Praha — Ambiciózní železniční projekty v okolí Prahy jeden po druhém vymírají. Vedle výrazného seškrtání plánů na ražbu vysokorychlostního tunelu do Berouna se v roce 2009 na vedlejší koleji ocitla také modernizace železničního spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Nové vedení hlavního města teď navíc definitivně pohřbilo záměr napojit letiště na prodlouženou linku A pražského metra. Místo toho by cestující na Ruzyni měla vozit tramvaj, míní pražský primátor Bohuslav Svoboda. Od této změny si pražští radní i dopravní podnik slibují především úsporu nákladů a rychlejší dokončení kolejového spojení s letištěm, kam by první tramvaje měly cestující dovézt v letech 2015–2016.
Napojení mezinárodního letiště v Ruzyni na pražskou veřejnou dopravu je dlouhodobým problémem české metropole. Výraznější zlepšení v tomto směru nepřinesla ani přímá autobusová linka AirportExpress, provozovaná Českými drahami z pražského hlavního nádraží, která při třicetiminutovém intervalu často naráží na kapacitní omezení a jejíž jízdní doba mnohdy přesahuje 50 minut. Již od roku 1993 se zde přitom počítalo s vybudováním železniční „rychlodráhy“, která měla spojit pražské Masarykovo nádraží s letištěm v rámci větší modernizace tratě do Kladna. Projekt železnice s maximální rychlostí 80 km/h ovšem ani po patnácti letech příprav nedostal konkrétní podobu, což vedlo k jeho vyškrtnutí ze seznamu priorit ministerstva dopravy v polovině roku 2008. Svůj podíl na tomto rozhodnutí má i radnice Prahy 6, která dlouhodobě trvala na vedení tratě přes Veleslavín a Dejvice pod zemí, případně rovnou prodloužení metra A z Dejvic až po terminály 1 a 2.
Nové vedení hlavního města teď potvrdilo závěr svých předchůdců z roku 2009, že další prodloužení metra A z Motola se městu nevyplatí, a tak společně s pražským dopravním podnikem otevírá novou variantu tramvajové linky, navázané na stávající konečnou Divoká Šárka. Magistrát tento krok zdůvodňuje i nízkou předpokládanou vytížeností metra na letiště. „Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou. Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám,“ vysvětluje změnu strategie primátor Bohuslav Svoboda. Podle předběžných plánů radních by tramvajová trať na letiště mohla vést nejdříve v roce 2015; dosavadní plány na prodloužení metra do Ruzyně mluvily o roce 2024.
Redukce projektů kolejové dopravy na pražské letiště je překvapivá především v době, kdy Ruzyně odbavuje kolem 12 milionů cestujících ročně a připravuje další expanzi včetně nové přistávací dráhy. Zatímco železniční spojení z Masarykova nádraží by přineslo zkvalitnění dopravy na exponované trase z Kladna, výstavba metra naopak nemusí být nutně podpovrchová, jak dokazují četné příklady ze zahraničí. I na síti samotného pražského metra jsou v současnosti provozované tři nadzemní úseky, stejně jako úseky se sníženou frekvencí spojů. Řešení s prodloužením tramvajové sítě sice slibuje výrazně nižší náklady oproti ostatním drážním variantám, neřeší ale kapacitní problémy stávající autobusové linky 119 a nebude mít ani výraznější dopad na trvání cesty do centra, která si i nadále vyžádá přestup na metro v Dejvicích.
Související odkaz: Projekt rychlodráhy Praha letiště Ruzyně – Kladno
Zdroj: Hospodářské noviny

Opravdu by metro přilákalo podstatně víc lidí, když by přes Motol nebylo rychlejší? Nebylo by lepší raději stavět trasu D, když v úseku Kačerov-Nemocnice Krč jede dnes ve špičce 88 autobusů? Nezapomeňte, že tzv. těžké metro sovětského typu, kterým je trasa A, je extrémně drahá stavba.
Jinak proti vlaku nic nemám, pokud tento zároveň obslouží Kladno.
Byl jste nekdy na letisti, ktere ma kvalitni a spolehlive napojeni (vlak, s-bahn, metro, ...) verejne dopravy? Na takovem letisti vetsina obchodních cestujících velice rada jezdi verejnou dopravou, protoze vedi, ze je spolehliva a rychla.
Jen na letisti jako je Praha radsi pojedou taxikem, protoze ten je minimalne stejne spolehlivy jako autobus a obvykle je daleko rychlejsi ...
Ve Vídni funguje od hlavni patere S-Bahnu vlak na letiste (CAT). Primo na zastavce v centru mesta vas odbavi jako na letisti. Vyridi vam letenku, zabavi kufr a vy si jdete sednout do vlaku a o vic se nestarate. V.
Nejlevnější (investičně i provozně) a nejrychlejší z hlediska stavby je prodloužení tramvajové trati z Divoké Šárky. Tramvaje tam mohu jezdit prakticky v minutovém intervalu, lze obsluhovat i sídliště Na Dědině, kolonii Na Padesátníku ... metro je dlouhá a zbytečně drahá "sranda".
Máte za to, že metrem se z Letiště přes Motol dostante ne Dejvickou rychleji než tramvajmo přes Divokou Šárku ...
Výstavba metra nemusí být nutně podpovrchová, ale prostě pražské metro na tohle podle dosavadních vyjádření "konstruováno" není ...
Paninaro :
mezi tím se "objeví Amerika" a zjistí se, že stavba železniční trati (i pro dálkovou dopravu) je nezbytností pro další rozvoj letiště ...
Naprosty nesouhlas. Jedna vec je, kolik lidi tam odbavis na letisti letadlem, ale spousta lidi tam jede nekoho doprovodit a vyzvednout (ne autem a ani ne taxikem) a navic je letiste misto s obrovskou koncentraci pracovnich prilezitosti. Nejsem odbornik na letiste, ale myslim si, ze kdyz je tam nekolik hangaru, obrovska odbavovaci hala, cargo terminal, hotely, garaze, kancelare, kancelare, kancelare,.... A pak taky by tam dojizdeli lidi z okolnich obci a prestupovali by tam na metro. Taky je tam obchodak a vyrostou dalsi. Myslim, ze jsem na neco urcite zapomel.
Zajimalo by, jaky je pomer mezi lidmi, co jedou na letadlo a temi ostatnimi. Kolik tech ostatnich lidi vychazi na jednoho cestujiciho letadla.
PAK bych se teprv bavil o tom, estli se metro/vlak uzivi. V.
Jinak si myslím, že pan Svoboda je odborník úplně přes něco jiného, než přes dopravu a z jeho "vysvětlení" to je zcela jasné.
Ruzyňské letiště odbaví (bez transferu a tranzitu) jen cca 10.2 miliónů pasažérů ročně. Z toho jen něco přes třetinu je segment pro veřejnou dopravu (turisti od cestovek ani obchodní cestující tím stejně jezdit nebudou a dovézt sestřičku na letiště autem bývá stále společenská povinnost). To máme 3.5 milionu lidí, 9600 denně, 4800 v každém směru, 300 lidí za hodinu při 16 hodinách provozu, rozložených relativně rovnoměrně behěm dne. Kapacita soupravy metra je 250 sedících lidí, takže to je pouze cca JEDNA SOUPRAVA za hodinu.
Na spekulace o nárustu na 25 milionů bych reagoval skutečnými čísly: 2008-2009 meziroční pokles 9.7%, 2009-2010 meziroční pokles 0.2% (zde porovnávám data za 11 měsíců, prosinec ještě nebyl zveřejněn). A otázkou, kde chcete ty zákazníky vzít.
Trať Praha-Kladno je samozřejmě třeba modernizovat, ale především kvůli Kladnu, ne kvůli letišti. Kladno je největší město v okolí Prahy a přitom pořádná trať tam dosud nevede. Z kladenského okresu denně dojíždí do Prahy cca 20000 lidí, a to samozřejmě v obou směrech, s ranní špičkou a s vyšším potenciálem pro veřejnou dopravu, protože denní dojíždění autem leze do peněz.
Zastávka na letišti je samozřejmě možná, podmínkou je ale tunel pod letištní plochou, aby trať vedla dále na Kladno. Končit se soupravami na letišti je podle mne nesmysl.
Metro i rychlodráha jsou určitě lepším řešením, ale podoby posleních návrhů (v případě rychlodráhy by se nebýt krize již velmi pravděpodobně stavělo), se mi ale moc nezamlouvaly, mimo jiné se v poměru ke vzdálenosti nejednalo o zrovna rychlé spojení. Když se ohlédnu 15 let zpět, tak si myslím, že tramvaj je realistickým řešením, ostatního by se letiště vážně nemuselo dočkat nikdy...a další to do budoucna nevylučuje. Pokud by vedla po evropské, prakticky nezávisle na silniční dopravě a expresní linka by mezi Veleslavínem a K letišti nestavěla, tak to nabude ani tak pomalé. Je škoda, že se s tím nepočítalo již při návrhu prodloužení trasy metra A, třeba by bylo možné tramvaj na Veleslavíně zavést pod zem, aby byl možný přestup pod hranu tramvaj-metro - ale nevím, jak hluboko stanice metra Veleslavín vlastně má být a jestli by to bylo realizovatelné.
Takže teď tramvaj, a někdy později skutečnou rychlodráhu na Kladno, jedoucí přes letiště, bych nepovažoval za špatný plán...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











