Praha — Povolební trojkoalice možná do svého programu zahrne zrušení výjimky z danění zaměstnaneckých benefitů. V rozhovoru pro časopis Týden to uvedl Miroslav Kalousek, ministr financí v někdejší vládě Miroslava Topolánka, která tuto novelu navrhla. Podle tiskového mluvčího současné vlády, Romana Proroka, se však jednalo o novelu sjednocující český zákon o DPH s legislativou Evropské unie. Ta v období mezi lednem až březnem 2010 platila, ale na nátlak drážních odborů byla zákonodárci v rámci legislativní nouze zrušena. Danění by zahrnovalo např. stravování, poukazy na jídlo či ubytování, nejvíce kritiky ale sklízí od drážních odborů bránících tzv. režijní jízdné. Jako problematická se ukázala definice „ceny obvyklé“, ze které by se měla daň počítat. Ta je u některých produktů jen těžko zjistitelná, popř. vypočtená daň převyšuje cenu nebo manipulační poplatek pro pořízení samotného benefitu. Ačkoliv trojkoalice deklarovala, že benefity rušit nechce a o tomto tématu bude s odbory jednat, ty již Kalouskovo prohlášení interpretují jako snahu zcela zrušit režijní výhody zaměstnanců. Již dvakrát, letos i minulý rok, také hrozili v rámci boje proti tomuto daňovému opatření celostátní stávkou v dopravě, zejména na železnici. Pokud koalice tento bod zahrne do programového prohlášení vlády, Odborový svaz železnic (OSŽ) slibuje reakci.
| 14.6.2010 (16:00)
Zajímaví je, že jsou i jiný profese který mají režijku ( sice ne na vlak ) a jezdí v rámci své firmy zadarmo. Troufnu si říct, že toho projedou kolikrát víc než nádražáci ve vlaku.
Není dost dobře možné, aby zaměstnanec ČD, případně důchodce nebo rodinný příslušník, byli zaměstnáni u nějaké kurýrní služby a využívali k tomu režijku jak se dnes děje.
Se zrušením zvýhodnění souhlasím, i když se mě to také dotkne srkze stravenky. Ale myslím, že vláda by měla jít příkladem a jako první zdanit (nebo lépe úplně zrušit :-) )nezdaněné náhrady poslanců (případně dalších politiků).
Zdeněk Michl: Pokud má spousta zaměstnanců režijku jen proto, že dělají na dráze, a neuvyužívá ji, tak ušetří víc, pokud si ji vůbec nebude kupovat. Pokud bych měl stravenkami jenom topit v kamnech, nebo tapetovat kurník, tak je taky odmítnu bez obav, že by to snížilo moji loajalitu k zaměstnavateli.
At si klidne obchod dava slevu, kdyz dan zaplati z plne ceny. Stejne tak at si drahy vydavaji co chteji, kdyz za sve zamestnance zaplati dan.
Problem rezijek se netyka vztahu zamestnanec/zamestnavatel, ale CD/stat! Nic nenuti CD menit podminky zamestnancu a muze jim je klidne davat za stejnou cenu jako ted!
A ze na to CD nebude mit? Ale o to prave jde. Na principu zaporneho zisku muze fungovat neziskova organizace, ale ne akciovka.
Samozřejmě že ne. Je to v těch miliardách jen kapka. Ale ve společnosti se najdou lidé, kteří budou prosazovat i další kapky: vyšší mateřská, vyšší sociální dávky, porodné, 13. důchod, zdravotnictví bez poplatků, VŠ bez školného....
Kapka ke kapce a máme moře.
2)V poslední době se v novinách objevily titulky typu Dříve se bouřili, nyní piloti ČSA kývli na záchranný plán a ustojí i propouštění
V pilotech už se totiž probudil pud sebezáchovy. U železničářů jsme se toho zatím nedočkali. Ti si velice vytrvale a tvrdohlavě kopou vlastní hrob. Budou mít sice v kapse režijku pro celou rodinu (třeba i nezdaněnou), ale bude jim k ničemu. Všechny výkony totiž převezmou soukromníci (ať už železniční nebo autobusoví).
Ušetříme státní peníze! Zrušíme datové schránky!
Dovolím si nadnést svůj názor. "Obvyklou cenu" režijní jízdenky nelze odvíjet z "obdobných síťových produktů". To je možné snad leda v prvním ročníku úvodního semináře ekonomky. Skupina železničářů a jejich rodinných příslušníků je nejen co do početnosti ale i co do poměrné četnosti využití jízdenky úplně jinde než skupina věrných zákazníků a lze tak snadno přímými implikacemi dokázat, že daněním režijky fiktivní cenou in-goldu (spočítanou ze zcela jiných dat) by se stát neoprávněně obohatil ve výrazně větším než malém měřítku.
Zatímco režista (a jeho rodinní příslušníci) tak nějak jízdenku dostal a často s ní vlastně ani nejezdí (týká se dle mého odhadu až 80% držitelů, dokonce jich celá řada jízdenku nevyzvedává již kvůli dnešním poplatkům), tak držitel in-goldu si musel svou nemalou investici pořádně rozmyslet. Logicky pak má podstatně větší příznaky "syndromu plné nádrže" spočívající v apetitu "si své peníze užít" - pomineme-li tedy fakt, že jde zpravidla o každotýdenní pendlery z Moravy.
Jen blázen nebo podvodník může očekávat příjem současný počet režijek x daň z ceny in-goldu nebo takovou fabulací dokonce obhajovat celý krok zdanění jako přínos (nebo ztrátu) do státního rozpočtu - tak to prostě fungovat nebude.
Ministerstvo (které ve skutečnosti jízdní výhody poskytuje, a to nejen lidem od ČD) dobře ví, že rozdat volné jízdenky je mnohem levnější, než přitlačit náklady na jízdenky k výplatě. Ta jízdenka mnoha lidem až neuvěřitelně zvyšuje loyalitu k firmě už jen tím, že ji mají, i když na ní vlastně nejezdí. A ty lidi současná železnice stále ještě pro svůj chod potřebuje a musí je tedy na trhu práce patřičně motivovat, penězi nebo i režijkou.
Je-li tedy ekonomický přínos takové akce natolik diskutabilní, je až neuvěřitelné, s jakou štvavostí, povrchností a populismem ho politické agitky řešily a řeší, viz např.
http://www.top09.cz/co-delame/medialni-vystupy/?clanek=1071
Skutečně snad stát nejvíce plýtvá (prostředky svých nebohých poplatníků) na nevybraných daních ze stravenek a režijek? Skutečně jsou to snad jen a právě ti nenažraní železničáři kdo je zodpovědný za tu díru v rozpočtu? Bijte je :-)
Nelze se nakonec divit, že po takovéto hecující politické kampani nabité dezinformacemi odbory troubí do stávky, jakkoliv mi jejich stanoviska jindy neimponují - a že na svém stanovisku setrvaly i po volbách.
Ale pokud chcete, dobře, zaveďme plnou daň. Dostali jste od obchodníka slevu? OK, ale státu laskavě zaplaťte daň z ceny úplné. Dali jste někomu nebo děláte něco zadarmo? Těšte se, brzy přijedou rudí komisaři a spočítají, o kolik jste stát připravili za minulých pět let. Jen tak můžeme jednou dosáhnou spravedlivého zdanění pro všechny.
Jinak jsem pro rozumné zdanění benefitů, tj. 20%. Pokud bude stávka, tak státu propadnou ohromné příjmy, otázka je, jestli se jim to vyplatí.(podle průzkumů a medií NE)
Jsem také pro zrušení režijních výhod drážním důchodcům a rodinným příslušníkům. Místo toho jim dát třeba omezený počet volných jízdenek.
Hlavně že na zdanění výhod státní správy se zapomnělo :-X Každopádně politikům tipu Kalousek zásadně nevěřím, neptejte se proč. :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










