..: Trať 326 poničenou povodní čeká nejspíše demolice :..

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Nový Jičín — Uplynul rok od rozsáhlých záplav na Moravě, jež poničily značnou část železniční infrastruktury na severovýchodě republiky. Zatímco většina míst, zasažených vodním živlem, byla více či méně navrácena do původního stavu, nebo alespoň zaznamenala první rekonstrukční práce, železniční spojnice Hostašovic a Nového Jičína jakoby nikdy nebyla na seznamu. Původně se město Nový Jičín s koncem tratě 326 nechtělo smířit, nyní ale začíná prosazovat spíše zbudování cyklostezky na tělese trati a počítá s jejím protažením na obě strany. Aktuální náhradní autobusová doprava, která měla být pouze dočasným řešením, tak asi zůstane řešením trvalým. Přitom ještě v létě bylo na zprovoznění této lokálky vyčleněno 80 miliónů ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Trať 326 z Nového Jičína horního nádraží do Hostašovic tak čeká nejspíš smutný konec. Poté, co lokálku 26. dubna 2009 poničila krátká povodeň, zastupitelé Moravskoslezského kraje odmítli dát SŽDC záruku, že zde budou minimálně deset let provozovat pravidelnou železniční dopravu. Tuto garanci přitom SŽDC od objednavatele dopravy požaduje, aby případná investice do opravy měla dlouhodobý smysl. I přes hlasité protesty a petici některých dotčených občanů se však vedení kraje takovým způsobem zavázat nechce, a tak lze očekávat, že trať bude snesena a někdejší provoz budou připomínat pouze nádražní budovy či zachovalé terénní úpravy.

810 191-7, Nový Jičín, foto: Martin Grill Trať byla otevřena 1. června 1889 a její provoz byl ukončen po téměř 120 letech. Na svých 10 kilometrech dosahuje převýšení 105 metrů a kromě dopravny Nový Jičín hor.n. a stanice Hostašovice se na ní nachází také zastávky Mořkov, Hodslavice a Bludovice. Právě tyto obce na záměr kraje provoz neobnovovat zareagovaly zprvu důrazným protestem, po čase však chtějí místo tratě cyklostezku. V současné době je v postižené relaci dlouhodobě zavedena náhradní autobusová doprava, v níž platí standardní tarif Českých drah. Paradoxem situace ovšem je, že toto řešení je pro dopravce ve skutečnosti finančně výhodnější – provoz autobusové dopravy je totiž vyjde levněji, i když ji objednávají u soukromého dopravce.

Trať 326 je již druhá v pořadí, kterou nejspíše čeká definitivní konec – podobný osud v brzké době čeká také trať 256 Uhřice u Kyjova – Žďánice, kde už Drážní úřad rozhodl o likvidaci. Stanovisko Drážního úřadu k této trati sice ještě nebylo vydáno, ale dá se téměř s jistotou předpokládat, že provoz obnoven nebude. Na druhé straně historie v podobných případech nabízí i možnost malého zázraku, jakým bylo obnovení povodní poničené tratě 293 Šumperk - Sobotín, kdy trať obnovily samy dotčené obce a dodnes na ní provozují drážní dopravu pod hlavičkou Železnice Desná.

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák

Podrobně o přípravách zániku této tratě a jednotlivých rozhodnutích obecních a krajských zastupitelů, stejně jako správce infrastruktury psal server Dopravní net, kde vyšel třídílní seriál: o rozhodnutí zastupitelů města, pokračování jednání o osudu trati a závěrečný komentář.

Zdroje: ČT24, wikipedia.org, Mediafax


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 14.7.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
15.07.2010 (19:23)  
doomlukas: Jde o vojenskou vlečku, avšak bližší poslání areálu na jejím konci mi není známo. Tuším však, že se zde nacházel jeden z VOP, následně převeden pod 025 v NJ.
registrovaný uživatel Andrew 
15.07.2010 (19:13)  
doomlukas:Ta vlečka vede do bývalého vojenského opravárenského podniku (VOP) a poslední vlak tam projel před hodně dlouhou dobou...
registrovaný uživatel SYN 
15.07.2010 (18:19)  
Tak v 810 pro jistotu žádný mezivozový přechod není, no super.
registrovaný uživatel Sim 
15.07.2010 (16:32)  
Jaroslav Lampart > me bohate staci fakt, ze kdyz prechazim po mezivozovem prechodu do Hurvinka, mam stresni reflektor ve vysce oci ;-)
15.07.2010 (15:24)  
Sim děkuji za upozornění, ale já osobně jsem "Hurvínkem", nebo-li, řadou M131, tedy 801, několikrát jel, zmán ho jaksi také zevnitř, a "Orchestrionem" řadou M152, tedy 810, jezdím celkem běžně. Zajímavý je prototyp 810.002, který byl postaven v době, kdy končila výroba M240, tedy 820, takže má některé díly typické spíše pro tento motorák (jedná se spíš o vnitřní interiér vozu, zvenku vypadá skoro jako pozdější jeho sérioví kolegové).
registrovaný uživatel Sim 
15.07.2010 (15:14)  
Jaroslav Lampart > srovnani Hurvinka s 810 vychazi dnes ponekud jinak, nez pred lety - v dobe, kdy se prvni 810 objevily v provozu.

