..: SBB modernizují: koupí nové patrové jednotky pro dálkové vlaky :..

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBŠvýcarsko — Z největší objednávky v historii švýcarských spolkových drah (SBB) se může těšit Bombardier Transportation. V soutěži o dodávku 59 (s opcí na dalších 100 kusů) nových patrových elektrických jednotek pro vnitrostátní dálkové vlaky porazil své největší konkurenty, Stadler a Siemens. Na vlaky v celkové hodnotě 1,9 miliardy CHF (34,5 miliardy Kč) se cestující můžou těšit ke konci roku 2013.

Nabídka Bombardieru přesvědčila nejen nejnižšími náklady (pořizovací cena jednotky a náklady na provoz a údržbu během celé životnosti jednotky), ale i nejlepším řešením interiéru a až o 10 % úspornějšími motory. Obdobně jako starší patrové vozy IC2000, nabídnou nové jednotky plnohodnotný restaurační vůz a prostorný vůz pro rodiny s dětmi. Jednotka bude plně klimatizovaná, všechna místa v 1. i 2. třídě budou vybavena elektrickými přípojkami a o větší bezpečnost cestujících by se měl postarat kamerový systém. Bombardier plánuje jednotky vyrábět ve svém švýcarském závodě Villeneuve a v německém závodě Görlitz. Rozhodnutím národního dopravce je zklamán především tradiční švýcarský výrobce Stadler, který již varoval před snižováním stavu zaměstnanců ve výrobě. Zákon o veřejných zakázkách nicméně ve Švýcarsku zakazuje zohledňovat místo výroby, a podporovat tak "domácí" výrobce.

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBNové jednotky budou rovněž vybaveny naklápěcím systémem; nepůjde ale o plnohodnotné naklápění, jak jej známe z našich pendolín nebo německých ICE-T – Nové švýcarské jednotky budou kompenzovat naklápění skříně přibližně o 2 stupně. I to jim však umožní zrychlit průjezd oblouků, což by v kombinaci s vylepšeními infrastruktury, například odstraněním úvratě v Curychu, mělo zkrátit jízdní dobu mezi Bernem a Lausanne a mezi Curychem a St. Gallenem na maximálně 60 minut. Bude tím umožněno v rámci integrálního taktového grafikonu povýšení Lausanne a St. Gallenu na plnohodnotné přestupní body dálkové dopravy, kam vždy těsně před celou hodinou přijedou vlaky ze všech směrů a těsně po celé hodině se opět rozjedou. Cestujícím tak bude umožněno bez čekání pohodlně přestoupit. Tento systém již dnes funguje především v trojuhelníku Curych - Bern - Basilej. Kompenzace naklápění však nebude zavedena ihned s dodávkou prvních jednotek, zkušebně bude instalována na 2 jednotkách, do roku 2016 pak dodána i do zbylých. Pokud by naklápění nebylo schváleno drážním úřadem, bude Bombardier povinen zaplatit smluvní pokutu 100 miliónů CHF (1,8 miliardy Kč).

Nové jednotky by se měly představit poprvé v prosinci 2013 na spojích IC Ženeva - Lausanne - Bern - Curych - St. Gallen a Romanshorn - Curych - Bern - Brig. Měly by být připraveny také pro možný pozdější provoz v Německu a Rakousku.

Vizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBVizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBBVizualizace Bombardier Dosto SBB, foto: SBB

Zdroj: SBB, Lok-Report


ANKU | 17.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
17.05.2010 (9:28)  
Musím nekriticky přiznat, že na design čehokoliv, co bylo vyrobeno na západ od nás, prostě nemáme. Ať už je to plzeňská 380, nebo regionova nebo třeba i ešus...
To platí i o nátěrech, bez nápadu , bez kreativity. Jediný trochu zajímavější nápad má na sobě pendolino. Nový Najbrtí styl mi například připomíná vozy z Ukrajiny.
Proč se snažíme za každou cenu jít tou "svou" cestou, když se dá všude okolo načerpat spoustu inspirace? Třeba když se tehdy začal vyrábět ešus, proč se třeba designéři ve Studénce neinspirovali designem patrových řídících vozů u DB? Opravdu nemáme designově hezké vlaky a to je škoda...
registrovaný uživatel Raquac 
17.05.2010 (9:24)  
Nové jednotky budou rovněž vybaveny naklápěcím systémem; nepůjde ale o plnohodnotné naklápění, jak jej známe z našich pendolín nebo německých ICE-T – Nové švýcarské jednotky se budou naklápět přibližně o 2 stupně. Dovolil bych si doplnit-poopravit. Nejde o naklapeni, ale jen kompenzaci naklopeni. Tedy skrin se nucene nenaklapi dovnitr oblouku (jako motocyklista v zatacce), vozidlo pouze udrzuje skrin stale +/- kolmo ke koleji, tak aby se vlivem odstredive sily naopak nenaklapela smerem ven z oblouku.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko