..: Trať 326 poničenou povodní čeká nejspíše demolice :..

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Nový Jičín — Uplynul rok od rozsáhlých záplav na Moravě, jež poničily značnou část železniční infrastruktury na severovýchodě republiky. Zatímco většina míst, zasažených vodním živlem, byla více či méně navrácena do původního stavu, nebo alespoň zaznamenala první rekonstrukční práce, železniční spojnice Hostašovic a Nového Jičína jakoby nikdy nebyla na seznamu. Původně se město Nový Jičín s koncem tratě 326 nechtělo smířit, nyní ale začíná prosazovat spíše zbudování cyklostezky na tělese trati a počítá s jejím protažením na obě strany. Aktuální náhradní autobusová doprava, která měla být pouze dočasným řešením, tak asi zůstane řešením trvalým. Přitom ještě v létě bylo na zprovoznění této lokálky vyčleněno 80 miliónů ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Trať 326 z Nového Jičína horního nádraží do Hostašovic tak čeká nejspíš smutný konec. Poté, co lokálku 26. dubna 2009 poničila krátká povodeň, zastupitelé Moravskoslezského kraje odmítli dát SŽDC záruku, že zde budou minimálně deset let provozovat pravidelnou železniční dopravu. Tuto garanci přitom SŽDC od objednavatele dopravy požaduje, aby případná investice do opravy měla dlouhodobý smysl. I přes hlasité protesty a petici některých dotčených občanů se však vedení kraje takovým způsobem zavázat nechce, a tak lze očekávat, že trať bude snesena a někdejší provoz budou připomínat pouze nádražní budovy či zachovalé terénní úpravy.

810 191-7, Nový Jičín, foto: Martin Grill Trať byla otevřena 1. června 1889 a její provoz byl ukončen po téměř 120 letech. Na svých 10 kilometrech dosahuje převýšení 105 metrů a kromě dopravny Nový Jičín hor.n. a stanice Hostašovice se na ní nachází také zastávky Mořkov, Hodslavice a Bludovice. Právě tyto obce na záměr kraje provoz neobnovovat zareagovaly zprvu důrazným protestem, po čase však chtějí místo tratě cyklostezku. V současné době je v postižené relaci dlouhodobě zavedena náhradní autobusová doprava, v níž platí standardní tarif Českých drah. Paradoxem situace ovšem je, že toto řešení je pro dopravce ve skutečnosti finančně výhodnější – provoz autobusové dopravy je totiž vyjde levněji, i když ji objednávají u soukromého dopravce.

Trať 326 je již druhá v pořadí, kterou nejspíše čeká definitivní konec – podobný osud v brzké době čeká také trať 256 Uhřice u Kyjova – Žďánice, kde už Drážní úřad rozhodl o likvidaci. Stanovisko Drážního úřadu k této trati sice ještě nebylo vydáno, ale dá se téměř s jistotou předpokládat, že provoz obnoven nebude. Na druhé straně historie v podobných případech nabízí i možnost malého zázraku, jakým bylo obnovení povodní poničené tratě 293 Šumperk - Sobotín, kdy trať obnovily samy dotčené obce a dodnes na ní provozují drážní dopravu pod hlavičkou Železnice Desná.

Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák Trať 326 mezi povodněmi, foto: Josef Petrák

Podrobně o přípravách zániku této tratě a jednotlivých rozhodnutích obecních a krajských zastupitelů, stejně jako správce infrastruktury psal server Dopravní net, kde vyšel třídílní seriál: o rozhodnutí zastupitelů města, pokračování jednání o osudu trati a závěrečný komentář.

Zdroje: ČT24, wikipedia.org, Mediafax


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 14.7.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
15.07.2010 (5:48)  
(OT) Miškin: Stavební uzávěru stavební zákon zná. Jde jen o to, aby této možnosti příslušná obec využila a stavební uzávěru vyhlásila.
15.07.2010 (0:02)  
To SYN- mám podobný názor, ještě by bylo lepší, kdyby měl tento stav oporu v zákoně (stavební uzávěra na stezku a okolí), myslím že nikdo z nás dnes neumí odhadnout, jaké budou podmínky (a požadavky) za x let.
Zrušit trať je dnes jednoduché, ale jestli bude někdy znovu potřeba ji vybudovat, bude to možná těžké...
14.07.2010 (22:26)  
Jsme v ČR a tudíž ona cyklostezka bude stát stejně jako dálnice...
registrovaný uživatel Jugy  mail  
14.07.2010 (21:56)  
SYN: ...pokud to drážní těleso udrží nezastavěné tak je možno kdykoliv v budoucnosti koleje znovu položit...

Technicky vzato asi ano, nicméně neznám jediný případ (nejen u nás), kdy by se nějaká cyklostezka předělená z železnice předělávala zase po čase na železnici. To je sen z říše sci-fi. V to bych vůbec nedoufal. Naopak využití jako cyklostezka mi přijde v dané situaci jako maximum možného.
14.07.2010 (18:48)  
Dobře, tak tam bude nějakou dobu jezdit autobus v režii ČD, ten by ovšem mohl jezdit až na "město" se zastavením někde na náměstí ... Vlk se nažere, koza zůstane celá ...
do doby než to převezme nějaký místní "BUSista" ... za svůj tarif a bude po vtákách
registrovaný uživatel nvlik 
14.07.2010 (16:59)  
Byla to je jedna z prvních tratí po které jsem kdy jel .. pamatuju časy kdy se v NJ h.n. prodávaly ještě jízdenky a vlaky jezdily celkem naplňené, a to nejsem ještě tak starý .. je to celkem smutné protože dostat tam lidi do vlaků by nebyl moc velký problém kdyby se udělaly jinak spoje, ale o tom nechtěl kraj ani slyšet .. Ti, nahoře kteří železnici "přejí" by snad i z koridorů udělali cyklostezky .. pěkně to vedem ..
14.07.2010 (11:38)  
Ja to fakt škoda, že trať 326 Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží zanikne. Ja pravdou, že k jejímu menšímu využívání má vliv existence dovu nepropojených nádraží v Novém Jičíně. A k provoznímu propojení s Valašským Meziříčím - je pravdou, že vlaky byly z 99% jako přípoje od vlaků na trati 323. Pouze první spoj 23150 najížděl v pracovní dny jako přímý z Valašského Meziříčí v 5.59 ( v sobotu na konci vlaku 3101, v neděli na konci vlaku 3167) a k večeru v pracovní dny a soboty odjížděl jako přímý 3172 v 17,24 z Hostašovic do Valašského Meziříčí( Když z Nového Jičína horního nádraží přijel jako spoj 23163, v nedělích měl ještě jeden obrat a odjížděl na spoji 3106 jako postrk).
14.07.2010 (10:52)  
v Hostašovicích se přesedalo co si pamatuju za zhruba posledních 10 let... kdyby to jezdilo přímo NJ - VM, určitě by to získalo na atraktivitě (i když je to jen můj názor)
registrovaný uživatel SYN 
14.07.2010 (10:48)  
Hm, no na jednu stranu škoda trati, ale zase si říkám že pokud to drážní těleso udrží nezastavěné (a v tom by mohla cyklostezka i docela pomoct) tak je možno kdykoliv v budoucnosti koleje znovu položit (nově, takže snad na nějaké rozumnější úrovni než nyní, vidím tam nějakou padesátku či co, to asi nebude nic moc?) a provoz relativně nekomplikovaně obnovit. Ovšem řekl bych že dokud to bude spojení z lesa za Hostašovicema (odbočka od 323) do N.Jičína-horní na slepou tak to pořád bude nic moc, chtělo by to propojit na dolní a Suchdol, pak by to mohle reálně obstojně fungovat.
Ad spojení do ValMezu - on by ten bus nemohl bejt třeba protaženej až tam? Jezdilo tam vůbec něco přímo nebo se v Hostašovicích přesedalo?
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
14.07.2010 (10:41)  
Pavloš: Pozadí tohoto je nutno hledat v historii. Trať 270 měla totiž původně vést okolo Nového Jičína, ale tehdejší radní se báli, že by hlučná a špinavá železnice vyháněla z města obchodníky a ohrožovala obyvatele. Proto se zvolila varianta okolo Suchdola nad Odrou. O pár let později, když železnice nabrala na významu, splakali radní NJ nad výdělkem a nechali postavit alespoň spojnici s hlavní tratí (278). V té době však již byly hotovy plány trati 323, které počítaly se svým napojením na Nový Jičín - právě tratí z Hodslavic/Hostašovic, otevřenou roku 1889, devět let po spojnici Suchdola s NJ. Ke spojení tratí skrz Nový Jičín nikdy nedošlo, ač k tomu byly plány. V době, kdy se o tomto uvažovalo, již byla zástavba relativně hustá a vedení silnic tomuto projektu překáželo, což by vedlo k vynaložení enormních finančních prostředků...

K cyklostezce: Jelikož její výstavba stojí stejně, jako by stála rekonstrukce této trati do původního stavu, bude muset mít kvalitu minimálně dálnice.

*1880 +2009
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko