..: Nové označení železničních přejezdů :..

Nové označení přejezdů, foto: Walker Pňovany — Dne 17.3. 2007 došlo ke střetu rychlíku a osobního automobilu na přejezdu u Vraňan. Vyšetřování nehody ukázalo, že se jednalo o pojistný podvod a osobní automobil byl na přejezd záměrně nastrčen. Dále se však objevil problém v komunikaci záchranných složek a zaměstnanců Českých drah řídících dopravu. Při telefonátu operačního důstojníka Policie ČR s výpravčím železniční stanice Vraňany došlo k vážnému nedorozumění o poloze přejezdu a výpravčí následně zastavil provoz vlaků na jiné trati. Nebýt této neshody v komunikaci, dalo se celé nehodě předejít. Proto v rámci vyhodnocení výsledků šetření vyvstala otázka, jak přejezdy jednoznačně identifikovat. Správa železniční dopravní cesty dokončila projekt instalace identifikace přejezdů, který má pomoci členům záchranného sboru při určení přesného místa nehod. Osvědčil se již první den ostrého provozu.

Správa železniční dopravní cesty nyní používá pro označení přejezdů hodnotu jejich kilometrické polohy na dané trati. Tento systém značení je však pro záchranné složky, ale i veřejnost, v případě uváznutí nebo nehody nepoužitelný. Samotné označení přejezdu není většinou možné ani nikde na jeho zabezpečovacím zařízení přečíst a podle popisu je někdy obtížné vyrozumět, o jaký přejezd se přesně jedná. V rámci zvýšení bezpečnosti tedy přišla SŽDC ve spolupráci s Drážní inspekcí s novým systémem značení přejezdů. Každému přejezdu bylo přiděleno identifikační číslo, které lidé mohou naleznout na samolepce, která je umístěna na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení nebo na rubové straně výstražného kříže. Označení je ve tvaru P a čísla určující daný přejezd. Databázi těchto čísel mají, včetně informací o poloze přejezdu, GPS souřadnic a kontaktu na příslušného zaměstnance drah, k dispozici všechny složky integrovaného záchranného systému.

Lepení samolepek na přejezdy probíhalo po celý červenec tohoto roku. V České republice je nyní takto identifikováno přes 8 tisíc přejezdů. Ihned v pátek 31. července slavilo nové označení úspěch. V Pňovanech na Plzeňsku došlo k uvíznutí osobního automobilu na přejezdu. Včasné zavolání jednoho z pasažérů na tísňovou linku zabránilo větší nehodě. Operátorce totiž na dotaz, jaké je identifikační číslo přejezdu, uvedl nové označení, a tak došlo k včasnému zastavení provozu na železniční trati.

Řidiči jsou na přejezdech stále nezodpovědní

Nezodpovědné chování řidičů na železničních přejezdech ukázala společná červnová preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce. Na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku probíhaly ve dnech 18. a 22. června kontroly chování řidičů na přejezdech. Zkontrolováno bylo několik desítek aut a výsledky jsou značně zarážející. Řidiči 16× překročili maximální povolenou rychlost na přejezdu, z čehož 5× dokonce o více než 30 km/h. Čtyři motoristé se také prohřešili tím, že nedbali značky Stůj, dej přednost v jízdě, a dva hazardéři dokonce na železničním přejezdu předjížděli. Dle slov instruktorů autoškol řidiči stále nechápou, že i když bliká bílé světlo přejezdového zabezpečovacího zařízení, je řidič stále povinen kontrolovat, neblíží–li se k přejezdu kolejové vozidlo.

Více o nehodě u Vraňan:

Zdroje: Drážní inspekce ČR, Hasičský záchranný sbor České republiky, cestyplzenskehokraje.cz


Walker Poslat mail autorovi | 5.8.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ JnR 
05.08.2009 (13:12)  
Dobré orientaci taky vůbec nepomáhá to, že stanice Vraňany leží u obce Spomyšl, stanice Křižanov v Kozlově, stanice Počátky-Žirovnice ve Stojčíně..., pak taky nejednoznačné názvy nádraží, kdy vedle sebe existují "Jihlava-město" a jen "Jihlava" bez upřesnění, "Mořkov hlavní trať" a "Mořkov" apod. Pokud se pak baví železničář s neželezničárem, můžou každý mluvit o něčem jiném.
05.08.2009 (13:08)  
M: Taky mám zakořeněno, že se rozhlížím, i v autě i jako chodec. Jen si myslím, že spec na přejezdu by bíle světlo mělo být spolehlivé. Jak si sám napsal, že když na přejezdu nevidíš ani ... a bliká bílé světlo, tak je to hazard tam v 50 vjíždět. A jak tedy takový přejezd překonat? Ve 20 tak není vidět o mnoho víc. V tomto případě naopak já se spoléhám (a trnu, že je to ok) na bílé světlo a rychle odtud.
registrovaný užívateľ M 
05.08.2009 (13:07)  
AZD - ten tvuj priklad s Olomouc-Bruntal je dobrej, skoda ze to nekvyfotil. Absolutne si nedelam iluze o tom, ze nikdo nejezdi na cervenou, ale taky NEVERIM tomu, ze u vsech nehod byly svetla v poradku, jak se vzdycky tvrdi...

posejdon - jednou v Brne jsem byl svedkem (jako chodec) situace, kdy na velice rusne krizovatce byla ze vsech smeru trvale cervena (stal jsem tam asi 10 minut, co bylo dal nevim:)
registrovaný užívateľ M 
05.08.2009 (13:03)  
Hamtak - ten tvuj nazor je docela dobrej... Pripomina mi to trochu chodce, kteri vlezou na prechod, aniz by se rozhlidli nebo aby overili, ze to auto, co se k nim blizi skutecne brzdi. Vzdyt oni maji prednost a o nic se starat nemusi. V marnici je pak odbavi taky prednostne.
Timhel nerikam, ze na krizovatce na hlavni stojim a cekam, az mne z vedlejsi mavnou, ze muzu jet. Nicmene taky nejsem idiot, abych nemel pripraveny nohy pro pripad, ze nekdo z tu vedlejsi projede (nebrzdi), pripadne aby mne nesmetl "zapomenuty" vlak.
Shrnuto - pokud na prejezdu nevidim na obe strany, tak blikajici bile svetlo je vicemene to posledni, co mne zajima. Stejne jako na prechodu zelenyho panacka nectu "jdi", ale "muzes se rozhlidnout a jit"
registrovaný užívateľ M 
05.08.2009 (12:54)  
Jako takto - problemum by se dalo absolutne predejit tak, ze by na lince 112, 158 videli, kde se ten telefon nachazi. A bylo by to zcela presne.

Pokud o ten posledni odstavec clanku, tak bych autora poprosil, aby zkusil trochu i vlastni nazor a nejen kopiroval... Ja osobne nevidim absolutne nic nezodpovedneho, pokud pres prejezd, od ktereho je videt absolutne bezpecne na obe jeho strany, ridic projede 90 (jasne, pokud je prejezd ve stavu spatnem, tak je to nezodpovedne vuci podvozku) a ani pokud na prejezdu predjizdi. V krizovatce (silnicni) je tusim predjizdeni dovoleno, pritom tam urcite riziko hrozi (predjizdeny nemusi dat blinkr, pripadne ho muze dat na druhou stranu), na zeleznicni prejezdu je takrka vyloucene, ze by auto odbocilo doleva na koleje...
Takze bylo by dobry, kdyby se upresnilo, kde ten "vyzkum" probihal. Nerad bych se pletl, ale tipl bych si, ze to bylo na nejprehlednejsim prejezd v kraji. Aneb, kdo jede v levym pruhu 110 ve tri hodiny rano na dalnici v miste, kde je 80 kvuli kratkymu najezdu z benzinu, tak je velkej pirat a pocina si nezodpovedne a hazardersky...

PS: Pokud to nekomu udela radost, tak ano, pres prejezdy jezdim rychle (teda rychle... proste kolem 70), pokud ho znam a pokud mam naprostou jistotu, ze vidim (pokud mi nekdo bude chtit rict, ze naprostou jistotu nemam, tak sdeluji, ze pokud se blizim na vedlejsi silnici k silnicni krizovatce, kde nikdo nikde neni, tak ji rovnez neprojizdim tricitkou). Naposled jsem na prejezdu i predjizdel, protoze kvuli typovi, co tesne pred prejezdem brzdi z 90 na 40, brzdit nehodlam. Pokud jsem diky tomu osoba ohrozujici bezpecnost provozu a vase deti, tak OK tedy...
PS: Netvrdim, ze to neni prestupek, jenom ze na tom nemusi byt ani zbla hazardu. Za hazard povazuju vjet padesatkou na prejezd s bilym svetlem, kde neni videt ani hovno. Pro autora a drazni inspekci je to ale uplne v pohode...
05.08.2009 (12:23)  
To Posejdon:
Nadzvednout spadlou závoru sice můžeš (pokud to stihneš), ale jakmile ji pustíš, vrátí se tato ihned zase zpátky! Nahoru by šla jen v případě, že by se přibližovací úsek uvolnil. A na dvou a vícekolejné trati se může velmi snadno stát, že vlak projede, závory se začnou zvedat, ale během zvedání spadnou znovu dolů a hned na to přijede po jiné koleji jiný vlak, takže na přejezd se závorami se smí vjet teprve když jsou břevna úplně zvednutá a výstražná světla zhaslá!
05.08.2009 (12:22)  
Vlad: No jasně, sledovat okolní vozidla i jiné účastníky provozu je pro vlastní bezpečnost, řidič to dělá víceméně automaticky. Koukne se, ale jede úplně jinak a jinou rychlostí, než kdyby přednost nebo signál volno neměl. Jde mi o to, aby člověk nemusel trnout, i když mu bliká bílé světlo na přejezdu, že je reálná šance, že něco pojede, a kroutil si hlavu na obě strany, často stejně už v průjezdním profilu, protože často jsou ty rozhledové podmínky opravdu špatné.
05.08.2009 (12:17)  
Bílé světlo:
Není to tak dlouho, kdy na trati Olomouc - Bruntál vjel vlak na přejezd, na němž blikala bílá (kolejový obvod nereagoval na obsazení vozidlem). Takže ani ta bílá blikačka není stoprocentní. Naštěstí byl přejezd na přehledném místě a vlak jel, protože byl těžký a jel do kopce, pomalu. Ale pohled na PZZ s blikajícím bílým světlem u přejezdu, zatareseném vlakem byl docela zajímavý.
05.08.2009 (12:02)  
Pro zvýšení bezpečnosti bych se přiklonil u problémových přejezdů bez závor k instalaci zpomalovacího prahu přes silnici, nic jiného než hrozba, že si řidič poškodí svojí plechovku nemá větší účinek.

Tohle sice zní zajímavě, ovšem realita je taková, že na mnoha nechráněných přejezdech je natolik špatný rozhled, že zpomalovací práh by měl za následek prodloužení doby strávené v prostoru přejezdu a tím i zvýšená šance na kolizní situaci.
Příkladem budiž přejezd v Radkově na 227, kde mimochodem včera došlo na přejezdu k nehodě...
editor alebo admin ŽP Vlad  mail  
05.08.2009 (11:51)  
(OT) Hamták: To by i na křižovatce kde je na vedlejší a má zelenou musel pořád sledovat jiná vozidla z jiných směrů.
Nevím jak vy, ale já si na křižovatkách, i když mám zelenou, hlídám ostatní řidiče. Za poslední čtyři měsíce jsem tak zabránil dvěma kolizním situacím, kdy já měl zelenou a ta druhá vozidla v křižovatce evidentně neměla co dělat. A zkontrovat pohyb u přejezdu? Maličkost - a samozřejmost.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko