..: Trať 326 poničenou povodní čeká nejspíše demolice :..

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Nový Jičín — Uplynul rok od rozsáhlých záplav na Moravě, jež poničily značnou část železniční infrastruktury na severovýchodě republiky. Zatímco většina míst, zasažených vodním živlem, byla více či méně navrácena do původního stavu, nebo alespoň zaznamenala první rekonstrukční práce, železniční spojnice Hostašovic a Nového Jičína jakoby nikdy nebyla na seznamu. Původně se město Nový Jičín s koncem tratě 326 nechtělo smířit, nyní ale začíná prosazovat spíše zbudování cyklostezky na tělese trati a počítá s jejím protažením na obě strany. Aktuální náhradní autobusová doprava, která měla být pouze dočasným řešením, tak asi zůstane řešením trvalým. Přitom ještě v létě bylo na zprovoznění této lokálky vyčleněno 80 miliónů ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Trať 326 z Nového Jičína horního nádraží do Hostašovic tak čeká nejspíš smutný konec. Poté, co lokálku 26. dubna 2009 poničila krátká povodeň, zastupitelé Moravskoslezského kraje odmítli dát SŽDC záruku, že zde budou minimálně deset let provozovat pravidelnou železniční dopravu. Tuto garanci přitom SŽDC od objednavatele dopravy požaduje, aby případná investice do opravy měla dlouhodobý smysl. I přes hlasité protesty a petici některých dotčených občanů se však vedení kraje takovým způsobem zavázat nechce, a tak lze očekávat, že trať bude snesena a někdejší provoz budou připomínat pouze nádražní budovy či zachovalé terénní úpravy.

810 191-7, Nový Jičín, foto: Martin Grill Trať byla otevřena 1. června 1889 a její provoz byl ukončen po téměř 120 letech. Na svých 10 kilometrech dosahuje převýšení 105 metrů a kromě dopravny Nový Jičín hor.n. a stanice Hostašovice se na ní nachází také zastávky Mořkov, Hodslavice a Bludovice. Právě tyto obce na záměr kraje provoz neobnovovat zareagovaly zprvu důrazným protestem, po čase však chtějí místo tratě cyklostezku. V současné době je v postižené relaci dlouhodobě zavedena náhradní autobusová doprava, v níž platí standardní tarif Českých drah. Paradoxem situace ovšem je, že toto řešení je pro dopravce ve skutečnosti finančně výhodnější – provoz autobusové dopravy je totiž vyjde levněji, i když ji objednávají u soukromého dopravce.

Trať 326 je již druhá v pořadí, kterou nejspíše čeká definitivní konec – podobný osud v brzké době čeká také trať 256 Uhřice u Kyjova – Žďánice, kde už Drážní úřad rozhodl o likvidaci. Stanovisko Drážního úřadu k této trati sice ještě nebylo vydáno, ale dá se téměř s jistotou předpokládat, že provoz obnoven nebude. Na druhé straně historie v podobných případech nabízí i možnost malého zázraku, jakým bylo obnovení povodní poničené tratě 293 Šumperk - Sobotín, kdy trať obnovily samy dotčené obce a dodnes na ní provozují drážní dopravu pod hlavičkou Železnice Desná.

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák

Podrobně o přípravách zániku této tratě a jednotlivých rozhodnutích obecních a krajských zastupitelů, stejně jako správce infrastruktury psal server Dopravní net, kde vyšel třídílní seriál: o rozhodnutí zastupitelů města, pokračování jednání o osudu trati a závěrečný komentář.

Zdroje: ČT24, wikipedia.org, Mediafax


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 14.7.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
14.07.2010 (10:05)  
Frantisek: Mám na Tebe dotaz.. ono se někdy plánovalo propojení Val. Meziříčí do Ostravy přes Nový Jíčín? K tomu propojení těch nádraží tam proč nikdy nedošlo? Nešlo to reailizovat, či proč tomu tam je a nejspíše bude ještě hůře. Díky za info.
registrovaný uživatel Ds 
14.07.2010 (7:47)  
V Novém Jičíně už těžké jeřáby skládají dohromady jednotku na odstraňování kolejových polí.
14.07.2010 (7:25)  
Tímto bohužel nezaniká jen drážní spojení z Nového Jičína někam do lesa k Hostašovicím, nýbrž především do Valašského Meziříčí. České dráhy vyjde autobus logicky levněji, neboť u jeho používání nemusejí hradit žádné náklady na dopravní cestu. Zaplatíme je všichni. No, škoda, propojení od Valašského Meziříčí do Ostravy přes Nový Jičín už se tedy zřejmě nedočkáme. Jsem zvědav, zda lidé začnou jezdit do práce, k lékaři či za zábavou na kole po nové kolostezce, aby "měla smysl"... Mimochodem, před Novým Jičínem už kolostezka je, to budou dvě, nebo dojde ke spojení přes frekvetnovanou (a nyní ještě frekventovanější) silnici?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko