Praha — Nákladní dopravce ČD Cargo se vrací k ziskovému hospodaření. Zatímco první čtyři měsíce roku 2009 prokazoval ztrátu ve výši 334 mil. korun, ve stejném období letošního roku společnost utržila zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) 377 mil. korun. Bylo přepraveno 23,5 milionu tun zboží, což představuje ve srovnání v minulým rokem nárůst objemu přeprav až o 13 %. O více než 4 % meziročně vzrostl také přepravní výkon. Tržby z přepravy zboží za období leden až duben 2010 dosáhly výše 3,94 miliardy korun, což je o 5 % více než ve stejném období loňského roku. Rozdílné tempo růstu přepraveného objemu zboží oproti růstu přepravního výkonu a růstu tržeb z přepravy zboží je způsobeno odlišnou strukturou přepraveného zboží a toků zboží, která ovlivňuje přepravní vzdálenost i jednotkovou cenu za přepravu.
Na těchto pozitivních výsledcích se projevuje především postupně rostoucí objem přeprav. Aktuální výsledky hospodaření za měsíc duben potvrdily letos zatím rekordní měsíční přepravený objem. Za významnými úsporami nákladů stojí pozitivní efekty protikrizových opatření, která vedení firmy přijalo během roku 2008 a 2009. V souvislosti s plánem modernizace kolejových vozidel došlo naopak ke vzrůstu nákladů na leasing a nárůstu odpisů. Zvýšením výkonů firmy, nárůstem cen, ale i vyššími provozními nároky během kalamitního zimního období došlo také k nárůstu spotřeby paliva a trakční elektrické energie, a to celkem o 92 mil. korun. V porovnání s předchozím rokem se zlepšila i produktivita práce a provozní produktivita, která je sledována například průměrnou hmotností nákladních vlaků nebo podílem jízd lokomotivních vlaků.
Společnost hospodaří s průměrným denním disponibilním zůstatkem ve výši 600 milionů korun. V oblasti financování se tak postupně daří naplňovat zvolenou strategii, která spočívá v použití různých typů finančních zdrojů, jak z hlediska poskytujících subjektů financování, tak i délky financování. Úspěšně se daří posilovat finanční stabilitu společnosti spočívající v částečné náhradě krátkodobého financování střednědobým. Na základě aktuálních výsledků společnost ČD Cargo potvrzuje předpokládané splnění letošního podnikatelského plánu, kterým je dosažení zisku před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) 1,3 miliardy korun a zisku před zdaněním (EBT) ve výši cca 150 milionů korun.
Zdroj: ČD Cargo

Jo je to možný, přiznám se, že nevim, jaký maj kamiony omezení. Vím pouze o omezení 100km/h pro busy, proto jsem bral v úvahu tu stovku. Ale do toho porovnání s vlakem by se mohlo při přesnějším výpočtu dosadit i těch 130, možná by byl výsledek překvapující. :-)
Pres tuhle jednoznacnou vyhodu mi preprava vlakem vychazi jako mene efektivni ve srovnani s rozvozem kamionem.
Problem v tom "kamionu tydne" je vicemene v tom, ze to co se vyrobi v utery se jeste ten den bali na palety, ve stredu rano se to nalozi na kamion a nejpozdeji ve ctvrtek rano se to z kamionu zase sklada. V tomhle ohledu opravdu (ac nerad) musim pripustit, ze vlak takovouto pruznost nabizet asi nikdy nebude.
Ono tedy samosebou zavisi na tom, jak daleko to vezu. Pokud bych ten kamion vypravoval do nemecka (nebo jineho sousedniho statu), je vcelku bez problemu zbozi skladat do 24 hodin po nalozeni nakladaku. Toho vlakem tezko dosahnu.
Ovsem v pripade, ze to pojede do Spanelska, da se predpokladat, ze rozdil vlak/kamion nebude zas tak vyrazny. I kdyz tady taky jen strilim od boku, nemam potuchy, jak rychle je realne dostat nakladni vagon do Spanelska a jestli to je srovnatelne s kamionem.
[Velmi mírná nadsázka] No, jenže se ztrácí i tak... Pořád se říká, že "vedení ČD si dává velký odměny a pakuje se na státní účet", no tak teďka k tomu ještě přibylo podobně "vychytralé" vedení ČDC a ještě "vypečenější" vedení SŽDC. Samozřejmě obě řešení mají klady i zápory a v "normální" zemi by fungovaly obě, u nás nefunguje ani jedno. "That's typical." [/Velmi mírná nadsázka]
Sim: Tak tady je řešení třeba přidat vůz k nějakému vlaku, který stejně jede okolo. Nebo (uznávám, trochu sci-fi) by se to mohlo řešit vozidlem podobným lokomotivě, se dvěma stanovišti, kde by trakční výzbroj byla na podvozku a prostor mezi stanovišti by se využíval k převozu nákladu. Při rozměrech, které lze použít, by se tam i dala nacpat kapacita jednoho náklaďáku. Navíc by to mělo i výborný poměr výkon / váha, takže by to dokázalo pěkně sprintovat. Pokud by to bylo na elektřinu (řekněme klasika & superkapacitory na vlečky bez drátů), tak by to ani nemusela být "drahá sranda".
EDIT: Toto řešení by se dalo aplikovat třeba pro rozvoz pošty, kde je potřeba jednou za den dopravit jedno auto a pošty jsou obvykle ve větších městech s rozumnou dostupností železnice. A jedno vozidlo by během noci zvládlo obsloužit hned několik pošt.
Samozřejmě konkrétně na vození tří nákladů denně po půlhodině by se to nejspíš nevyplatilo, ale to taky není ani zdaleka objem přepravy velkých dopravců.
To, co jezdí u nás, to jsou denně zhruba stovky kamionů, ale jen několika firem. Navíc často potkávám "vláčky" 2 - 3 kamionů stejné společnosti v konvoji. Tedy je i poptávka po větším množství přepravy najednou. Bohužel u nás to totálně zabijí absence tratě s rozumnými parametry. (Vmax = 50? WTF? Tam se nezapotí snad ani ten šukafon...)
Jinak kamion často stojí někde na semaforu nebo v zácpě. A ani na dálnici obvykle nepřekročí 100km/h (můžem počítat i těch 130km/h, je to jedno) a to ještě když dálnice není přecpaná nebo zablokovaná. Nákladní vlak (s rozumným HV a dobrým grafikonem) na trase typu Praha - Brno nebo Praha - Ostrava pojede v průměru řekněme 70km/h (to je myslím reálné). A že by kamion v průměru výrazně překročil 70km/h? To se mi nezdá...
Podlě me tady naprosto platí "když se chce, všechno de" - ČDC už je dávno vystaveno konkurenčnímu prostředí, takže by se mělo snažit. Dle mě by byl fajn způsob místo čekání na nabídky prostě přímo oslovit potenciální zákazníky a nabídnout jim řešení "na míru". Minimálně v dálkové dopravě má vlak předpoklady být výhodnější.
Karel Kovářík: ale kde je šance je kombinovaná přeprava kamion/vlak...
Tohle je výborný nápad, to by mohlo docela dobře fungovat. Ostatně to už někde funguje, ne?
Ono pokud by šlo o rychlost, tak by šlo i celý kamion/návěs naložit na vagón (místo zdlouhavé překládky).
Joska Holibajda: Co konečně vymyslet trať, na kterou půjde převést obojí? A ušetří se 45 kamionů, 300 osobáků a 7000 litrů nafty. :-D Popř. postavit novou, rychlou, dvoukolejnou a starý koridor nechat nákladům (já vím, už sme se o té VRT bavili, ale tohle opět jen posiluje její uplatnění).
200 km dlouhá dálnice je přetížená a rozhoduje se, zda bude lepší dálnici rozšířit nebo pomocí nějakých pobídek a opatření převést část dopravy na železnici. Je rozhodnuto pro železnici a váhá se mezi nákladní a osobní dopravou:
1) Na železnici převedeme nákladní dopravu. Plně vytížený vlak poveze 45 velkých kontejnerů. Na dálnici tedy ubyde 45 kamionů a ušetří se tam 3500 litrů nafty.
2) Na železnici převedeme osobní dopravu. Poloprázdný velkokapacitní vlak poveze 600 cestujících. Na dálnici tedy ubyde 300 automobilů a ušetří se tam 3500 litrů benzínu.
Mě ta druhá varianta připadá účinnější. Ale z nutnosti převedení nákladní dopravy na železnici se stalo dogma.
Příčinou přetížení silniční sítě není jen velké množství kamionů, ale velké množství vozidel obecně (ať už nákladních nebo osobních).
byť jako "vlakofilu" se mi líbí myšlenka přepravy z vlečky na vlečku, tak jako realista chápu, že je to efektivní a realizovatelné například u návozu uhlí do elektrárny.
ale kde je šance je kombinovaná přeprava kamion/vlak.
to co popisuje Sim při převozu mezi areály v rámci města by opravdu nebylo efektivní tahat po železnici,
ale kamion týdně???
kamion odveze náklad na nejbližší terminál (překladiště) naloží se na vlak a vlak pravidelnými linkami odveze kam je potřeba........
problém kromě absence překladišť v ČR je pouze ve schpnosti kombinované přepravy konkurovat rychllostí.....
ono by to kromě pozitivního úbytku kamiónů mělo i pozitivní společenský vliv, snížením množství dálkových kamiónů, by ubylo lidí, kteří jsou trvale mimo rodinu
To by mě zajímalo, jak by to vypadalo po započtení úroků, daní a odpisů. Ne že bych jim to nepřál, ty úspěchy, ale hrozně mě štve, když se dráhy ohánějí podobnými čísly a ukazateli, které sice pěkně vypadají, ale vlastně neřeknou nic. Je to jak když bych se chlubil, že vydělám 30.000 hrubýho, ale už bych neřekl, že na daních mi seberou 8.000, 12.000 platím hypotéku/půjčku, 8.000 mě stojí nájem (poplatky) a se zbytkem se snažím neumřít hlady, když v průměru projím 5.000.
Podobně to udělali, když EBITDBU uvedli ČD v reklamě v novinách (vložený list). Vypadá to super, ale má tu samou vypovídací hodnotu, jako když tvrdí, že produkt Pendolino je vlastně výdělečný. Jen má vyšší odpisy (7 souprav za cenu 10) a proto je ve výsledku prodělečný.
- u nas ve firme se vyrobi rekneme dva kamiony vyrobku za tyden, ktere je treba odvezt k zakaznikovi nebo do centralniho skladu. Je to hodne nebo malo? Melo by smysl toto mnozstvi vozit po draze?
- v ramci vnitropodnikove doprave mezi jednotlivymi arealy (kazdy na jinem konci mesta) nam denne jezdi tri kamiony. U obou arealu je temer "hned za plotem" zeleznicni trat, takze teoreticky by stavba vlecky mela opravdu minimalni naklady. Kamion danou trasu projede za pul hodiny (tedy cca 3 hodiny vcetne nakladky a vykladky), za jak dlouho by to projel vlak? A jak efektivni by bylo tahani jednoho vagonu 3x za den (protoze duvod 3 kamionu za den neni mnozstvi nakladu, ale potreba v danou chvili prevezt polotovary z jedne linky na druhou, aby se pokud mozno bez casoveho prodleni pokracovalo ve vyrobe)?
- material nam vozi rekneme 1 kamion denne... melo by smysl to vozit vlakem? Podotykam, ze se jedna o ruzne dodavatele.
Takze i kdyz bych rad vlakovou dopravu nakladu podporil, nevidim moznost, jak to udelat. Pri techto objemech prepravy by se o vlaku dalo uvazovat, pokud by "to mohlo pockat", aby se naplnilo nekolik vagonu a odvezlo se to najednou. Jenze to je presne to, co zakaznik nechce. On chce, aby kdyz si neco objedna, aby to mel co nejdrive v mnozstvi presne takovem, jake potrebuje. Pokud bychom mu misto mesicniho mnozstvi zbozi dodali jeho rocni spotrebu, nebude na to mit ani skladovou kapacitu.
Takze ... prestoze mi kolikrat silnice ucpany nakladakama pijou krev, jsou proste situace, kdy auta uspokoji poptavku rychleji a levneji. Proste efektivneji.
Kdyz si to tak zkousim predstavit, tak vlakem by to melo smysl rekneme od 3 kamionu stejnym smerem pokud se jedna o dostatecnou vzdalenost.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











