Česká republika — Před několika dny přebíraly České dráhy již stou dvouvozovou jednotku Regionova, která se tak stane již stodvacátým žlutozeleným exemplářem ve vozovém parku. Předána bude do PJ Rakovník. Tato motorová jednotka s názvem Regionova vzniká přestavbou letitých motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010/24-29.0 Btax780. Cestujícím nabízí nejen moderní interiér s polstrovanými sedačkami, audiovizuální informační systém a prostory pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel, ale je především částečně nízkopodlažní, což značně zpříjemňuje cestu vozíčkářům či rodičům s kočárky. Součástí je pochopitelně i bezbariérové WC.
Právě regionovy přinesly v poslední době první reálné zvýšení komfortu na regionálních tratích a nahrazují zastaralé motorové vozy řady 810 (býv. M 152.0). Pod správou ČD se momentálně nachází 120 jednotek, z toho 100 dvouvozových (814) a 20 třívozových (814.2). Jsou nasazovány především na osobní a spěšné vlaky ve všech krajích České republiky. V jízdním řádu pro rok 2009 bylo turnusováno celkem 70 jednotek, letos je to již 106. To lze vidět také na počtu kilometrů, které regionovy denně ujedou. Rozdíl mezi loňským a letošním stavem je zhruba 13 000 km.
Pro letošek počítají České dráhy s dalšími dodávkami na základě dříve uzavřených kontraktů. Celkem byly podepsány tři smlouvy; z té první na sto dvouvozových souprav bylo nakonec dodáno jen 79 exemplářů. Druhá smlouva počítá s celkem 68 vylepšenými dvouvozovými jednotkami, dodanými do konce roku 2010. Třetí z roku 2007 dojednala dodávku 26 třívozových souprav. Těch bylo doposud dodáno 20 a zbylých 6 má Pars nova Šumperk expedovat taktéž do konce letošního roku.
Letos tak České dráhy rozmístí ještě zhruba čtyřicítku souprav. Krajem, kde dojde k největšímu procentuálnímu nárůstu jejich počtu, mimo jiné díky tomu, že jich má zatím nejméně, bude kraj Moravskoslezský. Jak nás informoval Miroslav Klich, ředitel ostravského KCOD, dostane Moravskoslezský kraj letos další tři dvouvozové soupravy. Všechny tři by měly sloužit v okrese Opava, z toho dvě na trati z Opavy východ do Bruntálu a jedna souprava by měla jezdit na trasách Kravaře ve Slezsku - Chuchelná a Opava východ - Hradec nad Moravicí.
Zdroj : České dráhy, Motorové jednotky RegioNova

Šířka uličky mezi sedadly může být větší,protože skříň těchto krátkých vozů je asi o 10 cm širší,než u dlouhých vozů.
Je to do budoucna příležitost pro méně vytížené trati,protože má obsaditelnost 85 lidi/Desiro asi 130,má jeden spalovací motor a převodovku/Desiro to má 2x,má hmotnost asi 40 tun,Desiro 70 - úspora paliva u častých rozjezdů,další úspora paliva je vlétě absencí klimatizace.
Takže v provozu bude mít menší nároky na opravy a údržbu,palivo,při koupi je cena 3-4x nižší,než Desiro ,slovenská 840 a podobné pohodlnější motoráky.
Obsazenost take nula nula nic, misto 163+2/3xBdmtee tu o vikendu frci RN DUO. Parkrat jsem k tomu videl pripojenou 810 nebo onen pripojny vuz. Ta barevna kombinace byla zajimava ;-) (jezdi nam to za zahradou, tak mam docela prehled)
Chápu to jako snahu drah velice nevyhovující situaci aspoň nějak řešit.
Regionální tratě s mnohdy velkým převýšením a hlavně lokálky s žalostným stavem svršku - stykovaná kolej s vekými mezerami, s oblouky malinkých poloměrů a v podstatě bez nějaké geometrického řešení..
Pokud to mají být vozidla s celoplšnou působností pro 21. století... tak nevím...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











