..: Peážní trať do Žitavy potřebuje opravu :..

612.613 DB, nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich Berounský Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.

Některá média informovala, že špatný stav traťového úseku na polském území může vést až k zastavení železniční dopravy mezi Libercem a Žitavou. Nicméně jak uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti KORID LK, uzavření trati kvůli technickému stavu nehrozí, pouze brzdí rozvoj. Regionální centrum ve Wroclavi se současným stavem nehodlá nic dělat a na výzvy českých partnerů nijak nereaguje. Liberecký kraj a ZVON proto plánují vyjednat opravu na ředitelství PKP PLK ve Varšavě. Všechna jednání jsou nyní na začátku a nelze tedy říci, kdy budou moci vlaky projet po polské straně maximální rychlostí. Přitom úsek z Liberce do Hrádku nad Nisou je, až na nechráněný přejezd v Dolní Suché, připraven na rychlost 100 km/h.

Stav na hranici, pohled od Hrádku směr Polsko, foto: Zel.am Stav na hranici, pohled z polské strany do ČR, foto: Zel.amPohled na trať v Polsku před Porajowem, foto: Zel.amPohled na trať v Polsku před Porajowem, foto: Zel.amOblouk před nisským viaduktem v Polské Porajowě, foto: Zel.amSituace z viaduktu na hranici, vlevo od Nisy je polský neupravený břeh, napravo pak Německo, foto: Zel.am

Od nového jízdního řádu 2010/11 se také chystá výměna dopravců, provozujících vlaky na trati 089. České dráhy a RailTrans nahradí společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která vyhrála vypsané výběrové řízení na provoz vlaků. Na jednotlivé spoje by tak měly být od prosince nasazeny nové nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro Classic. Společnost Vogtlandbahn by také chtěla zavést hodinový interval vlaků mezi Libercem a Žitavou, čemuž ale brání právě nevhodný polský úsek tratě.

Změna dopravců však nebude do budoucna jedinou novinkou na této trati. V rámci projektu LUISE je nachystán celý komplex služeb zatraktivňujících železniční dopravu v česko–německé pohraničí. Vzniknou místa, kde vlaky budou navazovat na autobusy nebo v nichž bude možné odstavit auto či kolo a pokračovat z nich vlakem. Plánovány jsou dále rekonstrukce železničních zastávek Liberec–Růžodol, Porajów, Hainewalde Talstraße, Großschönau–West, Varnsdorf–Polní a Varnsdorf staré nádraží, ve kterých by měly být zvýšeny nástupiště tak, aby umožňovaly bezbariérový přístup do nízkopodlažních jednotek. A na závěr stojí za zmínku i vznik jednotného integrovaného tarifu a vícejazyčného informačního systému. Cestujícím nyní nezbývá než doufat, že dojde k dohodě s polskou stranou tak, aby jim trať 089 sloužila v budoucnu co nejlépe.

Zdroj: KORID LK, iDnes, foto: Zel.am


Walker Poslat mail autorovi | 3.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký Německo Polsko


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
03.02.2010 (15:32)  
Tady jsem našel jeden docela zajímavý článek.Snad by se s touto ratí mohlo začít i něco dít. http://www.hradek.eu/page.aspx?zaz=338-5253
registrovaný uživatel lbc 
03.02.2010 (15:06)  
Dobrý den.
Já se osobně domnívám, že PKP nemá zájem o opravu úseku této tratě proto a je to logické, jelikož tato trať na další u PKP nenavazuje. Jen Poskou republikou těsně u jejich hranic prochází. Situace by se ale dala možná vyřešit. A to následujícím způsobem. Musel by se vytvořit projekt, který by hradil příslušný český region a německý region popř republika za účelem zprovozuschopnění tohoto úseku trati. Tento úsek se může zdát pro Polskou republiku - region nezajímavý, nicméně pro obslužnost danné lokality je velice důležitý. Také nesmíme zapomenout, že je to nejkratší spojení Liberce a Drážďan. Aby tento projekt měl smysl, musela by se požádat Polská republika - příslušný region o souhlasný podpis. Zde by se musel ubezpečit příslušný region v Polsku , že opravou tratě nedochází k narušení svrchovanosti Polské republiky ani jejich občanů. Že díky jejich souhlasnému stanovisku by došlo k výraznému zlepšení cestování v regionu České i Německé republiky. Že pokud by situace se dala řešit jiným způsobem, aby byla stejně efektivní a přínostná pro dannou trať a lokalitu v České republice a Německu, dělali by se příslušné kroky pro její následné vyřešení.
03.02.2010 (14:49)  
S tím "politickým nerozumem" na Odře-Nise je to trochu složitější. Není totiž jasné, jak mohlo dojít k záměně Nisy Klodské za Lužickou. Nicméně Poláci to pochopili velmi rychle a za tichého souhlasu Stalina nezaváhali. Podle toho co jsem četl, tak by na jisté úpravy vůči Československu přistoupili - nevím zda přímo Porajow, ale určitě se jednalo o Klodsko, něco u Opavy a vesnice na Spiši a Oravě (kdy hranice v roce 38 byla upravena ve prospěch Polska a v roce 39 zase ve prospěch Slovenska). Jenže tvrdě za to vyžadovali Těšínsko v hranicích roku 1938. Nějaké excesy na domorodém obyvatelstvu pak byly asi na obou stranách a Stalin nařídil normalizaci vztahů a neměnnost nově vzniklé polské hranice resp. zachování československé. Za této situace nešlo s polským územím u Frýdlantu nic rozumného dělat, zvlášť když německá hranice byla až do roku 1961 nepropustně hlídána.
03.02.2010 (14:47)  
To mi hlava moc nebere. Jsme v EU, v Schengenu, Klaus se "objímá" s Kačerem na Pražském hradě a takováto lapálie je téměř neřešitelná. FRK
registrovaný uživatel JB 
03.02.2010 (14:03)  
FRK: Výpovědní lhůta mezivládní dohody je 6 měsíců.
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/AD7BB5F2-C66C-4C8F-BAF4-4657CAD65A82/0/v20164.rtf
03.02.2010 (12:30)  
Farkač Karel : samozřejmě mohou, to je dokonce povinnost jejich "drážního úřadu". Pokud by se tam něco stalo, tak by se podle mého názoru dal žalovat i polský DÚ pro nečinnost ....

Pavel Večeřa : o tomhle se taky už kdysi uvažovalo ...

honzatvs : dovedu si živě představit, jaký finanční obnos by za to PKP požadovali ... protože by v tom viděli dojnou krávu ... tohle je věc nazvatelná jako "zneužívání vlastnictví".

V zásadě je to následek "politického nerozumu" při řešení následků II. světové války, kdy se hranice Německa posunula na "Odru a Nisu" a tenhleten kousek území (obec Pojarow a Kopaczow, Sieniawka) se stal polským územím ... Příčlenit toto území k tehdejšímí Československu by problém vyřešilo ... Mimimálně mohla být hranice vytyčena podél trati .... Podobně jako se vytyčovaly hranice nástupnických států Rakouska - Uherska (Košicko - bohumínská dráha a trať Břeclav - Znojmo).

O Glucholazech platí v zásadě totéž ...
03.02.2010 (12:22)  
Jugy: Ju, meć mam samsne měnjenje, zo tež serbšćina. :-)
Ostatně jméno linky v lužické srbštině není špatný nápad, Čechům je srozumitelná a Němcům rozhodně víc než čeština. Co třeba "Troj-nacijny ćah"? :-) Slovo "ćah" je podobné jak německému "Zug", tak trochu i českému "vlak" (aspoň jazykově).
registrovaný uživatel Jugy  mail  
03.02.2010 (11:30)  
to Tomas Kraus: Těmi třemi jazyky se myslí čeština, němčina a lužická srbština? :-)
03.02.2010 (11:27)  
K. Kovářík) Takovou implikaci jsi si ale vymyslel sám. Ber to jako komplexní projekt – moderní vozidla, smysluplná revize infrastruktury a pro cestující atraktivní tarif.
registrovaný uživatel Kakov 
03.02.2010 (11:07)  
A na závěr stojí za zmínku i vznik jednotného integrovaného tarifu a vícejazyčného informačního systému

jenom by me zajímalo, jak dokáže ARRIVA nasadit moderní vozidla, když se zavede jednotný tarif??? není v podmínkách jednotného tarifu nutnost nasazení 20 a více let starých vozidel?? :-D

omlouvám se za rypani, ale fakt bych rád slyšel názor některého notorického odmítače jednotného tarifu na tento případ, jasně totiž ukazuje, že spojovat existenci jednotného tarifu se starými vozidly je nesmysl
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko