Švýcarsko — Z největší objednávky v historii švýcarských spolkových drah (SBB) se může těšit Bombardier Transportation. V soutěži o dodávku 59 (s opcí na dalších 100 kusů) nových patrových elektrických jednotek pro vnitrostátní dálkové vlaky porazil své největší konkurenty, Stadler a Siemens. Na vlaky v celkové hodnotě 1,9 miliardy CHF (34,5 miliardy Kč) se cestující můžou těšit ke konci roku 2013.
Nabídka Bombardieru přesvědčila nejen nejnižšími náklady (pořizovací cena jednotky a náklady na provoz a údržbu během celé životnosti jednotky), ale i nejlepším řešením interiéru a až o 10 % úspornějšími motory. Obdobně jako starší patrové vozy IC2000, nabídnou nové jednotky plnohodnotný restaurační vůz a prostorný vůz pro rodiny s dětmi. Jednotka bude plně klimatizovaná, všechna místa v 1. i 2. třídě budou vybavena elektrickými přípojkami a o větší bezpečnost cestujících by se měl postarat kamerový systém. Bombardier plánuje jednotky vyrábět ve svém švýcarském závodě Villeneuve a v německém závodě Görlitz. Rozhodnutím národního dopravce je zklamán především tradiční švýcarský výrobce Stadler, který již varoval před snižováním stavu zaměstnanců ve výrobě. Zákon o veřejných zakázkách nicméně ve Švýcarsku zakazuje zohledňovat místo výroby, a podporovat tak "domácí" výrobce.
Nové jednotky budou rovněž vybaveny naklápěcím systémem; nepůjde ale o plnohodnotné naklápění, jak jej známe z našich pendolín nebo německých ICE-T – Nové švýcarské jednotky budou kompenzovat naklápění skříně přibližně o 2 stupně. I to jim však umožní zrychlit průjezd oblouků, což by v kombinaci s vylepšeními infrastruktury, například odstraněním úvratě v Curychu, mělo zkrátit jízdní dobu mezi Bernem a Lausanne a mezi Curychem a St. Gallenem na maximálně 60 minut. Bude tím umožněno v rámci integrálního taktového grafikonu povýšení Lausanne a St. Gallenu na plnohodnotné přestupní body dálkové dopravy, kam vždy těsně před celou hodinou přijedou vlaky ze všech směrů a těsně po celé hodině se opět rozjedou. Cestujícím tak bude umožněno bez čekání pohodlně přestoupit. Tento systém již dnes funguje především v trojuhelníku Curych - Bern - Basilej. Kompenzace naklápění však nebude zavedena ihned s dodávkou prvních jednotek, zkušebně bude instalována na 2 jednotkách, do roku 2016 pak dodána i do zbylých. Pokud by naklápění nebylo schváleno drážním úřadem, bude Bombardier povinen zaplatit smluvní pokutu 100 miliónů CHF (1,8 miliardy Kč).
Nové jednotky by se měly představit poprvé v prosinci 2013 na spojích IC Ženeva - Lausanne - Bern - Curych - St. Gallen a Romanshorn - Curych - Bern - Brig. Měly by být připraveny také pro možný pozdější provoz v Německu a Rakousku.
Zdroj: SBB, Lok-Report

Pendolina pak předisponovat na tratě, kde je NUTNÉ celou cestu plně naklápět (menší poloměry oblouků u nichž je toto malé naklápění k ničemu) a využít i další trakční systémy jako třeba Praha - Linz. Tam by vyhovovaly i kapacitou.
Dobré by byly i Praha - Cheb, ale do Plzně jezdí i jiné relace a zde potřebujeme mít vše v taktu. Stejně dokud nebude nová trať Praha - Beroun, jezdíme do Plzně systémově 1:30 i s opráskanou klasikou s 363 v čele, protože prostě trať je "koridorově" vyžehlená na 95-125.
Tady u této nové Švýcarské jednotky mě překvapila, ta plovoucí podlaha, nebo co to je, to jsem ještě nikde neviděl, ale působí to výborně!
Ne ale vážně, ty jednotky vypadají opravdu pěkně. Je vidět, že Švýcaři narozdíl od nás lidi od železnice neodrazují, ale lákají je, protože vědí jak / v čem je železnice výhodná oproti autům.
Jinak jsou k dispozici už i bližší technické detaily? Výkon, rychlost...?
Osobně by mě docela zajímalo, jak mají řešeno spřahování. Jestli budou ve špičkách měnit intervaly, spřahovat dvě jednotky, nebo si nějak hrát se složením jednotky? Osobně bych neviděl problém v možnosti automaticky spřahovat jednotlivé vozy, tedy jednotka by se před špičkou rozdělila, dovnitř by se přidalo pár vagónků - vznikla by jedna ucelená průchozí jednotka, jen delší. Používá se někde takovéto řešení?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.














