Pňovany — Dne 17.3. 2007 došlo ke střetu rychlíku a osobního automobilu na přejezdu u Vraňan. Vyšetřování nehody ukázalo, že se jednalo o pojistný podvod a osobní automobil byl na přejezd záměrně nastrčen. Dále se však objevil problém v komunikaci záchranných složek a zaměstnanců Českých drah řídících dopravu. Při telefonátu operačního důstojníka Policie ČR s výpravčím železniční stanice Vraňany došlo k vážnému nedorozumění o poloze přejezdu a výpravčí následně zastavil provoz vlaků na jiné trati. Nebýt této neshody v komunikaci, dalo se celé nehodě předejít. Proto v rámci vyhodnocení výsledků šetření vyvstala otázka, jak přejezdy jednoznačně identifikovat. Správa železniční dopravní cesty dokončila projekt instalace identifikace přejezdů, který má pomoci členům záchranného sboru při určení přesného místa nehod. Osvědčil se již první den ostrého provozu.
Správa železniční dopravní cesty nyní používá pro označení přejezdů hodnotu jejich kilometrické polohy na dané trati. Tento systém značení je však pro záchranné složky, ale i veřejnost, v případě uváznutí nebo nehody nepoužitelný. Samotné označení přejezdu není většinou možné ani nikde na jeho zabezpečovacím zařízení přečíst a podle popisu je někdy obtížné vyrozumět, o jaký přejezd se přesně jedná. V rámci zvýšení bezpečnosti tedy přišla SŽDC ve spolupráci s Drážní inspekcí s novým systémem značení přejezdů. Každému přejezdu bylo přiděleno identifikační číslo, které lidé mohou naleznout na samolepce, která je umístěna na zadní straně světelné skříně zabezpečovacího zařízení nebo na rubové straně výstražného kříže. Označení je ve tvaru P a čísla určující daný přejezd. Databázi těchto čísel mají, včetně informací o poloze přejezdu, GPS souřadnic a kontaktu na příslušného zaměstnance drah, k dispozici všechny složky integrovaného záchranného systému.
Lepení samolepek na přejezdy probíhalo po celý červenec tohoto roku. V České republice je nyní takto identifikováno přes 8 tisíc přejezdů. Ihned v pátek 31. července slavilo nové označení úspěch. V Pňovanech na Plzeňsku došlo k uvíznutí osobního automobilu na přejezdu. Včasné zavolání jednoho z pasažérů na tísňovou linku zabránilo větší nehodě. Operátorce totiž na dotaz, jaké je identifikační číslo přejezdu, uvedl nové označení, a tak došlo k včasnému zastavení provozu na železniční trati.
Řidiči jsou na přejezdech stále nezodpovědní
Nezodpovědné chování řidičů na železničních přejezdech ukázala společná červnová preventivní akce Policie ČR a Drážní inspekce. Na železničních přejezdech na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku probíhaly ve dnech 18. a 22. června kontroly chování řidičů na přejezdech. Zkontrolováno bylo několik desítek aut a výsledky jsou značně zarážející. Řidiči 16× překročili maximální povolenou rychlost na přejezdu, z čehož 5× dokonce o více než 30 km/h. Čtyři motoristé se také prohřešili tím, že nedbali značky Stůj, dej přednost v jízdě, a dva hazardéři dokonce na železničním přejezdu předjížděli. Dle slov instruktorů autoškol řidiči stále nechápou, že i když bliká bílé světlo přejezdového zabezpečovacího zařízení, je řidič stále povinen kontrolovat, neblíží–li se k přejezdu kolejové vozidlo.
Více o nehodě u Vraňan:
- U Kralup nad Vltavou vykolejil rychlík, provoz již částečně obnoven
- Stíhání výpravčího kvůli nehodě u Vraňan je potvrzené
Zdroje: Drážní inspekce ČR, Hasičský záchranný sbor České republiky, cestyplzenskehokraje.cz
| 5.8.2009 (7:00)
Najezdil jsem s půjčenou dodávkou cca 400 km, nejsem žádný profík, ale s tím rozhledem jsem měl na několika křižovatkách problémy.
Traťová je tam 90 km/h v místě přejezdu je snížená asi na 70 - 80 km/h.
Za těch deset vteřin ... zkuste si to na parkovišti, ujít 5 - 7 metrů, (dveře jsou zavřené, silnice může být v kopci a tak neudrží otevřené) nastoupit do auta, (je nastartováno, rozsvíceno, zatažená ruční brzda) a ujet 20 metrů (a nezapomenout se před rozjetím připoutat). A pak to zkuste někdy na sněhu, na přejezdech se nesolí.
Fajn, a teďka jak dlouho to bude trvat s náklaďákem s přívěsem. Naloženým. S tím zkušenosti nemám.
Je fakt, ze dodavku jsem nikdy neridil, ale z dodavky je snad lepsi vyhled nez osobniho, ne? Protoze nema predek zpravidla a ze je vzadu plech pri rozhlizeni nevadi... Jinak ten tvuj napad s cekanim na prujezd vlaku je neprustrelnej, to se musi nechat:-)
Kazdopadne prejezd v Rousinove je proti Nedvedicim (predtim napsane Boskovice byl "preklep", tyhle dve se mi furt pletou) zlatej.
No a jeste - vlak tam za 10 vterin udeje vic jako 250 metru? To by musel jet 90, coz tam podle mne nehrozi (to jen tipuji)
Loc: 49°12'1.635"N, 16°52'26.368"E - Rousínov, trať č. 300, frekventovaná silnice č. 430. Z osobního auta je tam vidět na trať cca 50 m vpravo a 100-150 m vlevo. Z dodávky na není vidět vpravo trať, řidič by tedy měl vystoupit a přesvědčit se...
Jenže než stihne nastoupit, pripoutat se atd. uběhne minimálně 10 s spíš 15 s než přejezd přejede. Za tuto dobu vlak ujede > 250 m, přímo z přejezdu je vidět max 200 m trati (musíte ji přejít abyste viděl i 200 m na opačnou stranu, jinak platí těch 50 m). Takže není možno přesvědčit se o volnosti trati a bezpečném přejetí přejezdu, pokud by se člověk nemohl spoléhat na světelné PZZ (je tam osazeno bílé světlo).
Jediný bezpečný postup je počkat, až projede vlak a jet hned za ním. Je to jednokolejka, v protisměru tedy nic nejede a ve stejném směru cca 3 minuty taky ne.
M: nejsem pirát, kolem školy, kde je 30 km/h, tuto dodržuji i v červenci v neděli v 8 h večer, ne kvůli spoustě malých dětí, ale protože by tam mohl stát policajt :(
Ja takovej prejezd znam jeden - v Boskovicich. Tam je teda zaslepka (jak jsem se zde dozvedel), takze bile svetlo neblika, ale i kdyby blikalo, tak pojedu pomaloucku.
Obecne si troufam rict, ze bile svetlo je dost de mode a u komplikovanych prejezdu (klikata lokalka zarostla krovim) uz snad ani neni
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










