..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 18      Zpráv na stránku:   
30.04.2010 (11:09)  
stejně se ničeho nedočkáme - nakonec tu bude zase zpráva o zrušení nákupu atp.. Dokud to neuvidím na kolejích, neuvěřím - ale je to zábavné čtení. Trochu sience fiction..

Ale všem cestujím bych to přál.
30.04.2010 (11:02)  
Jenom bych rád upozornil, že soupravy z opce Railjet se měly vyrábět ve zličínském Siemensu, na stole již byla dokumentace ke zpracování. Díky snahám ČD, ministerstva dopravy a zákulisním machinacím plzeňské Škody byla fabrika zlikvidována.
registrovaný uživatel Raquac 
30.04.2010 (10:12)  
danovy poradce: Clovece, PPP by na Ostravu poslal pohodlnejsi RJ a vy se cilite...."nevhodnosti" trate Praha-Ostrava bylo mineno to, ze se jen malo vyuzije naklapeni.
registrovaný uživatel SYN 
30.04.2010 (10:07)  
Tomáš Záruba: což o to, co do trasy by asi Praha-Plzeň-Cheb bylo pro nasazení klopidel docela vhodné (tedy nevyužila by tam hrubě svoji Vmax, ale zato by tam byl nějaký časový zisk z naklápění, plus je tam střídání nap. soustav) ovšem asi by tu byl trošku problém s kapacitou, tedy s nadbytečnou... sedmidílné Piňďo a tím spíš devítidílná Cisalpina by tu asi moc naplněná nebyla...
Snad až někdy bude možno projíždět celou štreku Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov/Norimberk pod dráty tak snad tam, ovšem zase je otázka jestli by němec na téhle trase skousl Piňďu nebo to CisPinďo, když jinam ho nepouští ani do Drážďana o Berlínu nemluvě...

Ohledně těch odstavených vagonů - možná se pletu ale mám dojem že jejich více efektivnímu využívání místy brání to že jsou příliš rozděleny na "lepší" (DCNV? - pro EC/IC) a "horší" (respektive špatné až hodně špatné - pro obyčejné vlaky), takže asi se občas zdráhají nasadit kvalitu na nějaký obyčejný obrat a naopak nechtějí výskyt šrotu na vlacích "vyšší kvality". Kdyby tu nebyl ten propastný rozdíl tak by se to zřejmě dalo využívat o poznání efektivněji...

M: No pokud se vzpomínám tak se psalo že němcům vadí kromě nižší kapacity Piňdi též malý úložný prostor pro zavazadla, no a pak je tam to nevyjádřené že jim nejspíš smrdí Piňďa jako takový. Takže když je RailJet o kousek větší, dále má taky větší prostor pro zavazadla, neměl by mít problémy s poruchovostí (já vím, Piňďa už je taky dnes spolehlivější než býval ale špatný dojem mu už asi zůstane) a má už dávno pořešené papíry a v Německu už jezdí a navíc je to částečně německé = domácí...
No prostě ani mě nepřekvapí že RJ by nejmíň do Drážďan mohl, možná i do toho Berlína. Každopádně bych si to od Němců nechal ještě předem potvrdit nějakým memorandem o spolupráci, pokud možno včetně HV (protože 380 ještě nemá ani české papíry, natož německé, a můžeme jen odhadovat kolik let to bude trvat než je bude mít. Taurusy 1216 které máme momentálně půjčené zase doposud přes Děčín/Bad Schandau zatím nesmí (už si moc nepamatuju proč to bylo) takže by to v tuto chvíli znamenalo nejspíš přepřah, což se ovšem dá.)

danovy poradce: predpokládám že nešlo o to že by vám někdo záviděl "zbytečně dobré" vlaky, jen že tam své schopnosti částečně nevyužívají a rozdíl oproti řekněme soupravě EC ve které by byly "červené vagony" vedené 151 je zanedbatelný...
30.04.2010 (8:46)  
hmm..moc pěkné..nikdo vám nemůže dát tolik co já vám můžu slíbit...

PPP: protože méně vhodnou elektrifikovanou relaci než Praha - Ostrava aby celkem pohledal
Je vůbec něco vhodné pro Ostravaki? Přeci za Českou Třebovou začíná Orient! Neměla by se vůbec odstupit Polakum? BANIKP..O :))
registrovaný uživatel kubam 
30.04.2010 (8:00)  
PPP: myslím, že bylo myšleno asi spojení přes Plzeň, vrchem by si moc nezaklopili:-)

Jinak se těším na realizaci tohoto, tak ať to vyjde :-)
registrovaný uživatel PPP 
30.04.2010 (7:56)  
Záruba:Přesně tak, relace Praha - Ústí n. L. - Cheb v R je pro Pinďu jako stvořená. :-)
30.04.2010 (1:00)  
Vtipný komentář z Bahnforum.info: "Ich könnte mir vorstellen, dass die Schweizer ihre Cisalpins am liebsten verschenken würden, dann brauchen sie sie nicht verschrotten..."

Na druhou stranu, ty rychlíky do Chebu prostě musí klopit, protože jinak je přínos koridoru asi 5-10 minut.
30.04.2010 (0:26)  
K té jeho přednášce:
Působil docela dobře, musím uznat, že to je manažer nepochybně skvělý. Ale dost se ztrapnil nevhodným pliváním na RegioJet, kdy uváděl nepravdivé doby zpoždění, za které RJ spíše nemohl a hlavně jeho výsměch:

"Kdybych já řekl ráno v příměstské pražské dopravě, že přišlo moc lidí a jel o 2 hodiny pozdějc, tak by se mi lidi vysmáli". Motal v tom páté přes deváté a těch 10 minut zpoždění generované druhý den jízd je něco úplně jiného, když ČD vědí, kolik lidí ráno kde nastupuje, ze zkušenosti.
registrovaný uživatel M 
30.04.2010 (0:16)  
GC - v clanku ne, v komentarich
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko