Praha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.
„ČD railjet“ realitou
Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.
Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.
Cisalpina na prodej
Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).
Přínos i pro ostatní kategorie vlaků
V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.
Zdroj: České dráhy

MZ (revolucni novinka) - a ty pripadne Bimzy nebo cokoliv, to jako vyrazene nebylo? Prece to CIS nikdo za revolucni novinku neoznacil. Akorat by to bylo lepsi nez B...
Pokud volim mezi S120 1980, Mondeem 1995 a treba Superbem 2010, tak Superb je sice nejlepsi moznost (asi), ale taky bude asi drazsi, nez to Mondeo, ze...
Takze je fajn, ze nekdo ma osobni psychickej problem s pendoliny, ale je to opravdu jen jeho psychicky problem...
Jak tak koukám na oběhy v grafické podobě, tak obraty jsou dost ostré, protože se ty soupravy taky musí čístit, pokud mají uzavřené WC, tak nějakou dobu na fekálky, nutný posun apod. Ono se může zdát, že obrat soupravy na HLN 4 hodiny je zbytečně dlouhý, ale když k tomu připočtete jízdu na ONJ, posun a čistění, případně ještě vyřazení vozu pak jsou ty 4 hodiny málo ...
Nákup CISALPIN > Julius Fučík : V zemi, kde zítra znamená jíž včera = co včera vyřadili na západě jako šunt, se bude zítra na východě oslavovat jako revoluční novinka...
DB před několika lety zarazily jízdy CISTĚMKINŮ do Stuttgartu a nahradily je ICE-T, jednak pro jejich provozní poruchovost (a častá zpoždění), jednak pro značně zanedbaný a ošuntělý vnitřek... Pro "odporníky" z vrcholového vedení ČD další "luxusní" vozidlo ...
Poborskiii : v DKV Praha mají taky poněkud nesmyslně odstaveny dva ešusy, které v sobotu v "rekreačním létě" posilují vlaky 2521/2542 a 2523/2546.
Takže tyhle dvě soupravy mohou klidně rajzovat na severu jako konkurence "žlutým vlakům". Jinávěc je, proč se ovšem dělá ta nájezdová komedie v pátek a neděli spojená s pátečním stažením 471 z odpoledních Řevnic ...
Frantisek > ja jsem docela zvedav, kdy se skutecne objevi 380 v cele nejakeho vlaku, ktery nebude jen tak krouzit dokolecka. V tehle souvislosti se paradoxne (coz samosebou je vuci samotnemu clanku OT) srovnani primo nabizi, cena za 380 je ve srovnani s jiz fungujicimi Taury ponekud mimo a jen se obavam, aby i zpozdeni nakonec nebylo podobne...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











