Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.
eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte
Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.
eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket
Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.
eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko
Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.
Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.
| Relace | Cena |
|---|---|
| Praha – Lipsko | 29 eur |
| Praha – Erfurt | 39 eur |
| Praha – Frankfurt nad Mohanem | 49 eur |
| Praha – Kodaň/Aarhus | 59 eur |
Další novinky
A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.
Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.
Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
| 2.6.2010 (15:00)
Prakticky všechny rychlíky jsou sestaveny z vozů do nichž si lze rezervovat místo, i když se rezervovaná místa neoznačují (to samo o sobě je pohrdáním cestujícími, protože cestující není při nástupu žádným způsobem informován, že místo je obsazeno a pak se musí stěhovat. Zvláště vhodné, když tři minuty před odjezdem přijde školní výprava s rezervací do poloviny vozy a většina vozu je už obsazena zradu netušícícmi cestujícími).
Místenkové vozy jsou i vozy označované jako vozy pro cestující s dětmi, takže tyto "pseudovyhrazené" vozy mohou být obsazeny cestujícími s místenkami a cestující s dětmi mají smůlu ...
I když je celý vlak "vyrezervován" tři dny předem, tak se souprava neposiluje, případné stížnosti jsou odkopnuty se superdebilním zdůvodněním, že cestující má možnost rezervovat si místo ... což samozřejmě neřeší nedostatečnou kapacitu místa.
Rezervační systém nemá zkrátka pojistného chrousta, který by dokázal informovat "systém", že vlak je řekněme z 80 % vyrezervován a bylo by vhodné přidat další vozy ...
Jenže ty vozy prostě nejsou a nebudou a bude hůř, líp už bylo.
Na rozdíl od "marketinkových mágů" z nábřeží oslavujících "humanizované" vozy jako revoluční počin, je reakce provozních zaměstnanců ČD na "humanizaci model Ve stanici nelze" odmítavá a je jim stydno.
Při cestě Praha-Bratislava a zpět pro lidi bez inkaret se nyní vyplatí rozdělit lístek na hranici, a to od dvou osob výše:
http://vlakem.net/praha-bratislava-1 (citystar)
http://vlakem.net/praha-bratislava-2 (vnitro a citystar)
A i od 13. června bude výhodnější dělit jízdenky:
Pro jednoho až tři lidi se nově vyplatí zkombinovat sporotiket, vnitro a citystar
Pro čtyři lidi a výše se vyplatí stejná možnost jako dosud: vnitro a citystar
Zajímavé je, že nový eTiket Praha-Bratislava se pro zpáteční cestu nevyplatí nikdy.
Tabulka nových eLišek odhaluje mnohé nesrovnalosti: například Brno--Náchod za stejnou cenu jako Brno--Hradec Králové, a zároveň o 50 korun levněji než Brno--Trutnov. Takže při cestě z Brna do Trutnova vychází levněji koupit eLišku Brno--Náchod + jízdenku Starkoč--Trutnov, a Starkoč--Náchod nechat propadnout.
Očekávám, že tyhle nevyváženosti se negativně odrazí v tržbách (eLiška je produkt pro již přesvědčené, nové zákazníky těžko přiláká), takže nás v prosinci čeká další obligátní revize.
U některých dálkových autobusových linek je zase ve špičkách poptávka značně převyšuje nabídku. Pak rezervační systém dává zákazníkům jistotu že opravdu pojedou a zároveň se urychluje odbavení, za což někdy dává dopravce slevu u nákupu jízdenky předem.
Ani jeden z obou důvodů nevidím u železniční dopravy. Snad až na některé přeplněné vlaky ve špičkách, ale vzhledem k tomu, že ty všelijaké "lišky" v sobě neobsahují místenku, tak záměr nějak operativně regulovat počet vagonů podle prodeje lístů bych v tom asi nehledal.
Jediné, co by snad mohlo dávat smyslo, je znečitelnění ceníku. Pak se častěji najdou nějací "hejlové", co si koupí lístek dráž než by museli. Jenže takto napálení lidé se pak vcelku oprávněně na vlak naštvou a příště zvolí nějakou levnější (a rychlejší) formu dopravy.
Postupné odmazávání výhod zákaznické karty je dobře.Od stálých zákazníků si dráha nechá zaplatit dopředu a náhodného zákazníka naštve (odradí) vysokou cenou. Akorát stávající držitelé zákaznické karty budou asi oprávněně nazlobení.
Vlak má obrovskou výhodu flexibilnosti (když si vzpomenu zajdu na nádraží a koupím si lístek). Protože vlaků jezdí hodně a jezdí jima hodně lidí, tak to může ze statistických důvodů fungovat. Navíc mohou mít přiměřené rezervy v kapacitě.
Todle autobusoví ani letečtí dopravci udělat neůžou. Přesto od nich dráhy opisují.
Co by v tom ještě mohlo být? Chtějí naučit (přinutit) lidi kupovat lístky přes Internet a časem zrušit pokladny?
Mam štěstí, že se pohybuji kolem Praha hl.n., tam má kancelář taková firma se zelenou cedulí. Při cestě do zahraničí mi doporučí a prodají takovou kombinaci lístů aby byla cena co nejmenší (furt ještě platí, že při cestě např. do Bratislavy se výrazně vyplatí mít mezinárodní lístek až od hranic? To mi paní v ČD centru sama od sebe neřekla).
Tak to vypadá, že služeb podobných firem bud třeba i pro cestování po vnitrozemí :-(
Tak teda když chcu někam jet, tak si to mám najít sám. Už vidím lidi, jak na netu špekulují cenu jízdného třeba půl hodiny. To se radši půjdu kouknout na telku a druhý den pojedu busem. Jo a jestli mi poradí pokladní - pcha chichichi a tfuj. To sem si nedávno kupoval SoNečko, paní pokladní mi vydala jízdenku já ji peníze a až měla peníze v ruce, tak mi řekla:"Jestli chcete tím osobákem 2902, tak ten má 15 minut zpoždění...". Samozřejmě nepaušalizuji na všechny pokladní, někteří jsou profíci ve svém oboru, ale stejně jich je poskrovnu. Takže u některých přepážek by se asi zákazník odpovědi na nejvýhodnější cenu jen tak nedočkal.
Takže jako ve sportovních novinách dávám palec dolů. Ale až čas ukáže cože je dobré a co špatné, takže si počkáme!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










