych uspechu "nasi manufaktury", ale co kdybyste takhle uvedl exportni uspechy za poslednich 20 let rekneme? 3 (slovy tri) soupravy do Lotysska a slibeny kontrakt na Slovensko, zapomnel jsem na neco?
Ono jako vyrobky takove firmy Tatra napriklad tez jezdily po celem svete, mela dobrou povest a skvelou technickou uroven, a nijak ji to nezabranilo v ceste k certu... na rozdil od relativne podobne fabriky Skoda auto ktera (mj. diky zarazeni do skupiny hnusnych kapitalistu VW) vcelku slusne prosperuje.
Dnesni situace uz bude cim dal tim vic jen o cene, a pokud si Skoda hodla drzet pozici "drahe, ale nase domaci" tak to vsichni uvidime jak na to dojede, a ne ze ne. Ale mozna ze se to presto vyplati (majitelum) bo si do te doby (do uplne liberalizace) nasetri dost...
Nerikam ze bych se na ten pad primo tesil ale myslim ze se stane jen to o co si uz docela dlouho koleduje.

No a k nadraznim budovam - jsem si pomerne hodne jistej ze pokud by je dostaly zdarma navdavkem k vysoutezenym tratim tak by se o ne bezpochyby byli ochotni i alternativni dopravci starat. A nejspis by je tez obcas komercne vy(zne)uzivali tak jako to dela CD, proc ne ze?
Jinak ono to tu uz zaznelo ale nenasledoval nejaky ucelenejsi zaver, co ze to nedavno odkupoval stat od CD za 12GKc, nebyly to nejake stanicni budovy? Tak jake procento jich tedy jeste je v rukou CD, rekneme 25%? Staraji se i o ten zbytek co neni jejich (udrzba, opravy) a plati tam "oslapne" majitelum?
Registrierter Benutzer M 
05.07.2009 (23:21)  
Takze kdyz CD jezdi Wien-Berlin, tak v tech vlacich jezdi i zamestnanci CD, kteri na "konecne" udelaji cisteni, doplneni "provoznich tekutin" atd.?

PS: Co udrzba auta na leasing? O vsechno se stara a plati "ridic"?

Jinak to, ze si strojvudce dokaze spravit lokomotivu nevim, jestli mam brat za pozitivum nebo negativum. Ono i tady to zas neni uplne od veci srovnat s autobusem nebo autem. Prijde mi to lehce jako "nekupuj si ten Lexus, to budes muset dat do servisu, kup si radeji Warburga, ten si spravis sam"... A druha vec - jestli si nekdo koupi (pronajme) novy jednotky a hned na tom bude muset furt neco spravovat, tak myslim neeco neni v poradku, ne? Pripadne na lokomotivy se nedava "zaruka"?
05.07.2009 (22:38)  
Když pominu vše ostatní,tak si dovolím něco připomenout k zázemí železnic(mám na mysli opravy a údržbu). Z vlastní zkušenosti tvrdím,že pokud není zajištěno zázemí,opravdu odborné a vybavené zázemí s kvalifikovaným personálem tak není šance se na trhu železniční dopravy uchytit. Jestliže na parní lokomotivě k běžné údržbě stačilo kladivo a stříkačka na olej,u dieselů už to bylo složitější,o el.loko nemluvě-tam vstupuje do hry i elektrotechnická kvalifikace. Jelikož jako penzionovaný strojvedoucí ČD občas pracuji-opět jako strojvedoucí-u firmy,provádějící rekonstrukce a optimalizace železnic tak si dovolím tvrdit:na lok ř.703 původního provedení si na 90% stačím sám-mám jisté zkušenosti s opravami,i k tomu jsem se v aktivní službě dostal. Na 703 reko je to už horší,ale i tam si troufnu na veškerou údržbu a cca 70% oprav. Pochopitelně bez dílenské budovy a i bez kanálu. U 740 je to ještě slabší,i když tato lok není při tomto druhu služby příliš namáhaná. Ale nedovedu si představit,že bych takto udržoval a opravoval např.242,abych nezabrousil na pro mne neznámý typ. Možná,že soukromníci dokáží i zázraky,hlavně u vozidel,využitých ne na cca 20% jako na stavbách,ale téměř na 100% v rychlíkové službě. Ale silně o tom pochybuji.
Registrierter Benutzer M 
05.07.2009 (21:21)  
Comenie, tech minus 7 sis vycucal z ukazovacku nebo primo z palce?

2005: 178, 2006: 181, 2007: 182

Takze i takto muze podle nekterych pomatencu dochazet ke STALEMU odlivu. A cisla za 2008 s tim jaksi NIC nezmeni. Inu, u piva v hospode silna slova hazet muzes, jenomze nesmis mit u stolu cloveka, kterej si aji neco najde...
05.07.2009 (20:17)  
Ještě k tomu článku:
Vítám to , že konečně nějaký ministr dopravy má zájem , aby se zlepšila v našem státě železniční doprava .

Je mi vcelku jedno , kdo to vyhraje. Pouze by mělo být dohlédnuto , aby veškerá výběrová řízení proběhla korektně.
V reálném světě nemá nikdo nic zadarmo. Každý musí o tu svoji roli na trhu bojovat. A je vcelku jedno , jestli se jedná o výrobce mléka , olejů či cestovní kancelář. Díky obrovské konkurenci jdou firmy dopředu a mají obrovský a života nutný cíl a to sice zlepšování. Nevím , proč by ČD měly být vyjímkou.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko