Praha — Povolební trojkoalice možná do svého programu zahrne zrušení výjimky z danění zaměstnaneckých benefitů. V rozhovoru pro časopis Týden to uvedl Miroslav Kalousek, ministr financí v někdejší vládě Miroslava Topolánka, která tuto novelu navrhla. Podle tiskového mluvčího současné vlády, Romana Proroka, se však jednalo o novelu sjednocující český zákon o DPH s legislativou Evropské unie. Ta v období mezi lednem až březnem 2010 platila, ale na nátlak drážních odborů byla zákonodárci v rámci legislativní nouze zrušena. Danění by zahrnovalo např. stravování, poukazy na jídlo či ubytování, nejvíce kritiky ale sklízí od drážních odborů bránících tzv. režijní jízdné. Jako problematická se ukázala definice „ceny obvyklé“, ze které by se měla daň počítat. Ta je u některých produktů jen těžko zjistitelná, popř. vypočtená daň převyšuje cenu nebo manipulační poplatek pro pořízení samotného benefitu. Ačkoliv trojkoalice deklarovala, že benefity rušit nechce a o tomto tématu bude s odbory jednat, ty již Kalouskovo prohlášení interpretují jako snahu zcela zrušit režijní výhody zaměstnanců. Již dvakrát, letos i minulý rok, také hrozili v rámci boje proti tomuto daňovému opatření celostátní stávkou v dopravě, zejména na železnici. Pokud koalice tento bod zahrne do programového prohlášení vlády, Odborový svaz železnic (OSŽ) slibuje reakci.
| 14.6.2010 (16:00)
Do diskuze: Cesťáky má drtivá většina firem, nebo ne? Já myslím že ano a sám to můžu potvrdit. Vždy jsem měl nějaký příspěvek za cestu u jedné firmy dokonce autobus zdarma na a ze směny. Tak proč nemít režijku, když dělám u dráhy?
Jasně, kdyby zaměstnanci museli otravovat pokladní, tak by to stálo ČD další peníze. Ale většina by se ušetřila prostě tím, že by měli možnost si koupit pro obvyklé jízdy 1/11 traťové jízdenky.
1) vyřeší se otázka "obvyklé ceny"
2) větší spravedlnost mezi železničáři samotnými (kdo víc jezdí, víc zaplatí)
3) částečná eliminace zbytečných cest (když to nebude úplně zadarmo, kdekdo si odpustí celodenní cestování "z nudy")
4) na železničáře nebudou spolucestující koukat skrz prsty (průvodčímu předloží jízdenku, takže nikdo ani nepozná, že se jedná o "bezplatnou" jízdu)
Určitě by to mělo i nějaké nevýhody, ale ty doplní někdo jiný, oponentů se tu jistě najde dost :-)
Proč teď nechtějí bojovat hlavně proti rovné DPH 19%, která bude pravděpodobně znamenat zdražení jízdenek?
Daňový základ pro IN-Gold není 22 000 Kč, ale jen 20 000. Ty 2 000 jsou právě ta DPH.
Daňový základ režijky by se pohyboval okolo 15 000 Kč.
I když by náhodou byla DPH 19%, tak daň bude 2 850 Kč ročně. To není zase tak moc - jen 7,80 Kč v přepočtu na den.
Uhodil jste hřebíček na hlavičku. Odbory a zaměstnanci ČD si totiž neuvědomují, že v současné ekonomické situaci si stávkováním za šílené požadavky natolik popudí veřejnost, čili naprostou většinu voličů, že ti budou víc zvažovat sympatie krajských politiků vůdči ČD. A podle toho se ve volebních místnostech zachovají, a výsledek na sebe opravdu nedá dlouho čekat. Takže kdo bude hrozit stávkou, ať se nediví, až nově zvolené načalstvo krajů bude hledat jakýkoli způsob, jak se z těch desetiletých smluv aspoň zčásti vymanit. Jejich dílo.
Ovsem tihu neplneni smluv vuci objednavatelum i v pripade stavky zamestnancu nese zamestnavatel. Proste pokud bude stavkovat pekar, tak pekarna nedostane za nedodane rohliky od odberatele zaplaceno. A jak si to vyresi pekarna s pekarem uz je jen a pouze "vnitrni" zalezitost.
No a na draze? Tam se ambiciozni odbory citi opravneny stavkovat jmenem zamestnancu vuci nasemu statu. Nikoliv vuci zamestnavateli. A neco takoveho - pokud se nepletu - pravo nezna. Proc by taky melo znat, zejo. Stat nezamestnava zeleznicare, to dela akciova spolecnost.
Jenze akciova spolecnost dela, jako by se ji to netykalo. A ono se ji to taky netyka, pokud se odbory postavi do stejne pozice, jako posledne. Jenze prave v tehle pozici zrejme zadnou oporu v zakone nemaji - nejde totiz o vyjednavani zamestnaneckych vyhod, ale o politicky tlak.
Ja osobne jsem proti jakymkoliv vyhodam zdaneni. Pobiram stravenky, ale nevim, na zaklade ceho u nich dostavam vyjimku z dane. Stravenky na potraviny jako takove byly vymysleny proto, aby socialni davky vyplacene neprizpusobivym mensinam nekoncily v trafice smenene za cigarety a tvrdy alkohol. Tohle dnes uz davno neplati, vim minimalne o jednom pripadu, kdy stravenkami zakaznik "zaplatil" povetrne zene za "manzelske" sluzby. Ja sam jsem kdysi za potravinove stravenky nakupoval dily na motorku... proste kseftovat se s tim da... a prakticky neni rozdil mezi zravenkou a jakymkoliv jinym darkovym poukazem.
Podobne povazuji za spravne zdaneni sluzebniho vozu pro privatni ucely - ono to mimo jine tlaci "sporive" podnikatele k tomu, porizovat si "lidske" auto. A tak si karu za 5 mega jako sluzebak porizuje opravdu jen ten, kdo na to ma.
A ve stejnem duchu mi prijde logicke danit litacku. Pokud dan za zamestnance zaplati podnik, bude si peclive hlidat, komu to da a komu ne. A pokud nekdo argumentuje tim, ze neomezena litacka pro nej i pro rodinne prislusniky byla jedna z motivaci, proc sel ke draze... ano, souhlasim, proc by to za motivaci nemohlo byt povazovano? Ovsem pokud je to motivace jedina, pochybuju, ze dany clovek dela kterekoliv firme na draze dobre jmeno svym pracovnim nasazenim. Takze pokud takovemu jedinci nekdo utne jinou formu penezovodu, lito mi ho neni.
I kdyz to nekteri nechapou, tak v realnem svete neni zadarmo nic. To, ze tak neco vypada, pouze znamena, ze to zaplati nekdo jinej.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










