Pňovany — Dne 17.3. 2007 došlo ke střetu rychlíku a osobního automobilu na přejezdu u Vraňan. Vyšetřování nehody ukázalo, že se jednalo o pojistný podvod a osobní automobil byl na přejezd záměrně nastrčen. Dále se však objevil problém v komunikaci záchranných složek a zaměstnanců Českých drah řídících dopravu. Při telefonátu operačního důstojníka Policie ČR s výpravčím železniční stanice Vraňany došlo k vážnému nedorozumění o poloze přejezdu a výpravčí následně zastavil provoz vlaků na jiné trati. Nebýt této neshody v komunikaci, dalo se celé nehodě předejít. Proto v rámci vyhodnocení výsledků šetření vyvstala otázka, jak přejezdy jednoznačně identifikovat. Správa železniční dopravní cesty dokončila projekt instalace identifikace přejezdů, který má pomoci členům záchranného sboru při určení přesného místa nehod. Osvědčil se již první den ostrého provozu.
Správa železniční dopravní cesty nyní používá pro označení přejezdů hodnotu jejich kilometrické polohy na dané trati. Tento systém značení je však pro záchranné složky, ale i veřejnost, v případě uváznutí nebo nehody nepoužitelný. Samotné označení přejezdu není většinou možné ani nikde na jeho zabezpečovacím zařízení přečíst a podle popisu je někdy obtížné vyrozumět, o jaký přejezd se přesně jedná. V rámci zvýšení bezpečnosti tedy přišla SŽDC ve spolupráci s Drážní inspekcí s novým systémem značení přejezdů. Každému přejezdu bylo přiděleno identifikační číslo, které lidé mohou naleznout na samolepce, která je umístěna na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení nebo na rubové straně výstražného kříže. Označení je ve tvaru P a čísla určující daný přejezd. Databázi těchto čísel mají, včetně informací o poloze přejezdu, GPS souřadnic a kontaktu na příslušného zaměstnance drah, k dispozici všechny složky integrovaného záchranného systému.
Lepení samolepek na přejezdy probíhalo po celý červenec tohoto roku. V České republice je nyní takto identifikováno přes 8 tisíc přejezdů. Ihned v pátek 31. července slavilo nové označení úspěch. V Pňovanech na Plzeňsku došlo k uvíznutí osobního automobilu na přejezdu. Včasné zavolání jednoho z pasažérů na tísňovou linku zabránilo větší nehodě. Operátorce totiž na dotaz, jaké je identifikační číslo přejezdu, uvedl nové označení, a tak došlo k včasnému zastavení provozu na železniční trati.
Řidiči jsou na přejezdech stále nezodpovědní
Nezodpovědné chování řidičů na železničních přejezdech ukázala společná červnová preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce. Na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku probíhaly ve dnech 18. a 22. června kontroly chování řidičů na přejezdech. Zkontrolováno bylo několik desítek aut a výsledky jsou značně zarážející. Řidiči 16× překročili maximální povolenou rychlost na přejezdu, z čehož 5× dokonce o více než 30 km/h. Čtyři motoristé se také prohřešili tím, že nedbali značky Stůj, dej přednost v jízdě, a dva hazardéři dokonce na železničním přejezdu předjížděli. Dle slov instruktorů autoškol řidiči stále nechápou, že i když bliká bílé světlo přejezdového zabezpečovacího zařízení, je řidič stále povinen kontrolovat, neblíží–li se k přejezdu kolejové vozidlo.
Více o nehodě u Vraňan:
- U Kralup nad Vltavou vykolejil rychlík, provoz již částečně obnoven
- Stíhání výpravčího kvůli nehodě u Vraňan je potvrzené
Zdroje: Drážní inspekce ČR, Hasičský záchranný sbor České republiky, cestyplzenskehokraje.cz
| 5.8.2009 (7:00)
tenzor - prechod, kde neni videt mozna neni, jenomze velka cast chodcu se ani nenamaha podivat!!
Pokud jde o ten prejezd, tak ono zase takto - nemam predek dlouhej tri metry, takze kdyz si najedu, tak neco i vidim. Vlak je i slyset, v noci sviti. A kdyz je potreba, tak ani na krizovatce se nestydim za zapiskani gum nebo vysoky otacky, lepsi byt za vola, ale zivyho vola... Cili takto - s osobnim autem se da prejet kazdej prejezd, troufam si tvrdit. S nakladnim je to problem vetsi, hur videt, delsi, zrychleni na prd (pokud to teda samotnej tahac:)
Kazdopadne chtel jsem tim, co jsem napsal rict presne to, co jsem napsal - kdyz mam jako chodec zelenou, tak se presto rozhlednu (a ano, pokud mam cervenou a na kilometry neni auto, tak presto prechazim), kdyz mam jako ridic "bilou", tak presto zurive cumim vsude mozne.
Pozn.: Jako ridic na cervenou stojim, i kdyz nikdo nikde, zas takovej dabel nejsem...
PS: Oba jsme z JMK, tak dej priklad nejakyho toho zaludnyho a vynech Troubsko
http://www.dicr.cz/uploads/video/MU_Lukov_priloha.mpeg
V Německu je u každého přejezdu tabulka "Bü a číslice" vyjadřující km polohu přejezdu.
Jistý problém je v tom, že pro operátora obsluhy dráhy, který rozhoduje o zastavení provozu na dráze v důsledku mimořádné události, je ve smyslu předpisů pro provozování dráhy identifikačním údajem kilometrická poloha přejezdu.
Je hezké, že díky číslíčkům "víme", kolik je vlastně přejezdů na tratích SŽDC, ale neřeší se přejezdy v místech křížení pozemní komunikace s dráhou jiného provozovatele dráhy.
Upozornila na to i jedna celoplošná TV.
Shrnuto - pokud na prejezdu nevidim na obe strany, tak blikajici bile svetlo je vicemene to posledni, co mne zajima. Stejne jako na prechodu zelenyho panacka nectu "jdi", ale "muzes se rozhlidnout a jit"
To nevidite u kazdeho druheho prejezdu na regionalnich tratich a lokalkach (na prechodu pro chodce jsem situaci ze by nebylo videt, jestli neco jede, nezazil). SZDC nechava okoli volne zarust krovinami, asi by se na ne dalo podat trestni oznameni pro obecne ohrozeni, ale zjevne to nikdo nedela.
Takze mi prosim prozradte, co delate v pripade ze jedete sam a jste pred neprehlednym prejezdem (kde uz vubec nemusi jezdit vlaky, ale to nevite). Budete cekat treba do vecera, nez se vam podari zastavit nekoho, kdo vam ukaze jestli nejede vlak (nebo spis zavola sanitku s dvema chlapky se sveraci kazajkou)? Nebo to zkusite objet jinudy?
For je v tom, ze ani nevite jestli je prejezd dostatecne prehledny, pokud neznate tratove rychlosti.
Nevím jak vy, ale já si na křižovatkách, i když mám zelenou, hlídám ostatní řidiče. Za poslední čtyři měsíce jsem tak zabránil dvěma kolizním situacím, kdy já měl zelenou a ta druhá vozidla v křižovatce evidentně neměla co dělat.
Me za tohle zprdnul instruktor v autoskole s tim, ze jestli to budu opakovat pri zkousce tak nedostanu ridicak, protoze policajt usoudi ze neumim resit krizovatky.
Vzhledem k "prehlednosti" nekterych prejezdu (nekde by se clovek podle pravidel musel zastavit a cekat az kolem nekdo pojede, aby mu ukazoval, jestli nejede vlak, protoze vyhled je asi 10 metru obema smery) clovek tak trochu ceka, ze kdyz sviti bile svetlo, tak muze jet a pokud by slo o nejakou poruchu, ze tam bude nekdo stat nebo aspon vlaky budou jezdit 10 km/h a houkat.
Z autoskoly si nic o sledovani, jestli neprijizdi vlak pri bilem svetle nepamatuju, jedine to, ze se v takovem pripade nesmi pres prejezd jet vic jak 50 (a nesmi se tam couvat, predjizdet, otacet..)
Řešení by bylo, není drahé ani energeticky náročné :) - silniční zrcadlo, ale musí být dobře umístěné.
Když jste vzpoměl traktor... 49°15'37.543"N, 16°57'29.798"E
tak tenhle už exterémní je :( Je tam světelné PZZ (nevím zda s pozitivkou - bílou, znám ho jenom z vlaku), výhled odhaduji na cca 50-75 metrů, traťová 90 km/h (máte 2 až 3 vteřiny), trať je v cca 4 m hlubokém zářezu, pokud máte hodně vysoko kabinu, tak možná uvídíte sběrač lokomotivy. Pěšky a na kole zcela bezpečné, volnost koleje je třeba zjišťovat poslechem.
O víkendu jsem byl autem premierově v Polsku a odvezl si odtamtud dva poznatky : 1/Naleštěný výstažný kříž před ŽP na silnici I třídy může motoristovi návěstit i křížewní s tratí kde 20 let nic nejelo (vzorstlé nálety v kolejích), pokud zpomalíte/zastavíte jelikož je to nepřehledné, setkáte se logicky s troubením a nechápavými pohledy ale kdo má čuchat že polské železnice už nemají ani na flexu, aby se to zrušilo definitivně...
ŽP jednokolejné elektrifikované trati se silnicí tamní I třídy (kdesi v úseku Rybnik - Gliwice) lze zabezpečit i jen křížem, byť vzorně naleštěným.....Budiž útěchou že po zastavení u žp jsem naznal, že tudy jezdí tak do pěti spojů týdně, ale traťová rychlost, těžko říct, koleje značně zarostlé, ale na to se přece spoléhat nedá....
Ale to je přece Polsko u nás se takové případy nevyskytují nebo že by????
Hamták: z rodinné zkušenosti- zvláště na nově vybudovaných 2kolejných koridorech s čerstvě vybudovaným žp věřit víc tomu co vidím a slyším než bílému světlu.... (přejezdy zde jsou přeci jen přehlednější než je řekněme pomyslný republikový průměr) Hlavně v prvních dnech provozu...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










