..: V žst. Spišská Nová Ves se srazily vlaky, 3 lidé zemřeli :..

Spišská Nová Ves — První dubnový den na Slovensku poznačila železniční tragédie: krátce po 11.30 v žst. Spišská Nová Ves narazila lokomotiva 131.051/052 ŽS Cargo Slovakia zezadu do stojícího Os 7809 ve směru Košice (odj. 11.33). Nehodu nepřežili tři lidé, dalšího museli hasiči přibližně 17 minut vyprošťovat z kabiny lokomotivy a nyní bojuje o život v košické nemocnici. Všichni mrtví patří k posádce lokomotivy, která před polednem vyjela na zkušební jízdu po opravě v depu SNV; zřejmě kvůli selhání elektrodynamické brzdy však stroj vjel vysokou rychlostí na obsazenou kolej. Další dva lidé ze zadního stanoviště před srážkou stihli vyskočit. Kromě čtvrtého strojvůdce bylo zraněno 15 cestujících osobního vlaku, z nichž nikdo není v ohrožení života. Vyšetřování příčin neštěstí probíhá.

Lokomotiva narazila do posledního vozu řady Bmeer, který byl na Os 7809 přepravován z dílen do své domovské stanice Košice. Přestože má být tento vůz v průběhu přepravy uzamčený, některé zdroje uvádí, že se v něm v době srážky nacházelo deset cestujících. Provoz na V. koridoru nebyl přerušen, omezení se vztahují pouze na obvod stanice Spišská Nová Ves. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia se zatím k možným příčinám nehody nevyjadřuje, osobní dopravce ZSSK už potvrdil, že zraněné cestující finančně odškodní.

Více fotografií z místa neštěstí získali kolegové ze serveru railpage.net.

Podrobnosti zjišťujeme

Zdroj: Deník Korzár, Aktuálne.sk


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 1.4.2010 (16:06)
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Slovensko Prešovský


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 16      Zpráv na stránku:   
05.04.2010 (11:37)  
To Hawkey:
Klidně si posluž! Mě se spíš chce blejt z toho, co se dnes na dráze (a nejen u nás, ale i u sousedů) děje! Jakýsi fušer, který zřejmě neumí pořádně napsat pár řádek SW namontuje do lokomotivy neozkoušené zařízení a místo na zkušební okruh s tím vyjede do ostrého provozu! Kde to jsme? Všude se cpou mikropočítače; napsat nekvalitní SW je podstatně jednodušší, než vydrátovat kvalitní releovou logiku, takže šanci mají i naprostí neumětelové. Výsledky jsou pak takové, jaké jsou; dojde k něčemu atypickému a nekvalitní SW atypicky zareaguje. V lepším případě se vlak jen nerozjede, viz Pendolino, které nedokázalo v Blavě zvednout sběrače. v horším... (Moravany, Hodonín, Hulín, PZZ na trati Olomouc - Bruntál, výpadky ESA sytémů a t. d.) Jsem rád, že už jsem mimo a mám zase jeden pádný důvod, proč se dráze i jako cestující zdaleka vyhnout!
05.04.2010 (10:23)  
Nedá mi to a musím se Škodovky zastat:jako vysloužilý střídavkář sice do stejnosměrek moc mluvit nemohu,ale přece je vyráběli a konstruovali většinou stejní lidé. Slaboproudá relé střídavek byla sice na pohled příšerně archaická,ale spolehlivá. Lok.242 byly ty nejspolehlivější,které jsem za svůj služební život potkal-snad jen M 131.1 jim v tom mohly konkurovat. Ani ti nejstarší pamětníci,kteří zažili nástup střídavek hned z parní trakce se nikdy nezmiňovali o tom,že by jim lokomotiva nekontrolovatelně ,,utekla do výkonu" či něco podobného. Až do doby rekonstrukce,proveděné v DYKO Kolín a spočívající v dosazení konc.spínače na vřeteno ruční brzdy a dost nešťastně zapojeného, se zřejmě nikdy nestalo,že by lok.nechtěla ze stupňů. Přitom údržba relátek v depu se sestávala z pohledu,maximálně profouknutí vzduchem,zpravidla z pusy. Přepínač odboček,pohonem totožný s mezikontrolérem dvojčat,je jedním z nejspolehlivějších zařízení,byť je ovládán právě těmi relátky,takže možná zakopaný pes bude někde jinde.
Registered user JK ml. 
05.04.2010 (8:00)  
Ještě bych chtěl říct tohle.362001 tu naznačil, že vyvinutý regulátor činí z dvojiček o poznání méně poruchový stroj, že už to není krabička plná záhad, že se s tím jezdí v pohodě . (Mimochodem o relátkách na lokomotivách ze škodovky jsem od tatíka taky slyšel zkazky, že by se taky jeden bál nastoupit do vlaku, z čehož vyvozuju, že problém škodováckých relátek nebude nacionální, ale spíše internacionální:-). Tak bych slovenskému Cargu přál aby vývoj pokračoval dál, aby to nepadlo jak s tuzemským metrem....Ono se totiž může stát že vyšší místa budou dělat z lidí zase a opět blbce.....
Registered user Petr Šimral  mail  
04.04.2010 (23:10)  
ad rk_kn: řada 350 měla EDB od přirození a od přirození měla zoufalé brzdící schopnosti při použití pouze vzduchové brzdy. ES 499.0009 měla EDB v poruše. Zkoušel jsem průběh jízdy Meridianu nasimulovat v simulátoru, sedí to na kilometr. Když jsem brzdil samotnou EDB bez brzdy soupravy, dostal jsem se těsně nad 60 km/h. To by se už asi dalo. Když jsem z rychlosti 96 km/h při vjezdu do tunelu použil rychlobrzdu, vlak zastavil ještě před rozhodující výměnou. Pro ty, kteří to neznají. Vjezd do Bratislavy hl.st. od Lamače je na klesání 8 promile. Napřed je vjezdové návěstidlo, pak spojky mezi 1 a 2 kolejí, pak rozplet do tunelů 1 a 2 (v tunelu z kopce není dokonce ani trolej), od spojek je rychlost 30 km/h. Za tunelem je zhlaví, které ani dnes není nic moc. A zde na druhé výměně rozkolísaná lokomotiva vykolejila, papírově tuším na výhybce číslo 93.
ad Ziki: já vím, že vlakvedoucí měli povinnosti okleštěné. Ale to jim to nedošlo? Vlak nebrzdí, řítí se dolů, vždyť šlo o kejhák i jim.

No, co se dá dělat, chybělo trošku pokakaného štěstíčka. Nejvíc mě na tom štve, jak dlouho z lokomotivní čety dokázali dělat vola.
Registered user rk_kn.  mail  
04.04.2010 (21:26)  
Petr Šimral : Nehoda Merisiánu v Bratislave sa stala v r. 1977 . Na medzištátnych R už v tom čase vlakvedúci bol zbavený sledovania návestidiel a zodpovednosti za vedenie vlaku po dopravnej stránke. Bol v strede súpravy a mnohokrát už nemali ani služ. vozne, ale si museli vyhradiť 1 kupé bežného os. vozňa.
Okrem toho, mali 350 -ky už v tom čase EDB ?
04.04.2010 (21:21)  
Nějaké spekulace na základě dostupných zpráv a vlastních zkušeností:To JK ml.Když jste zmínil ,,kauzu pendolino"-při posunu je vždy větší pravděpodobnost průšvihu než při jízdě vlaku. Neznám pendolino nijak detailně,ale přesto:když si někdo ,,z VIP" hraje na širé trati ve volném oddílu s pákou pro zadávání rychlosti do ARR a strojvedoucí stojí u něj tak se(pochopitelně pouze technicky vzato) vůbec nic neděje. Prostě VIP kouká na přístroje,hlavně na ukazatel žádané rychlosti a má radost z toho,že řídí vlak,strojvedoucí sleduje trať a je v pohotovosti použít STOP a brzdu.Kolik lidí stojí za ním je celkem jedno(opět technicky). U posunu,byť mnohem nižší rychlostí,je to horší-vždyť tam platí ,,jedu tak,jak vidím"(jízda podle rozhledových poměrů). Co se týče brzd peršingů-u neupravených lokomotiv je EDB závislá,tam to prostě jinak udělat nešlo. U předělaných nevím,už jsem je nezažil. Ten zmiňovaný kohout je rukojeť ventilu DAKO D,který upravuje tlak v brzdových válcích(při brzdění sam. brzdou), podle materiálu brzd.špalíků-u litinových je to zhruba jednou tolik co u špalíků nekovových.To Tomáš Vrabec Předpisy V2 a D2 oba shodně říkají,že na stanovišti,odkud je hn.vozidlo řízeno,nohou být nejvíce 4 lidé,nevím jak na Slovensku,ale bude to asi stejné. To SYN:zkoušení hnacích vozidel cestou posunu ve stanici není nic zakázaného ani neobvyklého. Já sám jsem mnohokrát takové zkušebky dělal,ať už z 810 nebo třeba se 743 či 731.Dokud nebudeme vědět víc,nemá cenu se dohadovat-možná že důvodem této nešťastné zkušebky byla úprava lokomotivy tak,aby EDB brzdila i při rychlosti nižší.
Registered user rk_kn.  mail  
04.04.2010 (21:19)  
Miroslav Zikmund : Myslíte, že lok. dispečer lepšie sleduje dop. situáciu a momentálny stav na trati ako výpravca. To mi pripadá ako keď majú policajti a hasiči napísané č. telefónych spojení na klasické linky, ktoré sú zamknuté po úradnom pracovnom čase u sekretárky pána prednostu, a od večera do pondelka rána sa na to číslo nemá kto hlásiť.
Registered user JK ml. 
04.04.2010 (19:09)  
MZ: Asi tušíte, proč mě do běla nažhavují nehody peršingů a podobných strojů.... Když jsem viděl první fotky z Moravan nemohl jsem se tatíkovi půl dne dovolat, a když jsem zjistil s čím a kam jel tu noc, když byla rána v Moravičanech, tak to rozdýchávám to s přestávkami až doposud. V Bystřičce mašinfíra projel hořícím návěsem rychlostí okolo 35kmh, přičemž neměl přehozený nějaký kohout na brzdách ve strojovně (označovaný jako litina - cosi) což by snížilo rychlost nárazu o cca 5kmh. Probíhající komunikace s výpravčím tam právě vyblokovala signál generálního stopu, teda jestli jsem dobře pochopil zprávu DIČR.
Registered user JK ml. 
04.04.2010 (18:32)  
PŠ: Záhaddné je mi právě to, že nikdo tu záchranku v vlaku tenkrát nestáhl. Lidsky vzato pochopím, že dvě-tři minuty před tím než padla vlakvedoucí nesleduje návěsti. Ale i tak co by na návěstidlech viděl? Výstraha, v nejlepším případě volno očekávejte 40? (nevím co tam je bylo za soustavu, kolik se tam jezdíilo tunelem, je to stejně jedno) Na to nemusel koukat, to věděl že tam bude pro takový rychlík svítit prakticky vždycky....Jenže ten vlak tenkrát pořád zrychloval....A tu brzdu nemusel stáhnout zrovna jen on....
Tady stejně jako tenkrát se taky snažili lokomotivu/vlak zastavit do poslední chvíle ....Jestli je zde pravda, že měli vyzkoušet EDB v rámci posunu ve stanici, tak nechápu jaký to mělo význam (možná nějaké měření charakteristik EDB při nízkých rychlostech...)Nebo měli povoleno jezdit po stanici vyšší rychlostí ......ale to jsou zas a jen spekulace....
04.04.2010 (18:27)  
Petr Šimral : u Meridianu a podobných vlaků byl vlekvedoucí povinnosti sledovat návěstidla zbaven. Tyhle vlaky se doprovázely podle "Přílohy 8 v D2". Tj. vlakvedoucí byl zbaven "povinnosti ..." škrábal se pouze zjednodušený vlakopis ..., vlakvedoucí měl přiděleny povinnosti průvodčího nebo vlakového manipulanta. Navíc služební vozy u některých vlaků vůbec nebyly nebo tam jezdily služební vozy Ds německé a později i ČSD (na 372/373), které byly uprostřed nebo na konci ... U německých nebylo ani výhledové okénko, ono i u BDsa a Dsa řazených místo Da s tím byl problém ...

Vy i já, kteří známe místní poměry, by to asi i jako cestující strhli, když by se jim nezdála vjezdová rychlost ...

JK ml. : u Bystřičky to bylo poněkud složitější, hlavně s tím vypínáním proudu, ale pokud se pamatuji, tak ten peršink před tím dokázal těsně zastavit .... Tam mohl zastavit lok dispečer použitím generálního stopu, který je nadřazen komunikaci výpravčího.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 16      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko