Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.
eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte
Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.
eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket
Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.
eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko
Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.
Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.
| Relace | Cena |
|---|---|
| Praha – Lipsko | 29 eur |
| Praha – Erfurt | 39 eur |
| Praha – Frankfurt nad Mohanem | 49 eur |
| Praha – Kodaň/Aarhus | 59 eur |
Další novinky
A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.
Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.
Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
| 2.6.2010 (15:00)
k tý javě - že je to nějaké programovací jazyk s jakými si odkazy s určitými podmínkami bych poznal, ale jako člověk, který zná jen ty mini-základy HTML nic víc...
bojim se, že se tu moc lidí k tomu nevyjádří- tipoval bych, že o co jde přesněji pozná tak necelé 1% lidí globálně, tady mezi diskutujícími rozhodně víc..tak 10%??
tak se lidi vyjádřete!
"Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit" je pravděpodobně lež, neboť pokladní mají některé nabídky zakázáno sami od sebe nabízet (tuším, že mezi tajné nabídky patří/patřilo ČD NET), dokud sám zákazník příslušné zaklínátko sám nezmíní.
Vypadá to sice na první pohled hrozivě, ale zrovna toto omezení platnosti je běžné u většího počtu německých jízdenek. Máte pravdu, že by se to mohlo jmenovat lépe, např. DB_REGIONAL_NACHT. Spokojen?
Třeba přístup SAPu k definici různých metod odpisů je podobný: číselník existujících metod + kus kódu je realizující. Získáte tím překvapivě větší obecnost než pokud byste se snažil najít nějaký obecný postup a parametrizovat ho koeficienty. Zvláště v případě, kdy předem nevíte, čím vás ČD při vymýšlení nového tarifu překvapí.
Vypadá to dost silně jako kód stylu "co zrovna potřebujeme, to tam nějak přilepíme", ale v dané situaci není divu (na bakalářku by k tomu člověk asi přistoupil jinak). Btw věci jako FROM18PMTO6AMWEEKDAYS7AMWEEKENDS nebo GROUP5EIGHTYPERCENTINZAKAZNIKDISCOUNT jsou opravdu děsivé, určitě bych to aspoň rozdělil podtržítkama, vypadalo by to pak trochu slušnějc... (Omlouvám se, právě jsem dělal úkol na Doporučené postupy v programování, tak mě to asi nějak poznamenalo... :-))
Babilon: Ano, úloha zahrnuje množství řemeslného programování, ale nesouhlasím, že je to "tupé programování bez nějaké hlubší myšlenky"... Kdybych to dělal já, určitě bych strávil hodně času vymýšlením datové reprezentace a způsobu vyhledávání, navíc předpokládám že oboje by se během vývoje stále měnilo a v ideálním případě by to nakonec dokonvergovalo k něčemu rozumnému, až chytrému.
No konkrétního neřekne nikomu nic, protože chybí komentáře i deklarace těch ostatních referencovaných tříd. Ale každému programátorovi bude z toho jasné, že pro popsání jediného druhu jízdenky je třeba se zamyslet nad cca 23 položkami a i laikovi to může ilustrovat složitost současných tarifů ...
public final class Fare {
public enum Type {
ONEWAY, RETURNFREE, RETURNFIRST_COMPULSORY, RETURNFIRST_OPTIONAL,
RETURNSECOND, PASS, RESERVATION
}
public enum Restriction {
ANY, WEEKENDS, WEEKENDSANDMONTO3AM, FROM9AM_WEEKENDSANY,
FROM9AMTO3AM_WEEKENDSANY, FROM18PMTO6AMWEEKDAYS7AMWEEKENDS,
WEEKENDSAND6HOURSBEFOREORAFTER
}
public enum Validity {
ANY, MIDNIGHT, NEAREST7AM, NEXTDAY3AM, NEXTDAY4AM
}
public enum Advance {
ANY, SAMEDAYONLY
}
public enum Changes {
YES, STATIONS, NO
}
public enum Pricer {
SIMPLE, CZECH, CZECHKILOMETRIC_SUPPLEMENT, ADULT2CHILD3_CZECHKILOMETRIC_SUPPLEMENT,
GROUP5, GROUP5ORSINGLE, GROUP5HALF, GROUP5HALFPLUS1, GROUP5EIGHTYPERCENT,
GROUP5FIRSTANDOTHERS, NRT, ADULT2CHILD3, RAILPLUSDISCOUNT, INZAKAZNIKONLY,
INZAKAZNIKDISCOUNT, GROUP5FIRSTANDOTHERSINZAKAZNIKDISCOUNT, SIIVC, MINIMAX,
GROUP5EIGHTYPERCENTINZAKAZNIKDISCOUNT
}
public static class CountriesAndCategories {
final Set<Country> countries;
final Set<Category> categories;
}
public final String name;
public final String logo;
private final List<Set<Station>> route;
private final CountriesAndCategories[] countriesAndCategories;
private final int[] trains;
public final Validity validity;
public final Restriction restriction;
public final Advance advance;
public final Pricer pricer;
private final BigDecimal prices[];
public final Currency currency;
public final Changes changes;
public final boolean relational, limited, incremental;
public final TicketSource[] ticketSources;
public final <String> conflictGroups;
public final String openfareGroup;
public Type type;
public boolean needsCombinabilityCheck;
public Set<Fare> linkedFares;
}
Jak uz jsem tu kdysi psal, chapu vazbu na konkretni vlak, pokud jsou tam mistenky nebo pokud je to nejaka spesl akce ... ale vazat obycejny doklad bez rezervace na konkretni spoj je naprosta uchylarna. O to vetsi, kdyz eBobr vazany neni.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










