Praha — Povolební trojkoalice možná do svého programu zahrne zrušení výjimky z danění zaměstnaneckých benefitů. V rozhovoru pro časopis Týden to uvedl Miroslav Kalousek, ministr financí v někdejší vládě Miroslava Topolánka, která tuto novelu navrhla. Podle tiskového mluvčího současné vlády, Romana Proroka, se však jednalo o novelu sjednocující český zákon o DPH s legislativou Evropské unie. Ta v období mezi lednem až březnem 2010 platila, ale na nátlak drážních odborů byla zákonodárci v rámci legislativní nouze zrušena. Danění by zahrnovalo např. stravování, poukazy na jídlo či ubytování, nejvíce kritiky ale sklízí od drážních odborů bránících tzv. režijní jízdné. Jako problematická se ukázala definice „ceny obvyklé“, ze které by se měla daň počítat. Ta je u některých produktů jen těžko zjistitelná, popř. vypočtená daň převyšuje cenu nebo manipulační poplatek pro pořízení samotného benefitu. Ačkoliv trojkoalice deklarovala, že benefity rušit nechce a o tomto tématu bude s odbory jednat, ty již Kalouskovo prohlášení interpretují jako snahu zcela zrušit režijní výhody zaměstnanců. Již dvakrát, letos i minulý rok, také hrozili v rámci boje proti tomuto daňovému opatření celostátní stávkou v dopravě, zejména na železnici. Pokud koalice tento bod zahrne do programového prohlášení vlády, Odborový svaz železnic (OSŽ) slibuje reakci.
| 14.6.2010 (16:00)
Ale stále dokola se ptám sám sebe. Nacházíme se v době, kdy každý zaměstnavatel nedává víc, než nezbytně musí a tak ani já nemám za víkend více, než minimální 10% příplatek, stejně jako za práci v noci. Stejně tak i příspěvky mého zaměstnavatele na stravenky jsou na oné minimální hranici, která je zákonem daná v případě, že nějaký podobný benefit chce nabízet. Ale stále to pro mne znamená, že od něj dostanu cca 600 měsíčně jen tak. Jde stále o tu přidanou hodnotu, kterou z toho má zaměstnanec. Ať mi nikdo neříká, že by Černá Díra a. s. (nejspíš to značí asociální sdružení) NEDOKÁZALA vymyslet nějaký systém, aby se vlk nažral a koza zůstala celá? Ani když se pod žádost o tuto věc podepíše většina zaměstnanců? Pak se na mne nezlobte, ale i při vší úctě k relativně úzké profesní specializaci zaměstnanců ČD, bych si hledal jinou práci, anebo tak dlouho křičel, dokud by se do vedení nedostali schopní lidé.
Nicméně je nutné, aby se tento problém přestal řešit jako odpovědnost "těch ve vládě", nýbrž jako "povinný předmět pro zaměstnavatele." Soudobý trh práce prochází obrovskými změnami a na právo zaměstnance je přihlíženo se stále silnějším zájmem. Všemožné dotazníky spokojenosti, měřící kvalitu zaměstnavatele a pracovního prostředí, zajímají nejeden úřad, či potenciálního obchodního partnera. Nikdo nekamarádí s firmami, jejíž zaměstnanci ukazují prstem jen jedním směrem - nahoru.
Ponechání výhod bývalým zaměstnancům je věčným tématem diskusí. Můj otec pracoval patnáct let v Tatře na soustruhu. Aktuálně je s částečným invalidním důchodem doma a budu rád, když ještě pár let bude chodit. Jeho penzí jsou tedy francouzské hole, kterým humorně říká druhé nohy. Jelikož Tatra byla jedním z prvních privatizovaných podniků a z N.P. byla transformována do A.S., těžko mu stát něco přispěje. A ani za dob N.P. tomu tak nebylo. Abych se přiznal, poprvé se dozvídám, že drážní zaměstnanci v důchodu mají nárok na režijku. Podal jste to celé velmi srdceryvně, ale pracoval jste v jiné době a u jiné společnosti. Vyhodnocení této reality nechám jen na vás.
Omlouvám se za slohovku, nějak jsem se rozepsal a na dva řádky by to stejně nevešlo...
P.S.: Nezávidím Vám tento benefit ani omylem.
Máte pravdu, a proto to ty firmy jistě nepožadovaly.
Pochybuji, že by ta firma pak po kraji vymáhala peníze na dorovnání prokazatelné ztráty za ten bus.
A kolik firem má ty cesťáky nedaněné?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