Preci jen je vhodne si uvedomit, ze Hurvinek je dnes typicky predstavitel nostalgicke jizdy a nahodne setkani s nim v provozu na kolejich je mozne povazovat za svatek. Zaroven si pripustme, ze na nej zpravidla koukame zvenci, takze jizdni komfort nase telo resit nemusi.

Uz samotny fakt, ze 810 je vozidlo vyssi, sirsi a nastupuje se predsuvnymi dvermi (v tomhle ohledu to opravdu byl pokrok vice nez vyrazny, byt dvere byly automaticky pouze zavirane) byl pro spoustu cestujicich vniman jakozto vyrazny posun v komfortu cestovani na vedlejsich tratich. Pro obsluhu vlaku (fira+pruvodci) bylo zase "novinkou" stanoviste oddelene od cestujicich (a taky od zachodu) prickou, takze najednou mel fira na praci klid a pruvodci misto, kde si mohl odkladat veci bez vyrazneho rizika zcizeni.

doomlukas > ohledne "hodnoty" poskozeni trati... ono jde zrejme o to, zda by stacilo "dosypat sterk a poslat na to podbijecku", nebo by bylo nutne sahnout i do spodnich vrstev - tedy vse rozebrat, navezt, zhutnit, srovnat a zase postavit zpatky, podobne jako se to deje na korytech. Z laickeho pohledu se mi - aspon podle fotek - taky poskozeni jevi spis na urovni prvni varianty, ale zdani muze klamat.
15.07.2010 (15:14)  
Největší komplikací bude právě to, že se nacházíme na rozhraní krajů Moravskoslezského a Zlínského, a krajský úřad Moravskoslezského kraje si spoje jedoucí dál, než do stanice Valašské Mezíříčí, která již leží ve Zlínském kraji neobjedná. Stejně tak, si Zlínský kraj objednává dopravu na trati 303 Kojetín - Valašské Meziříčí, kde stanice Kojetín je již v kraji Olomouckém.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
15.07.2010 (15:14)  
doomlukas: To by se ale muselo chtít...

A chce se? Máte chuť opravdu pro tu trať něco udělat nebo jenom "diskutovat"? Oslovte představitele města a kraje. Sepište petici, sesbírejte podpisy, navrhněte smysluplný projekt dopravní obslužnosti, zapojte do akce dopravní školy, média... Prostě něco pro to dělejte. Tuším se tomu říká občanská společnost.
15.07.2010 (14:26)  
Minulé pondělí jsem si tu trať celou prošel. Zas tak tragicky poškozená nikde není. Nejvíce poškozený úsek je celkem krátký. Zrušit trať je hrozně jednoduché. Navíc je to velmi krátkozraké, zbytečné a drahé. Postavit ji potom znovu je prakticky vyloučeno. Jednou by se možná hodila, ale na to "odpovědné" orgány nemyslí... To ji aspoň nemůžou nechat být, když zrovna teď ji nechtějí obnovovat? Kdyby byla nasazena moderní vozidla (třeba RS1), udělán atraktivní jízdní řád s přímými spoji do Valašského Meziříčí nebo klidně i dál (pro spoje do Valašského Meziříčí by vzhledem ke krátké vzdálenosti ale ani dočasné nasazení 810 s novými sedadly nebylo tragédií) a minimalizovány souběhy s autobusy, trať by nízkým využitím netrpěla. Cestující by si na kvalitní nabídku zvykli a využívali by ji. Nákladní doprava by se na trať snad taky vrátila. O možném propojení s tratí z Nového Jičína města, které by trati přineslo zcela nové možnosti, ani nemluvě... To by se ale muselo chtít...

Na závěr bych měl dotaz. Na trati je předávací kolejiště, z kterého odbočuje vlečka do nějakého rozsáhlého areálu a až po bránu toho areálu (dál jsem se nedostal) je celá v překvapivě dobrém stavu. Věděl by někdo, co je to za vlečku a kdy tam naposled jezdily nějaké vlaky?
15.07.2010 (14:19)  
Zaniká nejkratší spojení po kolejích do Valašského Meziříčí. Existuje poněkud delší varianta Nový Jičín město - Suchdol nad Odrou - Hranice na Moravě - Valašské Meziříčí. Ještě existuje možnost použit trasu Nový Jičín město - Suchdol nad Odrou - Studénka - Veřovice - Valašské Meziříčí.
Já vím je to delší verze, dražší verze, zabere víc času, ale je to vlakové spojení jmenovaných měst.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko