..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 18      Zpráv na stránku:   
29.04.2010 (23:58)  
MZ: Takový Košičan stojí v Prase 17 hodin... A není zdaleka jednou soupravou, co by se dala alespoň na jeden obrat "večer tam a ráno zpět" využít.

Jak dlouho trvá "odhovnění" jednoho vlaku na ONJ? Víc než hodinu???
29.04.2010 (23:56)  
2Sim: Jaký průser? Prostě zuprštaty na jižní větvi budou jezdit v railjetu a na severní větvi v klopidlech na-Ostravu-dobré-na-Berlín-nepúšťať. Už vidím jak ČD proloží EC do Brna v hodinovém prokladu se SC, a bude se přitom holedbat, jaké má krásné nadvlaky které jim nerozhodí takt :-P
registrovaný uživatel koyot 
29.04.2010 (22:57)  
Zajímavou připomínku zde hodil MuDr., jestlipak tedy budou dnešní rakouské railjety kompatibilní i s 380? Jde totiž o základní předpoklad, že Siemens to asi nebude chtít upravovat jen tak zadarmo a ta opce bude jistě napsaná, přesně na ty samé railjety jako maji OBB. Kdyby byl Siemens tlačen k jakékoliv úpravě pro ČD, pak by to byla změna podmínek smlouvy a to znamená nová smlouva a to znamená též zánik opční smlouvy a TO znamená nová cena...

Jo a nenabízeli ty RJ už někdy před rokem ZSSK?
registrovaný uživatel Multi 
29.04.2010 (22:44)  
A to já jsem zase s 380 optimista, když už je vyrobeno tolik kusů, tak to snad nějaké papíry dostat musí.
29.04.2010 (22:39)  
Abychom se náhodou nedočkali úpravy lokomotiv řad 362, 371 a 151 pro vozbu českých RJ, případně Vídeň bude tahat 1216, protože kdoví, jak to s 380 dopadne. Aby tady ty RJ nebyly dříve než vyjede 380 do ostrého provozu.
registrovaný uživatel R 646  mail  
29.04.2010 (22:32)  
PPP:Pendolína mám rád a bylo by fajn,kdybi až se dostaví koridor na 220 jezdila Pendolína zde Pha-ČB).Ale to je jen přání
registrovaný uživatel PPP 
29.04.2010 (22:27)  
Pěkné, jen bych Pendolina posílal někam úplně jinam (a s trochou nadsázky je skoro jedno kam, protože méně vhodnou elektrifikovanou relaci než Praha - Ostrava aby celkem pohledal).

A taky by bylo fajn, kdyby se ty nákupy konečně realizovaly a ne jen ohlašovaly (a následně odvolávaly) jako v minulosti. Každopádně ano, tohle je cesta (podobně jako třeba ohlášený nákup Regio Shuttelů). Jen tak dál.

Děkuji autorovi za zajímavou a povzbudivou zprávu.
29.04.2010 (22:23)  
Nechci vám kazit snění o RJ, já bych je bral hned, ale obdobně bylo tuším z nějaké opce slibováno pár desir na Švejky a Kladno a jak to dopadlo. Opravdu moc bych si přál aby to vyšlo, ale zase tak jednoduché to nebude. Pan Roman si dupne a budem tu čekat dalších 10 let na to až to Schade vyrobí.
29.04.2010 (21:59)  
Jen na okraj, vše co ČD investují do vozů nebo hnacích vozidel stále nedokáže nahradit ani prostou obměnu. 814 nahrazují 810, takže pokrok jen v kvalitě a ne kvantitě. Lv nejsou žádné nové, nové vozy na kolejích také nepotkáte. Takže se objeví otázka s čím ČD odjezdí ty 10 leté smlouvy, vozy na to opravdu, ale opravdu nejsou.
registrovaný uživatel ReActor  mail  
29.04.2010 (21:55)  
Tak jestli tohle není nějakej ftip, tak je to bomba. Konečně vidim i na straně ČD něco jako výhodná koupě, nebo koupení modernějších osvědčených zahraničních vozidel. Jeden z mála profesionálních kroků :-)
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko