Praha — Nákladní dopravce ČD Cargo se vrací k ziskovému hospodaření. Zatímco první čtyři měsíce roku 2009 prokazoval ztrátu ve výši 334 mil. korun, ve stejném období letošního roku společnost utržila zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) 377 mil. korun. Bylo přepraveno 23,5 milionu tun zboží, což představuje ve srovnání v minulým rokem nárůst objemu přeprav až o 13 %. O více než 4 % meziročně vzrostl také přepravní výkon. Tržby z přepravy zboží za období leden až duben 2010 dosáhly výše 3,94 miliardy korun, což je o 5 % více než ve stejném období loňského roku. Rozdílné tempo růstu přepraveného objemu zboží oproti růstu přepravního výkonu a růstu tržeb z přepravy zboží je způsobeno odlišnou strukturou přepraveného zboží a toků zboží, která ovlivňuje přepravní vzdálenost i jednotkovou cenu za přepravu.
Na těchto pozitivních výsledcích se projevuje především postupně rostoucí objem přeprav. Aktuální výsledky hospodaření za měsíc duben potvrdily letos zatím rekordní měsíční přepravený objem. Za významnými úsporami nákladů stojí pozitivní efekty protikrizových opatření, která vedení firmy přijalo během roku 2008 a 2009. V souvislosti s plánem modernizace kolejových vozidel došlo naopak ke vzrůstu nákladů na leasing a nárůstu odpisů. Zvýšením výkonů firmy, nárůstem cen, ale i vyššími provozními nároky během kalamitního zimního období došlo také k nárůstu spotřeby paliva a trakční elektrické energie, a to celkem o 92 mil. korun. V porovnání s předchozím rokem se zlepšila i produktivita práce a provozní produktivita, která je sledována například průměrnou hmotností nákladních vlaků nebo podílem jízd lokomotivních vlaků.
Společnost hospodaří s průměrným denním disponibilním zůstatkem ve výši 600 milionů korun. V oblasti financování se tak postupně daří naplňovat zvolenou strategii, která spočívá v použití různých typů finančních zdrojů, jak z hlediska poskytujících subjektů financování, tak i délky financování. Úspěšně se daří posilovat finanční stabilitu společnosti spočívající v částečné náhradě krátkodobého financování střednědobým. Na základě aktuálních výsledků společnost ČD Cargo potvrzuje předpokládané splnění letošního podnikatelského plánu, kterým je dosažení zisku před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) 1,3 miliardy korun a zisku před zdaněním (EBT) ve výši cca 150 milionů korun.
Zdroj: ČD Cargo

S tím ziskem to není tak divoké, za první 4 měsíce 2010 na 3,94 mld tržeb má ČD Cargo 4,7 mld celkových nákladů ( včetně úroků, daní a odpisů ).
Ale optimisticky působí nárůst přepravy a hlavně tržeb z přepravy o 5%.
SŽDC se o tratě stará snad ještě míň, než kdysi ČD a Cargo je na tom tak, že by bývalo mohlo krýt ztrátu ČD (a to je tady ještě výhoda větší interoperability HV, sice jejich údržba není u ČDC nijak kvalitní, ale lepší orezlej Peršan, než hodina zpoždění).
Jinak osobně taky doufám, že se bude nákladní doprava postupně přesouvat na železnice. Je to efektivnější, ekologičtější, často i levnější (elektřina místo nafty, menší energetické nároky vlaku, jeden vlak uveze to, co cca 50 kamionů, takže místo X řidičů se platí jen jeden strojvedoucí...) a rychlejší (pokud je na trati volno, tak ten nákladní vlak nikde nečeká v zácpě a s kvalitní HV na kvalitní trati si může klidně držet 100km/h).
Bohužel je problém s tím, že na tratích často volno nebývá a taky v tom, že ikdyž hodně podniků má pořád vlečky, tak to obvykle nelze udělat "door to door" a muselo by se překládat / vozit kamiony na vagónech. Často je železnice úplně divně trasovaná (např. Mladá Boleslav - Mělník, kde náklaďáky musí jezdit po R10 a přes Starou Boleslav; ale železnice taky vůbec nevede přímo a je kratší jen o pár km a je tam Vmax=50, takže k ničemu; po silnici je to cca 50km, trať má cca 45 a přímo by to bylo cca 30). Jinými slovy mi tady ty hnusný "krávy" jezděj přímo pod oknem a železnice nemá nárok tomu pomoct! Přitom se určitě najde spousta tratí, které by efektivně nahradily náklaďáky. Velký význam by mohlo mít třeba spojení Praha - Brno, kdy po D1 jezdí hromada kamionů, jenže současné spojení je prostě pomalé (ach, zase ta rychlost a opět se dostáváme ke kvalitě práce SŽDC).
Shrnuto: Je velká škoda, že se lidi "z vyšších míst" nesnaží víc prosadit železniční dopravu. Oproti náklaďákům často nabízí spoustu výhod (včetně podstatných jako rychlost nebo cena). Navíc politik, který bude snižovat počty kamionů jezdících skrz města si u lidí určitě šplhne.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










