..: SBB modernizují: koupí nové patrové jednotky pro dálkové vlaky :..

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBŠvýcarsko — Z největší objednávky v historii švýcarských spolkových drah (SBB) se může těšit Bombardier Transportation. V soutěži o dodávku 59 (s opcí na dalších 100 kusů) nových patrových elektrických jednotek pro vnitrostátní dálkové vlaky porazil své největší konkurenty, Stadler a Siemens. Na vlaky v celkové hodnotě 1,9 miliardy CHF (34,5 miliardy Kč) se cestující můžou těšit ke konci roku 2013.

Nabídka Bombardieru přesvědčila nejen nejnižšími náklady (pořizovací cena jednotky a náklady na provoz a údržbu během celé životnosti jednotky), ale i nejlepším řešením interiéru a až o 10 % úspornějšími motory. Obdobně jako starší patrové vozy IC2000, nabídnou nové jednotky plnohodnotný restaurační vůz a prostorný vůz pro rodiny s dětmi. Jednotka bude plně klimatizovaná, všechna místa v 1. i 2. třídě budou vybavena elektrickými přípojkami a o větší bezpečnost cestujících by se měl postarat kamerový systém. Bombardier plánuje jednotky vyrábět ve svém švýcarském závodě Villeneuve a v německém závodě Görlitz. Rozhodnutím národního dopravce je zklamán především tradiční švýcarský výrobce Stadler, který již varoval před snižováním stavu zaměstnanců ve výrobě. Zákon o veřejných zakázkách nicméně ve Švýcarsku zakazuje zohledňovat místo výroby, a podporovat tak "domácí" výrobce.

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBNové jednotky budou rovněž vybaveny naklápěcím systémem; nepůjde ale o plnohodnotné naklápění, jak jej známe z našich pendolín nebo německých ICE-T – Nové švýcarské jednotky budou kompenzovat naklápění skříně přibližně o 2 stupně. I to jim však umožní zrychlit průjezd oblouků, což by v kombinaci s vylepšeními infrastruktury, například odstraněním úvratě v Curychu, mělo zkrátit jízdní dobu mezi Bernem a Lausanne a mezi Curychem a St. Gallenem na maximálně 60 minut. Bude tím umožněno v rámci integrálního taktového grafikonu povýšení Lausanne a St. Gallenu na plnohodnotné přestupní body dálkové dopravy, kam vždy těsně před celou hodinou přijedou vlaky ze všech směrů a těsně po celé hodině se opět rozjedou. Cestujícím tak bude umožněno bez čekání pohodlně přestoupit. Tento systém již dnes funguje především v trojuhelníku Curych - Bern - Basilej. Kompenzace naklápění však nebude zavedena ihned s dodávkou prvních jednotek, zkušebně bude instalována na 2 jednotkách, do roku 2016 pak dodána i do zbylých. Pokud by naklápění nebylo schváleno drážním úřadem, bude Bombardier povinen zaplatit smluvní pokutu 100 miliónů CHF (1,8 miliardy Kč).

Nové jednotky by se měly představit poprvé v prosinci 2013 na spojích IC Ženeva - Lausanne - Bern - Curych - St. Gallen a Romanshorn - Curych - Bern - Brig. Měly by být připraveny také pro možný pozdější provoz v Německu a Rakousku.

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBVizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBVizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBB

Zdroj: SBB, Lok-Report


ANKU | 17.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel fisa 
17.05.2010 (16:43)  
Jednotky maji delku 200 metru/8 vagonu (resp. 100/4) a neni je mozne delit. Planuje se spojovani dvou (a myslim, ze i vice - lze dohledat u SBB) jednotek v maximalni delku 400 metru (delka nastupist). Maximalni rychlost je 200 km/h, ktera se vyuzije na novostavbe Rothrist-Bern. Cast jednotek jsou IC cast je IR (spesnak). Planovane nasazeni IR nebylo zatim zverejneno. Spekuluju, ale jedna moznost je Geneve-Lausanne (-Martigny-Brig). Ve spicce tam bezne (jednoposchodove) vlaky nestaci kapacite.
17.05.2010 (16:24)  
Raquac: Dobře, tak formuluji otázku jinak - existují někde patrové jednotky s naklápěním (to asi ne, kvůli profilu) nebo s kompenzací naklápění?
honzatvs: Tak do příměstských jednotek bych průchod v horním patře nedával, v tomhle je myslím Elefant v pořádku. Na S-Bahnu si neumím představit přechod mezi nástupními prostory sousedních vozů přes horní patro.
17.05.2010 (16:19)  
...odstraněním úvratě v St. Gallenu ....
Úvrati v jakém směru ? Do Herisau a Wattwilu ?
Tím se přece nemůže zkrátit cestovní doba do Zürichu. ICN mají cestovní dobu St. Gallen - Zürich 65 minut ...
Úvrať lze odstranit leda v Zürichu v rámci nového tunelového spojení od Oerlikonu (Weinbergtunnel).
17.05.2010 (16:11)  
to Jirka Panther
Jste si jist, že tohle malé naklápění/kompenzace umožňuje projíždět oblouk na 130 pro klasiku 150kou?
17.05.2010 (16:10)  
Tohle je moc hezký koncept, zajímaly by mě technické parametry. Vzhledově velmi hezké, což u patráku není tak lehké docílit. Např. ty patrové příměstské jednotky pro SBB, co se vyráběli na Zličíně, taky podle mě nebyly žádný designový zázrak, a jejich předchůdkyně nejsou o nic lepší než Elefant...
Průchozí horní patro má také např. TGV Duplex, ty průchody mezi vozy jsou navíc téměř nepozorovatelné, je to paráda. Elefant je v tomhle zkrátka pořád hodně zastaralý (jak má vlaatně řešeny přechody mezi vozy slovenská verze?) i když pravda, u příměstského vlaku to tolik nevadí.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
17.05.2010 (16:04)  
Když se dívám na tu skicu jednotky, tak se ukazuje, že stěžejní je horní patro a to také bude jako jediné průchozí. Dolní je spíš jen nástupní + pár sedaček a z něho povedou jen shody do horního patra. Zajímavé řešení. Jako ideální pro naše tratě, kde PHS značně zhoršily výhled z "jednopatrových" vagonů.
registrovaný uživatel Raquac 
17.05.2010 (15:41)  
Tomas Kraus, Jirka Panther: Panove, opakuji - tyhle jednotky nebudou vybaveny naklapenim, ale "pouze" kompenzaci naklopeni skrine. Ten system proste jen vykompezuje naklopeni skrine vne oblouku vlivem odstredive sily - koho to zajima, podivejte se do prednasky panu Karcha a Grossenbachera (SBB) z letosni konference ve Styrskem Hradci - http://www.schienenfahrzeugtagung.at/PDFDownloadD.htm
registrovaný uživatel Holoubek  mail  
17.05.2010 (15:18)  
a to jsem si fakt myslel, že Ešusy jsou ty nejmodernější vozidla v Evropě....tak zas nic :-D
17.05.2010 (15:06)  
DJTiësto) Na to bych ti s klidem odvětil, že CityElefant/Jánošík je regionální jednotka, tohle rychlíková souprava. Jiné požadavky, jiné technické parametry, neporovnatelné. Howgh!
17.05.2010 (15:01)  
Také bych se chtěl dožít toho, že u nás budou jezdit naklápěcí jednotky tam, kde to je potřeba kvůli taktovému grafikonu. Zrovna trať Praha - Linz je dobrý příklad, ale před dokončením korytorizace do ČB tam do toho staveniště s odklony a výlukami asi Pendolino nevyrazí. Potom by mělo být mezi Olbramovicemi a ČB takřka souvisle 160 i pro klasiku, která by tak mohla stíhat i jízdní doby naklápěček (víc než 4 páry vlaků do Linze asi nebudou mít opodstatnění, zbytek by končil v ČB). Každopádně jsem zvědavý, co tam potom bude jezdit těch 160 km/h, protože vozový park pro IV. koridor se dlouhodobě neřeší (vždyť II. koridor už pár let stojí a taky se zatím vhodné lokomotivy a soupravy na 160 "nestihly").

Zpět k tématu - existuje už někde patrový vlak s (jakýmkoliv) naklápěním?
Kocurek Jiří: Už současné jednotky SBB typu IC2000 mají průchozí horní patro a na obou koncích vozu schody do dolního. Vozík minibaru jezdí nahoře a cestujícím dole se hlásí, že si právě teď můžou nahoru skočit na občerstvení.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko