..: Český průmysl chystá novinky pro regionální a příměstskou dopravu :..

Studie jednopodlažní elektrické jednotky ČKD Vagonka, foto: ČKD Vagonka Česko — V nejbližších letech se u nás očekává spousta lukrativních zakázek na obnovu železničního vozového parku českých osobních dopravců financovanou z Regionálních operačních programů (ROP) Evropské unie. Tuzemští výrobci kolejových vozidel pro osobní dopravu sdružení v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) se proto intenzivně připravují na tyto potencionálně lukrativní zakázky v ČR přípravou projektů, ať už vlastních, či v kooperaci se zahraničními partnery.

Současné velké domácí zakázky

814.201, foto: Jan Beránek V současnosti již tuzemští výrobci dodávají pro tuzemské dopravce nová, či zrekonstruovaná vozidla. Ostravská Škoda Vagonka například pomalu dokončuje zakázky na 60 dvoupodlažních elektrických jednotek řady 471 CityElefant pro České dráhy (ČD), kdy v současnosti je schopna těchto jednotek dodat až 18 ročně. Podobně šumperská Pars nova, která patří do skupiny Škoda Transportation v současnosti ČD dodává již druhou sérii modernizovaných motorových jednotek řady 814 RegioNova, kterých dodal drahám již 100 a do konce příštího roku by jich mělo přibýt dalších 68. Výrobní kapacity Parsu dovolují dodávat ročně 40–50 těchto jednotek.

Nová modulární rodina jednopodlažních elektrických jednotek Škoda

Předběžný návrh vzhledu nových jednopodlažních jednotek Škoda, foto: Škoda TransportationV současnosti je ve fázi vysoké rozpracovanosti u Škoda Vagonky projekt moderní jednopodlažní elektrické jednotky v dvoj- až čtyřdílném provedení. Jednotky budou moci být jak v jedno- tak dvojsystémovém provedení pro oba v česku používané napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC. Tyto jednotky (se kterými počítá i plán na obnovu vozového parku ČD) s kapacitou 160 - 320 sedících osob budou moci být dodávány již od roku 2011, kdy od následujícího roku má běžet již plná sériová výroba s kapacitou 15 - 25 jednotek ročně dle uzavřených objednávek. Škoda Vagonka je tak připravena do roku 2015, kdy je ještě možno čerpat prostředky z ROP, dodat několik desítek jednotek daného typu.

Nová rodina jednopodlažních elektrických jednotek Škoda, u kterých je kladen důraz na co největším podílu nízkopodlažních částí (80 % u dvoudílné jednotky, 86 % u třídílné), je založena na koncepci maximální modularity. To v praxi umožní nejen odvozovat mnoho variant dle přání zákazníka, ale taky co nejjednodušší konverzi z vozidla závislé trakce na trakci nezávislou. Vozidlové skříně budou, podobně jako u stávajících jednotek řady 471, sestaveny z hliníkových profilů, kdy představková kostra skříně kabiny strojvedoucího bude ocelová kvůli splnění požadavků na odolnost proti nárazům.

Interiér jednopodlažní připravované elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda Transportation Trakční výzbroj a ostatní technologické celky budou umístěny výhradně pod podlahou, nebo na střeše jednotlivých vozidel, která budou plně klimatizovaná a vybavená automatickými spřáhly. O napájení celé jednotky se bude starat jediný sběrač umístěný pouze na jednom z elektrických vozů. O pohon se budou starat asynchronní trakční motory, které budou umístěny v předních podvozcích elektrických vozů. (Uspořádání Bo‘+(2)+(2)+Bo‘ u třídílné jednotky.) Sopravy budou mít celkový instalovaný výkon 4×330 kW, který jim umožní bezproblémový provoz rychlostmi 160 km/h. Samozřejmostí má být schopnost rekuperace elektrické energie na obou trakčních systémech, pokud jimi bude jednotka vybavena.

Podlaha uvnitř vozidla bude svou výškou dosahovat několika úrovní. Vstup do vozidla bude v úrovni 600 mm nad temenem kolejnice (TK), kdy se v přechodech mezi vozy bude nad běžnými podvozky typu Jakobs plynule zvedat na 800 mm nad TK (bez schodů) a umožní tak tak pohodlný pohyb mezi vozy. Výška podlahy nad hnacími podvozky bude ve výši 1070 mm nad TK a nejvýš bude podlaha v kabině strojvedoucího, kdy bude dosahovat výšky 1330 mm nad TK. O vstup do vozidla se budou starat dvoukřídlé dveře po obou stranách jednotlivých vozů, kdy bude možno volit mezi dvou a čtyřdveřovým provedením jednotlivých skříní.

Interiér jednopodlažní připravované elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TransportationNejen počet dveří (v závislosti na předpokládané intenzitě obratu cestujících ve stanicích), ale i uspořádání interiéru má být značně variabilní dle požadavků zákazníka. Kromě základní verze, která upřednostňuje maximální počet pevných sedadel 2. třídy, bude k dispozici i varianta s názvem "Panorama", která bude disponovat prosklenými příčkami za kabinami strojvedoucích (podobně jako tomu je u německých jednotek ICE 3) a prostory pro kola a kočárky ve všech vozech soupravy. Od této verze bude také odvozena varianta s oddílem 1. třídy v jednom z elektrických vozů za kabinou strojevedoucího.

Možné uspořádání nových EMU Škoda

Schéma uspořádání připravovaných EMU Škoda, foto: Škoda Transportation

Ukázka dvoj a třívozového provedení s jednim, či dvěma páry vstupních dveří na každém voze.

Základní technické parametry připravované jednopodlažní EMU Škoda
Celková délka přes spřáhlo57 408 mmHmotnost prázdné jednotky103,8 t
Celková vnější šířka skříně2 900 mmHmotnost plně obsazené a vyzbrojené jednotky131,1 t
Výška podlahy nízkopodlažní části600 mm od TKMaximální rychlost160 km/h
Výška podlahy vysokopodlažní části
(nad trakčním podvozkem)
1 070 mm od TKInstalovaný výkon4×330 kW
Výška podlahy nad přechodem mezi vozy
(přechod bez schodů)
800 mm od TKTyp trakčních motorůasynchronní elektrický motor
počet míst k sezení122Max. zrychlení jednotky při rozjezdu
(v rozsahu rychlostí 0 až 40 km/h)
1,1 m/s2
Podíl nízké podlahy
včetně bezbariérového přechodu mezi vozy
86 %Uspořádání dvojkolíBo‘+(2)+(2)+Bo‘
Počet vstupních dveří12 – 2 páry v každém vozePrůměr kol – nové850 mm
Pozn.: Platí pro třívozovou jednotkuPrůměr kol – max. ojeté780 mm
varianta jednotky2-dveřová4-dveřová
2-dílná3-dílná2-dílná3-dílná
počet sedadel128192112168
počet sklopných sedadel10101010
počet stojících cestujících110158146212
počet míst pro invalidní vozíky a kočárky2222
výška nízkopodlažní části od t.k. [mm]600600600600
výška vysokopodlažní části od t.k. [mm]1070107010701070
podíl nízkopodlažní části80 %86 %80 %86 %

Pars nova připravuje motorovou jednotku - ale ne sám

Nová motorová jednotka Pars nova, foto: EightyFourTaké Pars nova nechce zůstat pozadu. Jak jsme vás již dříve informovali, tak připravuje nízkopodlažní motorové jednotky. Oproti dřívějším informacím se má jednat o jednotku vyráběnou v úzké spolupráci se zahraničním partnerem, kdy v Parsu má probíhat licenční finalizace těchto jednotek. Prvních pět souprav, které mají mít v dvoudílném provedení kapacitu 122 sedících osob a 140 stojících, má být dodáno v roce 2011. V následujících letech se pak počítá s dodávkami až 25 jednotek ročně.

