Pňovany — Dne 17.3. 2007 došlo ke střetu rychlíku a osobního automobilu na přejezdu u Vraňan. Vyšetřování nehody ukázalo, že se jednalo o pojistný podvod a osobní automobil byl na přejezd záměrně nastrčen. Dále se však objevil problém v komunikaci záchranných složek a zaměstnanců Českých drah řídících dopravu. Při telefonátu operačního důstojníka Policie ČR s výpravčím železniční stanice Vraňany došlo k vážnému nedorozumění o poloze přejezdu a výpravčí následně zastavil provoz vlaků na jiné trati. Nebýt této neshody v komunikaci, dalo se celé nehodě předejít. Proto v rámci vyhodnocení výsledků šetření vyvstala otázka, jak přejezdy jednoznačně identifikovat. Správa železniční dopravní cesty dokončila projekt instalace identifikace přejezdů, který má pomoci členům záchranného sboru při určení přesného místa nehod. Osvědčil se již první den ostrého provozu.
Správa železniční dopravní cesty nyní používá pro označení přejezdů hodnotu jejich kilometrické polohy na dané trati. Tento systém značení je však pro záchranné složky, ale i veřejnost, v případě uváznutí nebo nehody nepoužitelný. Samotné označení přejezdu není většinou možné ani nikde na jeho zabezpečovacím zařízení přečíst a podle popisu je někdy obtížné vyrozumět, o jaký přejezd se přesně jedná. V rámci zvýšení bezpečnosti tedy přišla SŽDC ve spolupráci s Drážní inspekcí s novým systémem značení přejezdů. Každému přejezdu bylo přiděleno identifikační číslo, které lidé mohou naleznout na samolepce, která je umístěna na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení nebo na rubové straně výstražného kříže. Označení je ve tvaru P a čísla určující daný přejezd. Databázi těchto čísel mají, včetně informací o poloze přejezdu, GPS souřadnic a kontaktu na příslušného zaměstnance drah, k dispozici všechny složky integrovaného záchranného systému.
Lepení samolepek na přejezdy probíhalo po celý červenec tohoto roku. V České republice je nyní takto identifikováno přes 8 tisíc přejezdů. Ihned v pátek 31. července slavilo nové označení úspěch. V Pňovanech na Plzeňsku došlo k uvíznutí osobního automobilu na přejezdu. Včasné zavolání jednoho z pasažérů na tísňovou linku zabránilo větší nehodě. Operátorce totiž na dotaz, jaké je identifikační číslo přejezdu, uvedl nové označení, a tak došlo k včasnému zastavení provozu na železniční trati.
Řidiči jsou na přejezdech stále nezodpovědní
Nezodpovědné chování řidičů na železničních přejezdech ukázala společná červnová preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce. Na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku probíhaly ve dnech 18. a 22. června kontroly chování řidičů na přejezdech. Zkontrolováno bylo několik desítek aut a výsledky jsou značně zarážející. Řidiči 16× překročili maximální povolenou rychlost na přejezdu, z čehož 5× dokonce o více než 30 km/h. Čtyři motoristé se také prohřešili tím, že nedbali značky Stůj, dej přednost v jízdě, a dva hazardéři dokonce na železničním přejezdu předjížděli. Dle slov instruktorů autoškol řidiči stále nechápou, že i když bliká bílé světlo přejezdového zabezpečovacího zařízení, je řidič stále povinen kontrolovat, neblíží–li se k přejezdu kolejové vozidlo.
Více o nehodě u Vraňan:
- U Kralup nad Vltavou vykolejil rychlík, provoz již částečně obnoven
- Stíhání výpravčího kvůli nehodě u Vraňan je potvrzené
Zdroje: Drážní inspekce ČR, Hasičský záchranný sbor České republiky, cestyplzenskehokraje.cz
| 5.8.2009 (7:00)
posejdon - jednou v Brne jsem byl svedkem (jako chodec) situace, kdy na velice rusne krizovatce byla ze vsech smeru trvale cervena (stal jsem tam asi 10 minut, co bylo dal nevim:)
Timhel nerikam, ze na krizovatce na hlavni stojim a cekam, az mne z vedlejsi mavnou, ze muzu jet. Nicmene taky nejsem idiot, abych nemel pripraveny nohy pro pripad, ze nekdo z tu vedlejsi projede (nebrzdi), pripadne aby mne nesmetl "zapomenuty" vlak.
Shrnuto - pokud na prejezdu nevidim na obe strany, tak blikajici bile svetlo je vicemene to posledni, co mne zajima. Stejne jako na prechodu zelenyho panacka nectu "jdi", ale "muzes se rozhlidnout a jit"
Pokud o ten posledni odstavec clanku, tak bych autora poprosil, aby zkusil trochu i vlastni nazor a nejen kopiroval... Ja osobne nevidim absolutne nic nezodpovedneho, pokud pres prejezd, od ktereho je videt absolutne bezpecne na obe jeho strany, ridic projede 90 (jasne, pokud je prejezd ve stavu spatnem, tak je to nezodpovedne vuci podvozku) a ani pokud na prejezdu predjizdi. V krizovatce (silnicni) je tusim predjizdeni dovoleno, pritom tam urcite riziko hrozi (predjizdeny nemusi dat blinkr, pripadne ho muze dat na druhou stranu), na zeleznicni prejezdu je takrka vyloucene, ze by auto odbocilo doleva na koleje...
Takze bylo by dobry, kdyby se upresnilo, kde ten "vyzkum" probihal. Nerad bych se pletl, ale tipl bych si, ze to bylo na nejprehlednejsim prejezd v kraji. Aneb, kdo jede v levym pruhu 110 ve tri hodiny rano na dalnici v miste, kde je 80 kvuli kratkymu najezdu z benzinu, tak je velkej pirat a pocina si nezodpovedne a hazardersky...
PS: Pokud to nekomu udela radost, tak ano, pres prejezdy jezdim rychle (teda rychle... proste kolem 70), pokud ho znam a pokud mam naprostou jistotu, ze vidim (pokud mi nekdo bude chtit rict, ze naprostou jistotu nemam, tak sdeluji, ze pokud se blizim na vedlejsi silnici k silnicni krizovatce, kde nikdo nikde neni, tak ji rovnez neprojizdim tricitkou). Naposled jsem na prejezdu i predjizdel, protoze kvuli typovi, co tesne pred prejezdem brzdi z 90 na 40, brzdit nehodlam. Pokud jsem diky tomu osoba ohrozujici bezpecnost provozu a vase deti, tak OK tedy...
PS: Netvrdim, ze to neni prestupek, jenom ze na tom nemusi byt ani zbla hazardu. Za hazard povazuju vjet padesatkou na prejezd s bilym svetlem, kde neni videt ani hovno. Pro autora a drazni inspekci je to ale uplne v pohode...
Nadzvednout spadlou závoru sice můžeš (pokud to stihneš), ale jakmile ji pustíš, vrátí se tato ihned zase zpátky! Nahoru by šla jen v případě, že by se přibližovací úsek uvolnil. A na dvou a vícekolejné trati se může velmi snadno stát, že vlak projede, závory se začnou zvedat, ale během zvedání spadnou znovu dolů a hned na to přijede po jiné koleji jiný vlak, takže na přejezd se závorami se smí vjet teprve když jsou břevna úplně zvednutá a výstražná světla zhaslá!
Není to tak dlouho, kdy na trati Olomouc - Bruntál vjel vlak na přejezd, na němž blikala bílá (kolejový obvod nereagoval na obsazení vozidlem). Takže ani ta bílá blikačka není stoprocentní. Naštěstí byl přejezd na přehledném místě a vlak jel, protože byl těžký a jel do kopce, pomalu. Ale pohled na PZZ s blikajícím bílým světlem u přejezdu, zatareseném vlakem byl docela zajímavý.
Tohle sice zní zajímavě, ovšem realita je taková, že na mnoha nechráněných přejezdech je natolik špatný rozhled, že zpomalovací práh by měl za následek prodloužení doby strávené v prostoru přejezdu a tím i zvýšená šance na kolizní situaci.
Příkladem budiž přejezd v Radkově na 227, kde mimochodem včera došlo na přejezdu k nehodě...
Nevím jak vy, ale já si na křižovatkách, i když mám zelenou, hlídám ostatní řidiče. Za poslední čtyři měsíce jsem tak zabránil dvěma kolizním situacím, kdy já měl zelenou a ta druhá vozidla v křižovatce evidentně neměla co dělat. A zkontrovat pohyb u přejezdu? Maličkost - a samozřejmost.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










