Švýcarsko — Z největší objednávky v historii švýcarských spolkových drah (SBB) se může těšit Bombardier Transportation. V soutěži o dodávku 59 (s opcí na dalších 100 kusů) nových patrových elektrických jednotek pro vnitrostátní dálkové vlaky porazil své největší konkurenty, Stadler a Siemens. Na vlaky v celkové hodnotě 1,9 miliardy CHF (34,5 miliardy Kč) se cestující můžou těšit ke konci roku 2013.
Nabídka Bombardieru přesvědčila nejen nejnižšími náklady (pořizovací cena jednotky a náklady na provoz a údržbu během celé životnosti jednotky), ale i nejlepším řešením interiéru a až o 10 % úspornějšími motory. Obdobně jako starší patrové vozy IC2000, nabídnou nové jednotky plnohodnotný restaurační vůz a prostorný vůz pro rodiny s dětmi. Jednotka bude plně klimatizovaná, všechna místa v 1. i 2. třídě budou vybavena elektrickými přípojkami a o větší bezpečnost cestujících by se měl postarat kamerový systém. Bombardier plánuje jednotky vyrábět ve svém švýcarském závodě Villeneuve a v německém závodě Görlitz. Rozhodnutím národního dopravce je zklamán především tradiční švýcarský výrobce Stadler, který již varoval před snižováním stavu zaměstnanců ve výrobě. Zákon o veřejných zakázkách nicméně ve Švýcarsku zakazuje zohledňovat místo výroby, a podporovat tak "domácí" výrobce.
Nové jednotky budou rovněž vybaveny naklápěcím systémem; nepůjde ale o plnohodnotné naklápění, jak jej známe z našich pendolín nebo německých ICE-T – Nové švýcarské jednotky budou kompenzovat naklápění skříně přibližně o 2 stupně. I to jim však umožní zrychlit průjezd oblouků, což by v kombinaci s vylepšeními infrastruktury, například odstraněním úvratě v Curychu, mělo zkrátit jízdní dobu mezi Bernem a Lausanne a mezi Curychem a St. Gallenem na maximálně 60 minut. Bude tím umožněno v rámci integrálního taktového grafikonu povýšení Lausanne a St. Gallenu na plnohodnotné přestupní body dálkové dopravy, kam vždy těsně před celou hodinou přijedou vlaky ze všech směrů a těsně po celé hodině se opět rozjedou. Cestujícím tak bude umožněno bez čekání pohodlně přestoupit. Tento systém již dnes funguje především v trojuhelníku Curych - Bern - Basilej. Kompenzace naklápění však nebude zavedena ihned s dodávkou prvních jednotek, zkušebně bude instalována na 2 jednotkách, do roku 2016 pak dodána i do zbylých. Pokud by naklápění nebylo schváleno drážním úřadem, bude Bombardier povinen zaplatit smluvní pokutu 100 miliónů CHF (1,8 miliardy Kč).
Nové jednotky by se měly představit poprvé v prosinci 2013 na spojích IC Ženeva - Lausanne - Bern - Curych - St. Gallen a Romanshorn - Curych - Bern - Brig. Měly by být připraveny také pro možný pozdější provoz v Německu a Rakousku.
Zdroj: SBB, Lok-Report

honzatvs: Tak do příměstských jednotek bych průchod v horním patře nedával, v tomhle je myslím Elefant v pořádku. Na S-Bahnu si neumím představit přechod mezi nástupními prostory sousedních vozů přes horní patro.
Úvrati v jakém směru ? Do Herisau a Wattwilu ?
Tím se přece nemůže zkrátit cestovní doba do Zürichu. ICN mají cestovní dobu St. Gallen - Zürich 65 minut ...
Úvrať lze odstranit leda v Zürichu v rámci nového tunelového spojení od Oerlikonu (Weinbergtunnel).
Jste si jist, že tohle malé naklápění/kompenzace umožňuje projíždět oblouk na 130 pro klasiku 150kou?
Průchozí horní patro má také např. TGV Duplex, ty průchody mezi vozy jsou navíc téměř nepozorovatelné, je to paráda. Elefant je v tomhle zkrátka pořád hodně zastaralý (jak má vlaatně řešeny přechody mezi vozy slovenská verze?) i když pravda, u příměstského vlaku to tolik nevadí.
Zpět k tématu - existuje už někde patrový vlak s (jakýmkoliv) naklápěním?
Kocurek Jiří: Už současné jednotky SBB typu IC2000 mají průchozí horní patro a na obou koncích vozu schody do dolního. Vozík minibaru jezdí nahoře a cestujícím dole se hlásí, že si právě teď můžou nahoru skočit na občerstvení.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.