Tato vozidla mají být moderní koncepce s dvounápravovými podvozky sdílenými mezi jednotlivými vozy. Samozřejmostí má být kromě klimatizace všech prostor (cestujících i stanoviště strojvedoucího) také prostorná buňka WC s vakuovým systémem v nízkopodlažní části. V těchto prostorách bude kromě místa pro vozíčkáře také prostor pro jízdní kola, kočárky a rozměrná zavazadla.

K pohonu jednotky budou sloužit dva vznětové motory o výkonu 2×380 kW a umožní provozní rychlost soupravy až 120 km/h, přičemž konstrukční rychlost je 140 km/h. Poháněny budou krajní podvozky souprav při uspořádání B`2`B` u dvouvozového provedení, které bude na délku měřit 41,4 metru a podíl nízkopodlažní části bude činit 60 % soupravy.

Možné varianty uspořádání nízkopodlažní motorové jednotky Pars nova

Schéma připravované jednotky 844 Škoda Pars, foto: Pars nova

Technické parametry DMU Pars nova
maximální provozní rychlost120 km/h
maximální konstrukční rychlost140 km/h
uspořádání nápravB`2`B`
délka vozu přes nárazníky41 400 mm
podíl nízkopodlažní části60 %
počet míst k sezení122
počet míst k stání140
instalovaný výkon dieslových motorů2× 380 kW
Pozn.: Platí pro dvouvozovou jednotku

Pozn. autora: Je třeba vzít v potaz, že všechny technické parametry a údaje uváděné v článku vycházejí z informací poskytnutých jednotlivými výrobci. Do finálního uvedení mohou být změněny, stejně tak mohou nastat změny na základě přání konrétního zákazníka.

Zdroj: ACRI, Dopravniforum.cz


JiříK. | 7.10.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
08.10.2009 (10:45)  
happy: Pak by bylo zajisté velmi slušné, kdyby v Šumperku vyjevili, v čí licenci to bude. Ta malůvka vzdáleně připomíná Pesu, ale je to dost neurčité. Nicméně časy, kdy Poláci v Chorzówě vydávaly své tramvaje značky Konstal za plod svého ducha, přičemž i neznalému bylo jasné, že je to česká T1, jsou snad už pryč. Nicméně kdybych byl v odpovědné pozici dopravce, tak bych si v rámci VŘ vyžadoval již dokončené vozidlo ke zkušebnímu provozu: jen tak se dá totiž zajistit, že výsledek bude nejlépe pasovat na podmínky dopravce a bude se líbit i cestujícím. V civilizovaných zemích je toto naprosto běžné. V případě těchto malůvek by to však byl evidentně problém.
registrovaný užívateľ happy 
08.10.2009 (10:08)  
A ještě bych si dovolil podotknout, že v Šumperku ještě nikdy žádné úplně nové vozidlo nevyjelo- vše byly jen rekonstrukce.
Proto je tam taky ta zmínka o licenční realizaci. A to je sakra rozdíl...
registrovaný užívateľ happy 
08.10.2009 (10:07)  
Nebude se tento problém opakovat u té nové jednotky, nebo uspořádání Bo‘+(2)+(2)+Bo‘ je více než dostačující?
Konečně nějaký technický dotaz :). Myslím, že to nebude problém. Takže pokud by měly být hnané, tak by se muselo odstoupit od této koncepce ke koncepci Bo‘Bo‘+Bo‘Bo‘+Bo‘Bo‘, což by znamenalo zvýšení nákladů na realizaci a ztráta části nízkopodlažnosti. Byly by z toho "vany". Tedy pokud by se mělo zůstat u pohonu asynchronem. Pokud bychom chtěli použít daleko menší synchronní motory s permanentními magnety, tak to je zase jiná cenová relace. To potom by se dalo uvažovat i o hnaných Jakobech. Jinak zahraniční vozidla dost často využívají koncepce 2 hnaných krajních podvozků.
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
08.10.2009 (10:00)  
happy: V tom případě prosím na jakýkoliv odkaz na fotografii již dokončeného vozidla, např. na zkušebním okruhu. Obávám se, že hotového není nic! A to by být mělo, protože nabízet neexistující vozidlo je loterie resp. nákup zajíce v pytli. A ještě bych si dovolil podotknout, že v Šumperku ještě nikdy žádné úplně nové vozidlo nevyjelo- vše byly jen rekonstrukce.
registrovaný užívateľ happy 
08.10.2009 (9:49)  
když teď jsou to jen pěkné obrázky
Jak to můžete tvrdit? Podle mne je to kardinální lež! Vy jste byl v oněch halách, abyste s jistotou mohl říct, že se nic neděje? Že zaměstnanci se válí a vývojáři spí? Samozřejmě každý výrobek je s ohledem na konkurenci pečlivě střežen jako oko v hlavě, aby nic nevylezlo ven. A ty obrázky, co jsou pouze profláklými designovými studiemi, ty sem dal autor článku a ne manegment Škoda holdingu....

A omletá písnička o neprůhlednosti Škodovky? No proč ne, ale je potřeba si uvědomit, že ve firmě není jen vlastník, ale jsou tam vynikající konstruktéři, zaměstnanci, kteří nedělají nějakou seriovku. K tomu už potřebujete velmi kvalitní kolektiv. Navíc poslední dva výrobky tramvaje pro Prahu FORCITY a loko 109E mě přesvědčily, že to má smysl a že výrobky jsou na úrovni. A říkat, že jsou sto let za opicema je pouze nepodložený blábol od člověka, kterému je technika na hony vzdálená.
registrovaný užívateľ junkrs 
08.10.2009 (9:47)  
SzKT a Vlad: Zase srovnáváte nesrovnatelné. Porovnávat ČD a SNCF je asi podobné, jako porovnávat vesmírný program USA s kýmkoliv jiným. Je to prostě o prioritách toho kterého státu a o penězích. U nás se prostě z dlouhodobého hlediska preferuje silniční doprava, takže pak se nemůžeme divit, že stav železniční infrastruktury a potažmo i kolejových vozidel je takový, jaký je. Věřím tomu, že kdyby se investovalo za posledních třeba 50 let do železnice u nás tolik co na "západě", taky by už vozidla typu 810 a jím podobných byla v muzeu.
08.10.2009 (9:41)  
Tohle mi nedalo, tak jsem se jednou za čas přihlásil. Neustále tu stejní jedinci naříkají na to, jak by vše mohlo být koupeno na Západě a že se musí čekat na naše, ale když už něco konečně příjde od nás, tak stejně naříkají dále...
Já jsem denně masírován výrobky ze Škody (ešusy, hydry, regionovy) a vůbec si nestěžuju.

Kdyby jsme měli kopírovat vše po ostatních, tak můžeme zrušit český jazyk a mluvit anglicky, zrušit guláš, knedlíky a futrovat se hranolkama a ostatníma nesmyslama z fastfoodů. Vybít všechny psí rasy a mít jen německé ovčáky, vlastně můžeme zrušit celou naši republiku se vším čím je unikátní a jít bydlet jinam. To by byla unifikace, nemyslíte?

Díky bohu jsou zde lidé, kteří stále vědí, kde se narodili a ctí určité tradice. Ono je sice hezké, že na Západě jsou před námi, ale jaksi jim tam 40 let nerostly třešně ve vládě. Nyní když máme šanci zabojovat a dostat se do předních pozic, kam právem patříme, chcou někteří jedinci zase kapitulovat a stáhnout ocas mezi nohy...

A teď dotaz čistě technický:
Největší slabinou ešusu je to, že má pouze dva hnané podvozky umístěné navíc na stejném voze. Nebude se tento problém opakovat u té nové jednotky, nebo uspořádání Bo‘+(2)+(2)+Bo‘ je více než dostačující?

A dotaz netechnický:
Hawkey(želpage) je ten samý člověk co Hajnej(K-report)?
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
08.10.2009 (8:16)  
Vlad: Naprosto souhlasím, že za ČD člověk rozhodně být hrdý nemůže, spíš mám někdy chuť z toho lézt do kanálů... Rozdíl mezi SNCF a ČD je ovšem jednoduchý: zatímco tam se dá pořád psát, co se skutečně v praxi mění (zpravidla k lepšímu), tady se píše pořád jen o řečech potentátů a o pěkných omalovánkách. V reálu ovšem od pádu socialismu jezdíme nejméně ze 3/4 pořád tím samým, jen je to stále zchátralejší a stále nevhodněji nasazované. A i z tohoto článku je znalým bohužel zřejmé, že při tom ještě hodně dlouho zůstane, protože si skutečně nedovedu představit, že se tu na konci roku 2011 budou prohánět desítky provozu způsobilých vozidel, když teď jsou to jen pěkné obrázky. Programovací období končí v roce 2013, tudíž žádný ROP nebude riskovat, že peníze na tento účel zbydou a výzvy na regionální kolejová vozidla nás čekají během půl roku plošně v celé ČR. Takže co se povede vyrobit a "zkolaudovat" do konce roku 2011 (v některých případech do 2012), to bude, co se nepovede, to nebude. Pak už zbudou na tento účel pouze zdroje z hopsodaření ČD, protože právo Evropské unie zakazuje jak podporu státu jednomu dopravci, tak přelévání peněz z Carga do osobní dopravy.
editor alebo admin ŽP Vlad  mail  
08.10.2009 (1:30)  
SzKT: Nějak se tu ztrácí původní myšlenka - článek je o tom, co připravuje český průmysl pro regionální a příměstskou dopravu. Že jsou výrobci skoupí na slovo a o tom, co je ve hře nechtějí moc mluvit, je asi zbytečné psát.

A to, co ČD potřebuje, resp. má ve výhledových plánech pro další období, je věc, se kterou výrobci počítají. To, jak a kdy bude vypsána soutěž, jaký bude její průběh, není předmětem toho článku. Nepředjímáme rozhodnutí zadavatele a rádi se necháme překvapit, čím budeme v budoucnu jezdit.

"Národní dopravce" - toto označení si ČD nezaslouží. Kéž bych mohl být na českého dopravce tak hrdý, jak jsou Francouzi hdí na své SNCF.
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
08.10.2009 (0:28)  
George_Couser:
ad 1: V práci mám těch materiálů od Škody v tomto duchu celkem dost, mohl bych to oskenovat a poslat, nioméně se domnívám, že je to ztráta času- ničemu a nikomu to nepomůže.
ad 2: Např. tato citace z textu: "Tyto jednotky (se kterými počítá i plán na obnovu vozového parku ČD) s kapacitou 160 - 320 sedících osob budou moci být dodávány již od roku 2011, kdy od následujícího roku má běžet již plná sériová výroba s kapacitou 15 - 25 jednotek ročně dle uzavřených objednávek. Škoda Vagonka je tak připravena do roku 2015, kdy je ještě možno čerpat prostředky z ROP, dodat několik desítek jednotek daného typu." Bylo by na místě se ptát kde jsou jaké objednávky a podobně, ovšem nemám chuť se v tom nějak vrtat- je to článek natolik podobný spoustě dalších o obnově vozového parku, že mi je jasné, že to nebylo úmyslně. Holt až se místnímu PT šotoušstvu vypaří z hlav historické harampádí jako "národní dopravce", "národní průmysl" a pod., pak budou články vypadat jinak. Nepředpokládám ovšem, že bych se toho kýženého stavu dožil...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko