..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 18      Zpráv na stránku:   
30.04.2010 (22:00)  
strejcekms : v ICE-T (D) je více pohodlí než v Potěmkinu, i když jsou tam sedadla 2+2, protože sedačky jsou "štíhlé", zatímco v Potěmkinech jsou "obézní". Do ICE 1 byla v rámci modernizace interiéru dosazena sedadla z pozdějších sériíí (ICE 3, ICE-T), následně budou použita i pro modernizaci ICE 2.
RailJet je z hlediska "rakouského" modelu sedaček - pro mne - velkým zklamáním,

čunče : na rozdíl od Vás jsem v CISTĚMKINOVI měl více pohodlí než v Potěmkinovi. Kdosi ta sedadla nazval "sedačkou pro kosmonauta" > velice výstižné.
Více pohodlí mám v 814 nebo jedničkové 471.
registrovaný uživatel Benpat 
30.04.2010 (21:15)  
Něco pro Lampika. Dnes na R 825 dorazila první opavská RN a to 119. Do poloviny května (asi) budou tři a k novému GVD jich bude šest.
registrovaný uživatel Lampik 
30.04.2010 (21:02)  
Potěšující zpráva....moc mě to těší, že se ČD zlepšují...dnes jsem jel ráno jednotkou Regionova z Chuchelné do Kravař ve Slezsku a řeknu vám, že to je standard, ale moc pěkný, který bych uvítal na všech regionálních tratích :) ;) Doufám, že tato (alespoň si to myslí) zkušební jednotka Olomouckého kraje zapůsobí i na lidi v Opavě a že tak budem do Opavy a v okolí jezdit i v RegioNově Moravskoslezského kraje :)
registrovaný uživatel ReActor  mail  
30.04.2010 (20:26)  
Podle mě za to nemůže především Jančura, ale 10tileté smlouvy a lepší dotace. Ale taky na to bude mít žlutý pán vliv.
30.04.2010 (20:13)  
A hle. Jan...čura :) udělal bububu a najednou to všechno jde co nešlo 20 let :D
30.04.2010 (19:19)  
Když už jsme u těch jednotek, tak tady je ta nová jednotka od firmy Končar HR

http://www.advance.hr/bizadvance/image_dump/stize-novi-elektormotorni-niskopodni-vlak-iz_64267.jpg
registrovaný uživatel ČD4ever  mail  
30.04.2010 (18:15)  
České dráhy uber alles...
registrovaný uživatel M 
30.04.2010 (17:59)  
Docela by mne zajimalo srovnani Nemcu. Ohledne sedacek v ICE a 680
30.04.2010 (17:54)  
čunče: ja som zase minulý rok mal tú česť s jednotkou Sm3 VR (fínske pendolino) a aj napriek usporiadaniu 2+2 a mojej vysoko nadpriemernej postave problém nebol ani pri 5-hodinovej ceste. Pravda, široký rozchod znamená širší profil súpravy, ale tie sedadlá boli proste priestorovo úspornejšie bez toho, aby boli stiesnené.

ICE sa vôbec nedá porovnávať - napr. 411 DB aj 103 Renfe je pri 2+2 absolútne v pohode - interiér pôsobí krásne vzdušným dojmom a sedadlá sú jedny z najlepších.
30.04.2010 (15:56)  
strejcekms : V ICE3,ICE-T, i v ICE-TD je více místa než v našem Pendolinu, alespoň pro cestující ano.

A sice v Railjetu nejsou kupé, ale jestli chceš větší soukromí, stačí jet v Business Class, kde jsou sedadla oddělena přepážkami.

Ale stejně tomu moc nevěřím, budu tomu věřit jakmile nějaké z těchto 2(3) typů vozidel spatřím na českých kolejích pod hlavičkou ČD.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko