Spišská Nová Ves —
První dubnový den na Slovensku poznačila železniční tragédie: krátce po 11.30 v žst. Spišská Nová Ves narazila lokomotiva 131.051/052 ŽS Cargo Slovakia zezadu do stojícího Os 7809 ve směru Košice (odj. 11.33). Nehodu nepřežili tři lidé, dalšího museli hasiči přibližně 17 minut vyprošťovat z kabiny lokomotivy a nyní bojuje o život v košické nemocnici. Všichni mrtví patří k posádce lokomotivy, která před polednem vyjela na zkušební jízdu po opravě v depu SNV; zřejmě kvůli selhání elektrodynamické brzdy však stroj vjel vysokou rychlostí na obsazenou kolej. Další dva lidé ze zadního stanoviště před srážkou stihli vyskočit. Kromě čtvrtého strojvůdce bylo zraněno 15 cestujících osobního vlaku, z nichž nikdo není v ohrožení života. Vyšetřování příčin neštěstí probíhá.
Lokomotiva narazila do posledního vozu řady Bmeer, který byl na Os 7809 přepravován z dílen do své domovské stanice Košice. Přestože má být tento vůz v průběhu přepravy uzamčený, některé zdroje uvádí, že se v něm v době srážky nacházelo deset cestujících. Provoz na V. koridoru nebyl přerušen, omezení se vztahují pouze na obvod stanice Spišská Nová Ves. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia se zatím k možným příčinám nehody nevyjadřuje, osobní dopravce ZSSK už potvrdil, že zraněné cestující finančně odškodní.
Více fotografií z místa neštěstí získali kolegové ze serveru railpage.net.
Podrobnosti zjišťujeme
Zdroj: Deník Korzár, Aktuálne.sk

Padla taková otázka do pranice. Kde se vzalo šest lidí na stanovišti?
Kolega mne ujišťoval, že u nás by se zcela jistě, i v případě testů jednalo o hrubé porušení předpisů. Jak tomu je? Bylo tam těch šest lidí "na bílo" nebo tam někdo z nich neměl co dělat?
.....Bylo by zajímavé, kdyby takto skončil každý, kdo zařízení podobné kategorie zmrší takovýmto způsobem; kolik lidí by na různých vývojových a SW pracovištích přežilo....
Bohužiaľ, nie každý môže zarobiť na tom veľký majetok, aby vymyslel taký patent, ako napr. pán Nobel dynamit. A toho sa hneď ujala armáda !
Pro 362.001 a Martin Šťastný o odborných kvalitách Ážetďáka jsem si udělal obrázek už dávno, nevím v jakém oboru se vyučil/vystudoval, ale jeho odborné znalosti alespoň z mých skušeností z diskusí na eltech tématech jsou minimálně sporné.
Teď je určitě potřebné vyšetřit co a jak se skutečně stalo - viz pořad letecké katostrofy. Možná se budeme divit jaká souhra maličkostí a náhod byla příčinou této události. Tomáš Šebeň ( Railuser )
-----
Můj názor je, že celou událostí stojí celá série drobných chyb, která ve výsledku zapříčinila takovou tragédii. Vše mohlo začít tím, že někdo lehce porušil předpisy tím, že pustil vlak na obsazenou kolej, ten tady jel příliš rychle a vše skončilo tím, že se všichni zodpovědní s osobákem plným lidí před očima snažili udělat všechno proto, aby se nic nestalo těm lidem a jejich vlastní život pro ně v tu chvíli nebyl důležitý, tudíž se neběželi zachránit. A to chce koule... Koneckonců kdo z vás se dívá na Letecké katastrofy na ČT1?
To má toto čo znamenať? Čo to vlastne píšeš?
Nie je ti fakt hanba?
Odkiaľ máš, že rušeň pred nárazom zvyšoval rýchlosť? Nemyslíš, že toto napísať len tak od brucha je opovážlivosť?
Tak ak to už chceš počuť, práve tie "staré dobré" relátka zo Škodovky, čo viem, minimálne dvakrát spôsobili, že dvojička vybehla na stupne, raz do dačoho aj riadne tresla.
Mirer je super vec a to ti povedia všetci moji starší kolegovia, ktorí vedia porovnať stav pred a po. Že sa kazí, no áno, občas kazí, nie sú použité najkvalitnejšie súčiastky, ale určite podstatne menej ako tie relátka.
Hanbi sa, ako si tu odsúdil pána Štrpka. Mirer vyvíjali ľudia, čo na tých mašinách dlhé roky jazdili, mali množstvo prevádzkových skúseností, čo sa ani o mnohých teoretikoch zo Škodovky (ktorých poznám osobne) povedať nedá! To len tak na margo národnostných narážok člena EC 174.
Ešte raz sa ťa pýtam, čo tu vlastne mudruješ?
Ty si vôbec dakedy sedel na mašine?
Pokiaľ obslúžiš ovládač brzdiča priebežnej brzdy DAKO OBE1, dochádza na rušni radu 131 primárne skrz rozvádzač k naplneniu brzdových valcov tlakovým vzduchom. RUŠEŇ BRZDÍ HNEĎ OD ZAČIATKU VZDUCHOM!! Súčasne sa plní prevodník EDB a až po prestavení kontroléra do -1 stupňa, zopnutí dvojice linkových stýkačov brzdovej schémy, jej kontrole a následnom nabudení statorov trakčných motorov z batérie začína narastať brzdový prúd, motory ďalej už pracujú v samobudenom režime. Až po tomto kroku, pokiaľ príde informácia o odpovedajúcom trakčnom brzdovom prúde, dôjde k vyslaniu signálu a k odvetraniu brzdových valcov. AŽ VTEDY ODPADÁ VZDUCHOVÁ BRZDA!!! Ak nenabehne EDB, ostáva aj naďalej zabrzdená priebežná vzduchová brzda.
Akonáhle z najrôznejších prípadov EDB vypadne, automaticky sa plnia naspäť brzdové valce.
Pod rýchlosť 34 km/h SA VŽDY PLNIA BRZDOVÉ VALCE!!!
A rovnako tak sa naplnili aj včera.
Tak čo tu trepeš za hovadiny?!
To je úplne štandardne premyslené zariadenie, principiálne o nič horšie od peršingov, ba naopak, dvojička narozdiel od peršinga má EDB nezávislú na napájaní, teda brzdí aj so stiahnutým zberačom.
Posledná vec, ak čo i len trochu poznáš, čo asi nepoznáš, princíp odbrzďovača DAKO OL2, pri tlaku nižšom ako 3,2 baru sa vždy plnia brzdové valce, nie je ich možné odvetrať. A rýchlobrzda je navyše mechanická poloha. Pokiaľ mašinu nevypneš z brzdy, funguje VŽDY!!! EDB na jej funkčnosť nemá absolútne žiaden vplyv. Ak urveš ovládač brzdiča, máš na stanovisku ešte záklopku záchrannej brzdy. Ak by si mal vypnuté rozvádzače, máš ešte prídavnú brzdu.
Ak by si stratil tú, máš ešte aj ručnú brzdu.
Záhadné nekontrolovateľné zrýchlovanie..?
Pri poklese tlaku v hl. potrubí na cca 4,5 bar vypadá hlavný vypínač.
Po otvorení dverí do strojovne sa taktiež vypína hlavný vypínač. Ak by bol náhodou vykrátený, padá dolu zberač a rušeň sa automaticky odpája a uzemňuje. O toto sa starajú už tvoje slávne relátka. A ver, že to minimálne dvaja ľudia na mašine veľmi dobre vedeli.
------------
Teraz ti dačo poviem. Nás ku kolegom nepustili ani na 50 metrov.
Zato novinárske hyeny rad radom prekračovali pásky a brali nebožtíkov dobre že nie do tváre.
Potom pani novinárka sa tam každej druhej starej baby pýtala, čo videla, ako to bolo. Na základe týchto pofiderných výpovedí vznikla senzácia o "záhadne zrýchlujúcom rušni s nejakým neovereným zariadením", čo noviny a televízia potrebovali. Keď tam jeden pán, mimochodom železničiar tvrdil, že rušeň pred nárazom brzdil, akurát rušňovodič, hoc robil do poslednej chvíle, čo sa dalo, už bohužiaľ nedobrzdil, to nebral vážne nik.
Lebo novinári potrebujú podsunúť ľuďom senzácie.
A vidím, že aj veľa ľudí tu potrebuje tie senzácie.
Prečo nepoužil vzduchovú brzdu... ešte raz, ako vieš, že ju nepoužil? Ak brzdím iba EDB, vagóny vyletia v zátačkach. No ďakujem pekne. Tak to som už dolu Štrbou potom musel do Váhu vykotiť každý jeden nákladný vlak, ak som mal mašinu s EDB, nakoľko tú brzdu používam.
Dá sa s človekom ako si ty, o týchto veciach baviť?
Záverom sa pýtam ešte raz... prečo na zosnulých nadávate? Počuli ste fámy o zlyhaní techniky, teraz linčujete toho, kto vymyslel technologické zariadenie. Čo ak sa náhodou preukáže, že bolo všetko úplne inak ako si myslíte vy? Budete čušať odrazu jak peny? Alebo začnete znova rovnako ohnivo nadávať zas pre zmenu na ľudský faktor, ak by sa preukázalo, že zlyhal ten?
Nech to už bolo ako bolo, prosím, čušte preventívne radšej už teraz.
Jaký smysl potom EDB má, když stačí, aby někde na dráty spadl strom a lokomotiva nebrzdí? A proč o nemožnosti použít v takovémto případě EDB není strojvedoucí upozorněn? To je opravdu tak velký problém, přidat jednu kontrolku a v případě, že strojvedoucí ji ignoruje a pokouší se EDB použít, ještě akustickou návěst? A když strojvedoucí zjistí, že EDB sice obsluhuje, ale vlak nezpomaluje, proč nepoužil vzduchovou brzdu? Nemluvě o tom, že pokud bude vlak brzdit pouze přes EDB, nebrzdí vagony a hrozí, že váha soupravy v zatáčce, nebo při jízdě odbočkou vyhodí lokomotivu z kolejí.
To je celé... Vždyť se vlastně nic nestalo, bylo jen několik málo mrtvých, pomuchlané plechy a pár zraněných! Systém, který na povel k zastavení reaguje zvyšováním rychlosti je dobrý, protože je osazen mikroprocesorem, takže musí být zákonitě lepší, než sada relátek a chybička se občas vloudí... Opravdu krásný přístup! Zajímavé je, že mezi mrtvými byl údajně i tvůrce toho senzačního zařízení, takhle nějak vypadá boží spravedlnost! Bylo by zajímavé, kdyby takto skončil každý, kdo zařízení podobné kategorie zmrší takovýmto způsobem; kolik lidí by na různých vývojových a SW pracovištích přežilo.
alebo vo Finsku? http://www.zelpage.cz/zpravy/7540
samozrejme tato nehoda sa vlastne ani nestala http://www.zelpage.cz/zpravy/6919
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











