Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.
Některá média informovala, že špatný stav traťového úseku na polském území může vést až k zastavení železniční dopravy mezi Libercem a Žitavou. Nicméně jak uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti KORID LK, uzavření trati kvůli technickému stavu nehrozí, pouze brzdí rozvoj. Regionální centrum ve Wroclavi se současným stavem nehodlá nic dělat a na výzvy českých partnerů nijak nereaguje. Liberecký kraj a ZVON proto plánují vyjednat opravu na ředitelství PKP PLK ve Varšavě. Všechna jednání jsou nyní na začátku a nelze tedy říci, kdy budou moci vlaky projet po polské straně maximální rychlostí. Přitom úsek z Liberce do Hrádku nad Nisou je, až na nechráněný přejezd v Dolní Suché, připraven na rychlost 100 km/h.
Od nového jízdního řádu 2010/11 se také chystá výměna dopravců, provozujících vlaky na trati 089. České dráhy a RailTrans nahradí společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která vyhrála vypsané výběrové řízení na provoz vlaků. Na jednotlivé spoje by tak měly být od prosince nasazeny nové nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro Classic. Společnost Vogtlandbahn by také chtěla zavést hodinový interval vlaků mezi Libercem a Žitavou, čemuž ale brání právě nevhodný polský úsek tratě.
Změna dopravců však nebude do budoucna jedinou novinkou na této trati. V rámci projektu LUISE je nachystán celý komplex služeb zatraktivňujících železniční dopravu v česko–německé pohraničí. Vzniknou místa, kde vlaky budou navazovat na autobusy nebo v nichž bude možné odstavit auto či kolo a pokračovat z nich vlakem. Plánovány jsou dále rekonstrukce železničních zastávek Liberec–Růžodol, Porajów, Hainewalde Talstraße, Großschönau–West, Varnsdorf–Polní a Varnsdorf staré nádraží, ve kterých by měly být zvýšeny nástupiště tak, aby umožňovaly bezbariérový přístup do nízkopodlažních jednotek. A na závěr stojí za zmínku i vznik jednotného integrovaného tarifu a vícejazyčného informačního systému. Cestujícím nyní nezbývá než doufat, že dojde k dohodě s polskou stranou tak, aby jim trať 089 sloužila v budoucnu co nejlépe.
| 3.2.2010 (7:00)
Já se osobně domnívám, že PKP nemá zájem o opravu úseku této tratě proto a je to logické, jelikož tato trať na další u PKP nenavazuje. Jen Poskou republikou těsně u jejich hranic prochází. Situace by se ale dala možná vyřešit. A to následujícím způsobem. Musel by se vytvořit projekt, který by hradil příslušný český region a německý region popř republika za účelem zprovozuschopnění tohoto úseku trati. Tento úsek se může zdát pro Polskou republiku - region nezajímavý, nicméně pro obslužnost danné lokality je velice důležitý. Také nesmíme zapomenout, že je to nejkratší spojení Liberce a Drážďan. Aby tento projekt měl smysl, musela by se požádat Polská republika - příslušný region o souhlasný podpis. Zde by se musel ubezpečit příslušný region v Polsku , že opravou tratě nedochází k narušení svrchovanosti Polské republiky ani jejich občanů. Že díky jejich souhlasnému stanovisku by došlo k výraznému zlepšení cestování v regionu České i Německé republiky. Že pokud by situace se dala řešit jiným způsobem, aby byla stejně efektivní a přínostná pro dannou trať a lokalitu v České republice a Německu, dělali by se příslušné kroky pro její následné vyřešení.
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/AD7BB5F2-C66C-4C8F-BAF4-4657CAD65A82/0/v20164.rtf
Pavel Večeřa : o tomhle se taky už kdysi uvažovalo ...
honzatvs : dovedu si živě představit, jaký finanční obnos by za to PKP požadovali ... protože by v tom viděli dojnou krávu ... tohle je věc nazvatelná jako "zneužívání vlastnictví".
V zásadě je to následek "politického nerozumu" při řešení následků II. světové války, kdy se hranice Německa posunula na "Odru a Nisu" a tenhleten kousek území (obec Pojarow a Kopaczow, Sieniawka) se stal polským územím ... Příčlenit toto území k tehdejšímí Československu by problém vyřešilo ... Mimimálně mohla být hranice vytyčena podél trati .... Podobně jako se vytyčovaly hranice nástupnických států Rakouska - Uherska (Košicko - bohumínská dráha a trať Břeclav - Znojmo).
O Glucholazech platí v zásadě totéž ...
Ostatně jméno linky v lužické srbštině není špatný nápad, Čechům je srozumitelná a Němcům rozhodně víc než čeština. Co třeba "Troj-nacijny ćah"? :-) Slovo "ćah" je podobné jak německému "Zug", tak trochu i českému "vlak" (aspoň jazykově).
jenom by me zajímalo, jak dokáže ARRIVA nasadit moderní vozidla, když se zavede jednotný tarif??? není v podmínkách jednotného tarifu nutnost nasazení 20 a více let starých vozidel?? :-D
omlouvám se za rypani, ale fakt bych rád slyšel názor některého notorického odmítače jednotného tarifu na tento případ, jasně totiž ukazuje, že spojovat existenci jednotného tarifu se starými vozidly je nesmysl
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















