Plzeň/Regensburg — Zatímco doposud investice do tratí mezi Českou republikou a Bavorskem směřovaly výhradně do III. tranzitního koridoru Praha – Plzeň – Cheb, odbočná trať z Plzně přes Domažlice do Regensburgu byla zcela opomíjena. Ta je dodnes jednokolejná a neelektrifikovaná. Velkorysý investiční plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 28 mld. korun, který předložila k posouzení Ministerstvu dopravy, má relaci přes Domažlice výrazně zatraktivnit. Zatímco současná trať by zůstala a sloužila pro regionální dopravu, pro tranzitní osobní i nákladní dopravu by byl postaven zcela nový dvoukolejný elektrifikovaný koridor s cestovní rychlostí až 200 km/h. SŽDC slibuje cestovní dobu z Prahy do Mnichova za 3 hodiny a 9 minut, což je sice nereálné, ale i menší zkrácení cestovní doby bude dostatečně výrazné. SŽDC se bude muset spojit také se svými německými kolegy, protože i úsek do Regensburgu je neelektrifikovaný a částečně jednokolejný. Navíc obsahuje úvrať ve Schwandorfu, který jízdní dobu ještě více prodlužuje.
O aktuálním projednávání dokumentace informoval ČTK náměstek plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Ta byla předložena ministru dopravy Vítu Bártovi během inspekční návštěvy v Plzeňském kraji, která se konala v pátek před dvěma týdny. Projekt tzv. Donau–Moldau–Bahn vznikl ve spolupráci SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Jeho základními parametry jsou rychlost v rozsahu 160 až 200 km/h, dvoukolejná stopa a střídavá elektrická napěťová soustava. Zejména v Německu má velkou podporu. U nás si ji zjevně získal až s příchodem nového ministra dopravy. Český úsek by měřil 65 km a byl tvořen třemi úseky mezi Plzní, Stodem, Domažlicemi a státní hranicí, kterou by překonal 5km tunelem. Ministr Bárta musí o projektu jednat v Mnichově, Berlíně i Bruselu, aby získal podporu zemské i spolkové vlády. Evropská unie by pak měla spolufinancovat výstavbu, která by podle optimistických odhadů mohla začít v roce 2013.
Do pozadí se tak dostává část III. tranzitního koridoru mezi Plzní a Chebem. Naopak úsek mezi Plzní a Berounem by měl být hotový do roku 2013. Zde jsou v současné době rozběhnuté stavební práce hned na několika místech. Část z Rokycan do Plzně, kde má vzniknout nově postavená trať přes Ejpovice, ale aktuálně čelí problémům se získáním všech potřebných pozemků. Naopak mezi Berounem a Prahou není jasno. Ministr dopravy v uplynulých dnech odložil na neurčito stavbu vysokorychlostního tunelu, díky kterému měla trvat cesta do Berouna 24 místo dosavadních skoro 40 minut. Ten měl být podle dřívějších zástupců ministerstva i SŽDC řešením nejen pro regionální, ale i dálkovou dopravu. Díky očekáváné výstavbě tunelu tak nepodstoupila současná trať žádnou výraznější opravu a je stále vybavena na dnešní dobu zastaralým zabezpečením, které snižuje také její dopravní kapacitu. Podle současných plánů ministerstva má dostat přednost před tunelem. Nevyhnutelná oprava však bude velmi komplikovat současný provoz, který za posledních několik let v údolí Berounky výrazně narostl.
Jestli se podaří po všech těchto investicích dosáhnout cestovního času 3:09 podle odhadu ministra nebo se alespoň vleze do střídmějšího odhadu 3 hodiny 30 minut, který naleznete v stručné prezentaci projektu na stránkách města Regensburg, se dozví cestující v roce 2019, pokud bude tento projekt v nejbližších týdnech zařazen do investičních priorit SŽDC a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Pokud ale uvažujeme cestovní čas Mnichov - Regensburg 1 hodina 23 minut, jaký platí v současné době pro vlaky ALEX, a 1 hodina 12 minut mezi Prahou a Plzní, který slibuje ministr Bárta po dostavbě IV. tranzitního koridoru včetně úseku podél Berounky, znamenalo by to překonat po novém koridoru vzdálenosti asi 120 km za dobu kratší jak hodina.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, MF Dnes/iDnes, Město Regensburg, ŽelPage
| 5.10.2010 (6:00)
Rychleji než co, proboha? Pendolíno má svůj takt, R má svůj tak, EC má svůj takt, Os má svůj takt.
takt je jedna z blbostí, kterou dle mě MD stvořilo a zdaleka ho nemají všude (evropské železnice) a na všech tratích
Myslím, že v dnešní době už bude na nějakých 90% evropských tratí. Ono když k nám Němci posílají EC v taktu, tak bysme asi byli totálně blbí, kdyby se na to vázaly návazné vlaky jednou s 10 minutovým přestupem, jednou s 30 minutama, na které by se zase vázaly další vlaky po různu jedoucí. To by opravdu nebylo "uživatelsky příjemné".
Němci to vedou už teď v kategorii jiné, tuším že je to nějakej REX, asi něco jako naše Sp
No jistě, ale pořád je to tam jen takovej Sp, tady si z toho uděláme nadrychlík.
Cože?
Ano, takt je hrozná věc , nedovoluje ani tomu Pendolinu, aby jelo rychleji, takt je jedna z blbostí, kterou dle mě MD stvořilo a zdaleka ho nemají všude (evropské železnice) a na všech tratích.
Tak já si zase teda myslím, že by se klidně všechny IC mohly hodit do kategorie Ex, nebo R, proč ne??!!
Tak hlavně ty rychlíky jezdí v nějakém taktu, takže i když nezastavují ve Zdicích příp. někde jinde, tak stejně rychlejší nejsou a nebudou. To by byly, až když by se zřídila další vrstva rychlých vlaků.
A promiňte, když může být koženkové béčko zařazené v kategorii EC, která také zastavuje v kdejaké pr*eli, tak nevím, proč by Bmz, nebo ABvmz nemohlo jezdit v kategorii Ex
Ale tohle já nikde nerozporuji, jen si myslím, že to klidně mohli nechat jako R, když se tam nic jiného kromě kategorie nezmění (ano zeptáme se na ministersvu...). Němci to určitě povedou jako doposud.
Dále ty vlaky mají bistra( teda 354/357 a 350/353), což v rychlících běžných na této trase neni. Ano, nebude to levnější, ale ani dražší. Bavorské rychlíky nezastavují ve Zdicích, narozdíl od rychlíků směrem na Cheb. Dříve tyto rychlíky platili za nejrychlejší vlakové spojení mezy Plzní a Prahou, dokud se kvůli optimalizaci nezačala jízdní doba na tomto úseku uměle natahovat, před tím to ten vlak zvládal asi za 1:30, nebo 35, teď přesně nevím. A promiňte, když může být koženkové béčko zařazené v kategorii EC, která také zastavuje v kdejaké pr*eli, tak nevím, proč by Bmz, nebo ABvmz nemohlo jezdit v kategorii Ex, navíc spojuje významná centra, což je také podmínkou, dnes už spíše doporučení, stejně jako jídelák (v ex neni podmínkou). Ale to máte jedno, je to věc názoru.. Až bude 170 hotová, tak to dle mě stejně půjde do kategorie EC, kvůli výraznému zrychlení.
Historicky byla trať do „Stále v lese" na německé straně dvojkolejná, takže položit druhou traťovou kolej by neměl být problém. Oněmi 120 jsme se tam mohli svézt už před 20 lety po pádu „železné opony", výluku služby dopravních zaměstnanců vyřeší dálkové řízení stanice nebo výhyben, ostatně ve Furthu už jsou světelná návěstidla.
Úvrať ve Schwandorfu je záležitost na nějakých 5 minut najetí lokomotivy na konec vlaku, při použití´soupravy s řídícím vozem není potřeba ani tolik ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










