..: Koridor Praha – Mnichov může získat potřebnou prioritu :..

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.

O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef Petrák Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.

Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 5.10.2010 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 14      Zpráv na stránku:   
05.10.2010 (17:46)  
Strécu, nepite tolik a nepleťte mladém hlavu.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
05.10.2010 (17:21)  
Tomáš - no vzhledem k tomu že je v Plzni 25 Kv střídavé = 25 tisíc voltů a 3 Kv stejnosměrné je třeba Praha - Beroun (Beroun-střet dvou napěťových soustav, bez dvousystémových lokomotiv 363 by se muselo na cestě do Plzně přepřahat) dále na Plzeň těch 25. 3Kv = 3 tisíce voltů, třeba Praha - Ostrava. A 15 Kv mají třeba v Rakousku, nebo Německu, ten tu nemáme, dva Komunistům asi stačili: )
Tak nevím jestli by zrovna ICE mohlo přes Plzeň, ale nápad je zajímavej. Vlak Plzeň - Vídeň ještě tak 2-3 GVD zpět existoval, jezdili na něm Bmee + BDbmrsee, asi bez jedničky.

Fakt nevím co ICE papá: ) Spíše asi 3 Kv.
15 Kv umí třeba 371, která jezdí do Drážďan.
05.10.2010 (17:18)  
Aha, nyní už chápu proč se v úseku Zdice- Rokycany dělají všude mimoúrovňová křížení. Plán nasadit vysokorychlostní jednotky s naklápěcí skříní s rychlostmi nad 160 km/h je tedy jasný. Z tohoto pohledu jsem ale moc zvědav co chtějí vymýšlet tady u nás na 171 :-)
Navíc mezi Berounem a Zdicemi už nyní po optimalizaci úrovňové přejezdy zůstaly. Tu koncepci trochu nechápu...
05.10.2010 (17:00)  
Nóóóó, tento nápad vypadá velice krásně. Teď nezbývá než doufat, že přibydou EC/IC do Plzně třeba z Rakouska nebo ze Slovenska.
Jen pevně doufám, že na trati bude takové napětí, že tam bude moci třeba 2 páry denně ICE-T do Prahy ( přiznám se, že ta napěští ještě moc neznám ). Dále bych pak v Plzni viděl rád vlaky z Budapeště a Vídně ( to se ovšem může spojit v jedno díky railjetům Budapest - Wien - München ). Ale bylo by vhodné jeden pár EC z/do Vídně a jeden z/do Budapeště přes Prahu. Dále pak IC na Ostravu a Brno ( tady by se možná hodily nové netračkní jednotky ). Takže, na závěr nezbývá než dodat, že už je pravý čas pro nejnovější dálková kolejová vozidla...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
05.10.2010 (16:42)  
Nebude převedení z R do Ex kategorie také zvýšení úhrady MD pro ČD?
To je docela možné, jenže si to odkleplo MD, tak-že souhlasí i s tím že za to možná zaplatí více..
05.10.2010 (16:08)  
Oto) Český RegioNet v něm platí pouze od Domažlic po Furth im Wald (včetně), jinak nikoliv. A i to je výjimka z pravidla, protože normálně na rychlíky neplatí. V tomto ohledu je asi jedno, jak tu výjimku nastaveníme.

Nebude převedení z R do Ex kategorie také zvýšení úhrady MD pro ČD?
registrovaný uživatel Oto 
05.10.2010 (16:05)  
Ještě k převedení bavorských rychlíků z kategorie R/Sp do kategorie Ex: z tarifního hlediska to znamená, že v něm přestane platit německý Bayern-Böhmen-Ticket a český RegioNet. Pokud se něco ještě nezmění.
registrovaný uživatel kobros 
05.10.2010 (16:03)  
Pro Josef Petrak: Jen nazor laika, neberte mou poznamku, nijak vazne, ale nebylo by spise lepsi 171 opravit zpusobem - vsechno, co ma ruce, nohy do akce po cele delce trati ve dne v noci? Za jak dlouho by se to dalo zvladnout? Za ctvrt roku, za pul? Vic snad ani ne. Ono jaksi pri takove hustote provozu a pri takovem stavu trati zavadet vyluky, tak to lze ocekavat spoustu mimoradnosti a kolapsy. A stavet se tak bude pekne dlouho.
Ten prvni zpusob by byl urcite dost narocny na organizaci, ale rekl bych, ze pri rozumnych dopravnich opatrenich na D5, na Strakonicke a na silnicich by se s tim dalo neco delat, ne?
registrovaný uživatel Oto 
05.10.2010 (16:02)  
Rychleji než co, proboha? Pendolíno má svůj takt, R má svůj tak, EC má svůj takt, Os má svůj takt.
Ovšem ne na jižní větvi do Vídně. Tam je Pendolino uměle zpomaleno.
05.10.2010 (15:36)  
Mr.T: Tak jako tak se bude muset omezit provoz. Viděl bych to na ponechání půlhodiny Os, vše v řazení 2x471, posily by odpadly, resp. by mohly být jen ve špičkovém směru (návrat na konci souprav do Berouna). Nějaký ten R by se protáhnout asi dal, ale pochybuju o Švejcích. Taky záleží kde by se zrovna dělalo a jak by byly úseky dlouhé. Ale i přes všechny problémy a negativa bych tohle podporoval.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko