..: Koridor Praha – Mnichov může získat potřebnou prioritu :..

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.

O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef Petrák Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.

Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 5.10.2010 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 14      Zpráv na stránku:   
05.10.2010 (21:23)  
Ad bugear: Ono jde spíše o to, aby se Bárta nesnažil trať vylepšit nějakou přeložkou na zvýšení traťové rychlosti ze 100 na 120, ve které by nějaké ty miliardy utopil. Prostě jen vyměnit zabezpečovací zařízení, trakční vedení, svršek a nástupiště.
registrovaný uživatel bugear 
05.10.2010 (20:49)  
@ekoter: Tak by se tunel vymyslel později. Těch 10 či kolik miliard tam bude potřeba nalít s ním i bez něj.
05.10.2010 (20:23)  
Ad otiko: Vzhledem k tomu, že podle webu ŘSD má stát jen prvních 12 km od Opatovic (a to je ten nejjednodušší terén z celého úseku, který má něco kolem 100 km) 6 mld., tak to ani Bárta nedá pod 60 mld. A to už mi 30 mld. nepřijde tak strašných:-)
05.10.2010 (20:04)  
Ad Mr.T: A jak si tedy dopravu v budoucnu představujete? Vše po staré trati a opravu/přeložku původní dvoukolejné trati. To znamená, že nalijeme do trati 10 mld. a nic se nezmění. Nebo nalijeme 30 a budeme mít oddělenou dálkovku a regionálku.
registrovaný uživatel otiko 
05.10.2010 (19:51)  
28 mld Kč ? vláčky mám sice rád, ale taky umím počítat. Třeba taková dostavba dálnice R35 Hradec Králové - Mohelnice má stát polovinu...
05.10.2010 (19:12)  
K těm Černošicím si stáhněte tohle: http://www.vecicernosicke.cz/doc/optimalizace-trati.zip
Prezentováno to bylo někdy před rokem v době, kdy se ještě o tunelu mluvilo a určitě jsem to sem, nebo na K-report dával.
registrovaný uživatel Mr. T 
05.10.2010 (18:48)  
Myslím, že asi není únosné zavřít to celé... Kdyby si před pár lety kdosi nevymyslel ten tunel, tak už mohla být trať opravená... Ale to je kdyby... Trať opravu potřebuje, ale je otázka jestli se povede udržet takt. Řevnice mají ráno 15 min. Určitě je potřeba zřídit provizorní výhybny a je pravda, že spousta propustků je opravena (dělá se průběžně již několik let) a bývá pak takt do Berouna OS 60 min. Takže se to nějak vydrží, ale největším problémem bude, že R zůstanou na trati a nebude možné rozšířit regionálku. Opraví se mosty, přejezdy a vymění svršek (oprava jako Pňovany - Cheb).
05.10.2010 (18:16)  
Strejdovi z ICE: asi že na těch 3kV by byla potřeba moc tlustá trolej.
Nějakej podjezd v Černošicích je z prostorových důvodů čirá utopie. To už radši jít tunelem od Radotína až k nový estakádě přes řeku do Všenor. Viděl bych to na nějaký větší přeložky a optimalizaci zbytku, jako kolem Ústí nad Orlicí, ale asi to nebude průchozí. Pak se ještě nabízí rovněž cca 5 km tunel od Hlubočep do Řeporyj a přeložky plus optimalizace zbytku hrbatý kolem Rudný a Loděnice pro expresy, a zastávkovou příměstskou nechat na lehce oprášený trati v oudolí.
05.10.2010 (18:15)  
Josef Petrák: zřízení dočasných výhyben atd. by nepomohlo?
Mě ani nenapadlo dělat třeba takový úsek Dobřichovice Radotín bez výhybny, to je jasné, že ten by se musel pro udržení alespoň nějakého provozu rozpůlit.

kobros: nebylo by spise lepsi 171 opravit zpusobem - vsechno, co ma ruce, nohy do akce po cele delce trati ve dne v noci?
Zvláště v noci se určitě v obydlených částech tratě dělat nic nebude, protože to nikdo, kvůli rušení nočního klidu nepovolí.
Pokud by se jednalo jen o "vylepšení" kolejí, tak by to asi zase tak dlouho trvat nemuselo, plno propustků se postupně rekontruovalo, jenže třeba v Černošicích by určitě požadovali místo přejezdu podjezd, v Řevnicích obdobně, dále by se musely vystavět opravdu bezbariérová nástupiště, atd, atd, takže zase tak rychlé by to určitě nebylo. TV také není nejnovější.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
05.10.2010 (18:05)  
Copa, napsal jsem něco špatně?? Já to moc nekontroloval :)
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko