..: Koridor Praha – Mnichov může získat potřebnou prioritu :..

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.

O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef Petrák Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.

Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 5.10.2010 (6:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   
Registered user konca 
06.10.2010 (10:29)  
hodně by mě zajímalo, podle čeho ministr Bárta určuje priority dopravních staveb....to je neuvěřitelnej chaos
Registered user ceskolipak  mail  
06.10.2010 (9:22)  
"Podle ministerstva by mohl stavbě pomoci fakt, že spolkový ministr dopravy je z Dolního Bavorska a ví, jak zaostalá je železniční infrastruktura na česko-bavorských hranicích."

Asi chtěl spolkový ministr napsat "jak zaostalá je infrastruktura v Čechách..."
Dle JŘ průměrná rychlost i v kratších úsecích (20-40 km)na Bavorské straně neklesá pod 90 km/h. To jsou parametry, které tak nějak dosáhneme u rychlíků po optimalizaci mezi Berounem a Rokycany...

Elektrizovat odklonovou trať 173 by bylo dobré jen tehdy, kdyby se pak sloupy a dráty po dokončení optimalizace 171 vydloubly a zapíchly na mnohem důležitejších tratích...
Navíc by na trať 173 nešel jediný halíř z EU.
Registered user Hupi 
06.10.2010 (9:19)  
Jedna věcná: když už píšete česky "Mnichov", tak by asi bylo vhodné psát i česky "Řezno" namísto Regensburg
06.10.2010 (8:54)  
IR: To už tady taky bylo, vést trať podél D5 do Berouna. Pak se přišlo na to, že by to bylo sklonově a směrově dost krkolomné a hlavně by spoustu peněz spolykaly nutné úpravy všech dálničních sjezdů. Vedení tratě v tubusu nad Berounkou by snad stálo víc než tunel a první kdo by to zatrhl by byla Správa CHKO Český kras, ta už má problém i s PHS (celkem pochopitelné).
Miroslav Zikmund: Něco na tom je, ale popravdě si nedokážu představit, že by se do "hrbaté" tolik investovalo - elektrizace 34 km tratě není zadarmo. Ani s tou cestovní rychlostí si nejsem moc jistý, na stoupání z Berouna na Vráž určitě nedosáhne 60 km/h ani rychlík, natož náklad.
06.10.2010 (8:24)  
Pavloš: Protože se kdysi rozhodlo, že se bude modernizovat to stávající. Novostavby, byť mnohdy potřebnější, se neplánovaly, i když zrovna Donau-Moldau-Bahn už také něco pamatuje, jen mám tušení, že s tím přišli Němci.

Miroslev Zikmund: S tou 173 bych to viděl jako dobré řešení, jen se obávám, že z důvodu šetření spíš hrozí jen velké omezení na 171, ale třeba se pletu.
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
05.10.2010 (23:39)  
Honzatvs: No, to zní rozumně. Ale to víte, když se může postavit průběžný tunel... Každý se samozřejmě bude co nejdéle držet co nejdražší varianty, až když nebude jiného zbytí... :-) To víte, každý se chce nějak živit...
05.10.2010 (23:38)  
Konečně rozumný nápad! Do dne nerozumím tomu, proč se stále preferuje Cheb před Domažlicema? Vždyť na západ jedině přes Domažlice!
05.10.2010 (23:02)  
Pokud by mělo začít dělat něco se 171, pak se musí začít nejdříve se 173 .... elektrifikace, dálkové ovládání stanic, na zhlaví výhybky na úrovni traťové rychlosti, řekněme takových 80 km/h ...
Dálkovou a nákladní dopravu pak „odkopnout" na tuhle trať (dálkovou třebas jen přechodně po doby stavebních prací). Přitom přes Rudnou je to do Berouna o 5 km kratší trasa, tak jen při srovnatelné průměrné šedesátce by zkrátila jízdní doba o 5 minut !!!
Pak začít s modernizaci 171 > jednak výhybny mezi Smíchovem a Radotínem, dále Radotínem a Dobřichovicemi a mezi Karlštejnem a Srbskem. Nutné pro mimořádnosti a údržbu, kdy se musí jezdit po jedné koleji. Těch 10 km jednokolejky je vždycky průšvih. Na vložení posledního kousku výhybky by měla stačit čtyřhodinová noční výluka ...
Pak samozřejmě trojznaký autoblok s návěstidly po 1 000 metrech, výhybky mezi 1. a 2. kolejí, resp. odbočné výhybky mezi 1. a 3., resp. 2. a 4. kolejí na rychlost 80 km/h.
05.10.2010 (22:47)  
No,poté, co EU dala najevo nelibost nad tunelem, tak se psalo,že SŽDC zvažuje nové, levnější varianty nové trati, dobrá se mi zdála varianta tunelu někam ke Zbuzanům, dále trať k Loděnici a pak tunel do Berouna. Mělo to snad být až o polovinu levnější než komplet tunel. Nevím, jak daleko to došlo, jestli třeba o tom Bártovi někdo řekl, teď se mluví jen o tunelu...
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
05.10.2010 (22:27)  
No, nechtěl jsem se do toho míchat, protože trať (i okolní terén) znám tak trochu jen do Radotína a dál jsem jel tak nejvýš 3x v životě... Ale nedalo mi to a začal jsem si stále podrobněji prohlížet satelitní mapy, jaká je situace, pak hledat nové možné trasy, pak vymýšlet, jak ty trasy napojit na stávající žel. síť... No, abych to zkrátil, dostl jsem se až k takovým kuriozitám, jako že využít budoucí rychlodráhy do Ruzyně a pak trať převést k tělesu dálnice D5 a podél ní nějak až k Berounu. Nebo z hlaváku tou objížďkou až na Most inteligence a pak tunelem (ale novým) nahoru na tu náhorní pláň a pak zase směrem k dálnici. A nebo - aby se stavaři nemuseli vázat na stávající trať, tak sice údolím Berounky, ale většinu trasy na pilotách a většinou v uzavřeném (byť průhledném) tubusu (jako třeba metro - Rajská zarada apod.)... No, dostal jsem se postupně už do takových kuriozit a k řešením zjevně tak komplikovaným (a drahým), že mi nezbylo, než se vrátit pěkně na začátek a - ač jsem od počátku odpůrcem českého tunelování - přiznat si, že ten tunel z Prahy do Berouna je řešení sice hódně drahé, ale vzhledem k dané stuaci elegantní, ne-li dokonce snad jediné možné... Aspoň do téhle chvíle mě nic rozumnějšího nenapadlo. No, snad po pár kalíšcích valašského penicílínu... Jenže loňský došel a nový se neurodil... :-(((
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 14      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko