..: Ministr dopravy Slamečka pustí konkurenci na železnici :..

Interier jednotky Desiro ML, foto: RegioJet Praha — Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít konkurenci 75 % trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun. Denně ČD vypraví 535 dálkových vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka říká, že s vítězným uchazečem následně uzavřeme dlouhodobou smlouvu na 10 až 15 let. Jedním ze základních požadavků bude zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Ministerstvo tak chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 -až 15 % výkonů. První výběrové řízení chce ministestvo vyhlásit v příštím roce. Vlakové soupravy jeho vítěze ale vyjedou na koleje nejdříve v roce 2012, neboť dopravci potřebují dostatek času na zajištění vozidel. „Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat,“ říká Slamečka.

Své plány na soukromé spoje Slamečkovi minulý týden představily 3 společnosti — Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikoho z ČD Slamečka na schůzku se třemi možnými konkurenty nepozval. „Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci,“ upřesňuje obsah setkání mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Dálkové spoje (R, Ex, IC, EC) na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. „Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít,“ dodává Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.

Plán ministerstva uvítal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ sděluje Moos. Tržní prostředí navíc podle něj povede ke snížení cen jízdného a donutí ČD zlepšit nabídku. Podle Moose případní alternativní dopravci mohou zaměstnat železničáře, kteří již nebudou mít uplatnění u ČD. Moos zároveň připomíná, že stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat. Měl by být obdobou Českého telekomunikačního úřadu v oblasti komunikací a mobilní telefonie.

Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí pouze ve Velké Británii a Švédsku.

Student Agency rozhodnutí ministerstva vítá

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency, která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje pomocí své divize RegioJet, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. „Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku,“ říká Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy. „Dnešní rozhodnutí ministra dopravy dává české železnici obrovskou příležitost. Tímto postupem můžeme v blízké budoucnosti dosáhnout úrovně nejlepších evropských železnic,“ poznamenává Jiří Schmidt, obchodní ředitel Student Agency.

České dráhy se konkurence nebojí

Podle generálního ředitele Český drah Petra Žaluda je firma na konkurenci připravena. Podmínky, tak jak je prezentuje ministerstvo, jsou pro Dráhy poměrně zajímavé; ztráty výrazného podílu na trhu se neobávají. Na tuto liberalizaci se ČD připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování koncernu a přemění jej na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V ČR dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace ČD.

Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění ratingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.

Zdroj: ČT24 , České dráhy a RegioJet


Adys Poslat mail autorovi | 3.7.2009 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 13      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Dusanh 
06.07.2009 (19:21)  
Stejnej system "slev zadarmo" maji aji ti zlobivi Nemci a Rakusaci. Taky vylozene zeleznicni predpotopni zeme...

Však taky ani v jedné z těchto zemí nefunguje konkurence v dálkové dopravě...
Registrierter Benutzer M 
06.07.2009 (17:23)  
rpet - jako ty vole, to je zase uvaha, to srovnani ryanair a vlak praha-bratislava. Skoda ze tam u srovnani neni treba "zpatecni" na metro v Londyne, tam by se zase dalo rict, ze za pet kilometru po Londyne se v Cesku clovek dostane pres celou republiku. Ale to by tak dobre nevyznelo, ze?

PS: Stejnej system "slev zadarmo" maji aji ti zlobivi Nemci a Rakusaci. Taky vylozene zeleznicni predpotopni zeme...
Registrierter Benutzer SYN 
06.07.2009 (17:02)  
A jakpak to s tim pridelovanim kapacity na hlavnich tratich vypada, stale plati system ve kterem maji mnohem vyssi prioritu vlaky v rezimu ZDO pred vsemi ostatnimi osobnimi vlaky? Z tohoto totiz prave vyplyne to ze pokud nejaky alternativni dopravce se pokusi vyjet s vlakem bez objednavky kraje/MD tak vicemene nema sanci, leda tak v noci?
06.07.2009 (16:55)  
Docela zajímavá diskuze. Jen se tady vyskytuje několik obecně oblíbených omylů, takže správeně je to takhle:
1) jízdné v osobní dopravě (tedy i u ČD) - už několik let nepatří mezi regulované ceny a tudíž ho nestanoví MF
2)regulační úřad - už byl zřízen, jmenuje se SŽDC s odvolacím úřadem Drážní úřad. Ta regulační činnost se jmenuje "přidělovaní kapacity"
3) opravárenské a udržovací kapacity - nejsou v zásadě potřeba, většina výrobců poskytuje "full-servis", je to stejné jako u moderního auta, tam taky do motoru nelezete ...
Registrierter Benutzer lbc 
06.07.2009 (16:53)  
Dobrý den.
Jen taková maličkost. Ten interiér na obrázku je pěkný.
Pane Michale Janko domnívám se, že škrty v dopravě nejsou z důvodu většiny určitého politického směru, ale z toho důvodu, že se nyní v ekonomické krizi snaží vláda - kraje šetřit. Také lidé méně jezdí a utrácí. Navíc je více nezaměstnaných... atd. Dle mého názoru se jedná o logický krok, který má opodstatnění. Vidím to např v Libereckém kraji.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
06.07.2009 (16:27)  
me prijdou uvahy o nutnosti provazat mezi konkurencnimi dopravci ruzne druhy vernostnich programu, jako neopodstatnene. proc? protoze v cr ted mate system ala Simek "nechci slevu zadarmo" - tedy pri koupi In- Neco musite nejdriv zaplatit, a pak to vyuzit. v GB to funguje proste konkurencne jinak. ted jsem si cvicne zadal jizdu vlakem z Bournemouth do Norwich (tedy pres cely kontinent), a vypadla na me prehledna tabulka s cenou beznou,kdy si vyberu bud £97 za dvojku, £147 za jednicku, a nebo funfare price £19 za online objednavku - uspora je £79 v pripade dvojky, coz je opravdu pecka. na cenu 19 liber nepotrebuju zadnou registraci, zadny aktivaci poplatek, nic. proste vyplnim jmeno, zaplatim kartou a jedu. pokud chci vyuzit pravidelnych slev na nejake trase, vyberu si trat, vyhodi to na me slevove moznosti na dane obdobi, ja si z toho neco vyberu, a jezdim - bez ohledu na dopravce. cena je postavena "na trasu", a nejen na firmu - a v tom je ten rozdil, uz to tu nekdo zminil prede mnou. proste v cr je system zeleznicni dopravy nepruzny, nesystemovy a v podani CD unikatne neprehledny - to se jen tak nevidi.

stejne tak si myslim, ze budovy, pokladny, trate, zabezpecovacku - at si resi SZDC a inkasuje od dopravcu poplatek sa sluzbu. jak si dopravce toto zavede do ceny jizdneho, je jeho problem.

chapu, ze spouste "CD fans" se to nelibi, ale konkurence je proste nutna - a je jedno, jestli to bude jancura, veolia, arriva, ci co javim kdo. funguje to v letectvi, funguje to i v zeleznicni doprave (jinde ve svete), muze to fungovat i v cr.

priklad druhy z lonskeho roku: birmingham - pisa - bratislava, letecky s ryanair, cena se vsim vsudy £30. objednal jsem to behem deseti minut, zaplatil online a letel. pravda, tahnul jsem s sebou tri papiry (o, jaka hruza) s kody letu a dvakrat prestupoval (boze chran mne...), ale za cenu jiste bezkonkurecni.

online objednavka pres CD web, Bratislava - Praha, bez prestupu, cena £28.

jinak receno, konkurence v letecke doprave me za 30 liber dostala pres celou evropu, monopolni dopravce CD me za stejnych 30 liber (dve libry uz nejsou rozdil...) dostal v relativne solidni souprave, s naprosto silenym personalem do prahy.

muj zaver: tam, kde funguje trzni prostredi, funguji i velice prijatelne ceny a tomu odpovidajici servis. v podani cd, ktery je monopolistou na trhu, funguje arogance a neucta k zakaznikum.

dokladem muze byt moje skusenost s kilometrickou bankou, stara zruba tri roky. spravne predvyplnena trasa a jizdni oddil. pruvodci se na me utrhla, ze jsem si to mel nechat vyplnit na pokladne ve stanici,protoze ona to NEUMI.

Nevim, proc by zakaznik mel resit, co personal CD umi, nebo neumi - do toho mi nic neni a neni to moje starost. kdybych stejny pristup k zakaznikum zvolil ja ve sve praci, muj boss me po prvni stiznosti okamzite vyrazi na dlazbu - a je to tak spravne. to, ze jsem se spatne vyspal, je MUJ problem, ne vas. a tak bych mohl pokracovat dal...

ano. uz aby ta konkurence na zeleznicni trh prisla - a at je to rychle. a klidne s jancurou v cele - na jmene nezalezi...
Registrierter Benutzer M 
06.07.2009 (16:10)  
MJ - Slyseli, ale doted jsme nevedeli, ze je to chyba socanu. Ja myslel, ze je to tim, ze proste nejsou prachy a ze to plati obecne, tzn. jak spoje objednavane krajem, tak statem
Registrierter Benutzer DJ 
06.07.2009 (14:55)  
Michal Janko: Slyšel jsem o tom. Prý to žádá samo MD, aby předem zabránilo tomu, co se stalo letos, tj. tomu doplatku (mimořádnému příspěvu :-) ) tří miliard pro ČD.
Kraje se můžou pokusit srazit cenu tím, že přitlačí na ČD, anebo vypíší výběrová řízení, kde by se ukázalo, jestli by to nebyl schopen odjezdit jiný dopravce levněji.
Aspoň by se tím vyvrátily spekulace, že kraje pod "vládou" ČSSD nic takového neudělají, protože ČSSD je jedna ruka s (nejen železničními) odbory, které se otevření trhu v osobní dopravě pro další dopravce docela brání...
06.07.2009 (14:47)  
Bohužel to asi tak bude.
A propos, slyšeli jste, jaké drastické škrty plánují socany ovládané kraje v jimi objednávané železniční přepravě? Jsem zvědav, kdo jim při příštích volbách na ta jejich hesla "...zvýšení podílu železnice na dopravním trhu namísto její likvidace..." příště skočí.
Registrierter Benutzer DJ 
06.07.2009 (14:40)  
Michal Janko: Tak to máš pravdu.
Přesto bych si stál za tím, že by bylo nakonec opravdu lepší, kdyby to dopadlo, že ten systém výběrových řízení udělal nestranický ministr, než aby to bylo ve stylu "co ODS zavedla, to ČSSD po příštích volbách zruší" nebo naopak.
  1 2 3 4 5 6 ... 13      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko