..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Lampik 
01.05.2010 (17:20)  
No to jsem rád :) za poslední léta se v Opavě opravdu ,,maká,,. Nové nádraží (s tím spojena elektrifikace na Ostravu), nasazení CityElephantů a teď RegioNovy :) To mi dělá opravdu velkou radost :) jsem rád, že se v Opavě takhle starají :)
registrovaný uživatel Mates 
01.05.2010 (15:50)  
ale nic ...
01.05.2010 (14:32)  
Jakou tiskovku máš na mysli?
registrovaný uživatel Mates 
01.05.2010 (14:28)  
2 George_Couser : no to je rozdil mezi tiskovkou CD a realitou nasich koleji :)
01.05.2010 (14:18)  
Jsem rád, že pod článkem o railjetech se řeší nasazování hyperboudy na Prajzské. ;-)
registrovaný uživatel Kuba 
01.05.2010 (13:05)  
Lampik: Jedna bude mít turnus v X na Chuchelnou a dvě zbývající na Bruntál, o víkendech na Hlučín.
01.05.2010 (12:13)  
Musím sa bohužiaľ pripojiť k názoru, že 2.trieda v railjetoch je skutočne pod očakávania - plus celkové ladenie, ktoré si tu získalo prezývku "myslivecká klubovna" tiež nevytvára dojem špičkového produktu. Tie vyššie triedy to už vystihujú lepšie - Business je príjemná a Premium je úžasná. Ak sa ČD odhodlajú ku vzkrieseniu konceptu SCclass, bude to rozhodne zaujímavé cestovanie :)
registrovaný uživatel Lampik 
01.05.2010 (11:47)  
Benpat: Regionova? :-O První Opavská? Super...úplně radost :') až se mi chce brečet :') Už jsem o tom četl a jsem rád, že tam bude jezdit Regionova. Kde budou jezdit? Nevíte? Asi nejspíš na Os do Bruntálu, Krnova a Hlučína co? Objeví se i na Os Kravaře ve Slezsku - Chuchelná? Díky ;) Ani nevíte, jakou mám radost. ;)
registrovaný uživatel SYN 
01.05.2010 (11:13)  
Aby tu taky zaznel opacny nazor, tak ja sam za sebe jsem v RailJetu ve dvojce nachazel vynikajici pohodli, ve vlaku doposud nalezane jen ojedinele - a to na sedackach naproti sobe i za sebou. Na rozdil od vsech moznych jinych sedacek je tam operak vyssi nez je obvykle a to je co mi obykle chybi (obzvlaste v autobusech vsech moznych vyrobcu) prestoze nejsem zadny obr (183cm).
Jednicka nebyla spatna, ale ta kuze jak koho oslovi, ja bych se do ni nejspis neprestehoval ani kdyby to bylo za stejnou cenu jako dvojka, natoz kdyz je to s priplatkem. No a Premium class mi prisel uz vyslovene jako plytvani, udelatek tam bylo spoustu ale skutecne pohodli nijak zvlast vetsi, proste nic pro mne.
Takze dvojka pro mne vynikajici, kapacita velmi slusna (80 osob na vagon) a i obstojne misto na zavazadla tam zbylo. Ty vyssi tridy trochu nejasne, ale netrapi me to.
01.05.2010 (8:59)  
Miroslav Zikmund: "Špatná" je jen druhá třída, jednička je už rakouský standard a Premium class je pochopitelně zcela něco jiného. Dvojka je ale ve stylu nahňácej co můžeš. Taky ale nechtějí žádný příplatek.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko