..: Temný osud jemnické lokálky :..

Moravské Budějovice, foto: MilošJemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.

Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Budova jemnického nádraží, foto: Radek Papež

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."

Historie trati

Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.

Pamětní deska Jemnice, foto: Radek PapežPamětní deska Jemnice II, foto: Radek Papež

Zdroj: ČT24


Jan Máca Poslat mail autorovi | 14.9.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže

Weitere aus ČR Vysočina


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer mira 
15.09.2010 (11:07)  
SŽDC a vedení tohoto státu je banda d....ů. Jak může někdo investovat např. do vybudování nové zastávky v Kroměříži 5,1 mil a za rok chtít zrušit dopravu na této trati? To samé na trati do Josefova dolu kde obce investovaly z vlastních rozpočtů pro ně ne zrovna malou částku 900 tis, 150 tis kraj a zbytek asi SŽDC. Kdo těm obcím vrátí investované peníze? Stát potažmo SŽDC, kraj, nebo je prostě investovaly zbytečně?
Registrierter Benutzer astray 
15.09.2010 (9:51)  
Co takhle přesunout Znojmo do Rakouska?
15.09.2010 (9:41)  
Frantisek: ano, pokud budou v republice rychle trate, at se potom resi lokalky...budoucnost zel. dopravy je nekde jinde...na cestu pul hodiny jestli jedu vlakem nebo busem je asi jedno..na cesty delsi uz to znat je. ale trate musi tomu odpovidat (160km/hod min.) Pokud jde o preplnenost silnic, to uz je ted
15.09.2010 (9:13)  
outdoor: Co je v roce 2010 žádoucí? Přestat s trendem uplynulých 50 let - masivní podporou silniční dopravy a omezováním dopravy železniční. To, že ve světě kdysi proběhlo hromadné rušení tratí, přeci ještě neznamená, že se musíme ubírat stejnou cestou. Tehdy byl nadbytek ropy, doba všeobecného plýtvání. V roce 2010 je potřeba šetřit. Šetřit, ale systematicky. Není možné vycházet ze stavu způsobeného letitým zanedbáváním železnice a podpory silnic, protože tak se dostaneme do ještě větších problémů. Už jen zrušení příslušné nákladní dopravy bude znamenat další zatížení silnice, a to nejen v předmětném úseku - zásilky pravděpodobně pokračují mnohem dále. Je také pravděpodobné, že dost lidí využívá vlastní automobil proto, že je spojení veřejnou dopravou příliš zdlouhavé a komplikované. Budeme-li takto postupovat u mnoha tratí, vrátí se nám to jen dalším zatížením silnic, potřebou budovat kolostezky (protože na silnicích bude příliš velký provoz), zvýšenými náklady na vlastní zdraví a podobně. Silniční doprava není tak levná, jak se zdá, to jen mnoho věcí neplatí uživatel (objednatel dopravy), ale všichni. Mimochodem zrušení dopravy na pohraniční rakouské trati nechápu, přinejmenším o sobotách a nedělích pro turisty by se nějaký ten vlak hodil; hlavním problémem pro Čechy ovšem zůstává vůbec zoufalé spojení odtamtud do vnitrozemí. Myslím, že by bylo vhodné nakoupit lehká kolejová vozidla malé kapacity a aerodynamických tvarů, obdobně jako se kupují nové autobusy, s možností automatického spřahování (ne jako požadavek ČD na RegioShuttle se šroubovkou), a s nimi začít "kouzlit". Tratě opravit (silnice se také opravují bez zisku) tak, aby se po nich dalo slušně jezdit, zastávky přiblížit obcím (kde to jde), navázat autobusové linky pokračující dále přes města do jiných obcí. Udělat dopravu přitažlivou a rušit jen tam, kde není ani předpoklad po takových úpravách získat cestující z ostatních druhů dopravy. Možná se budu opakovat, ale podívejme se na Jizerskou dráhu - kdysi uvažované zrušení skomírajícího provozu, a nyní někdy až přeplněné vlaky. Nevím, zda současně s tehdejší změnou provozovatele nedošlo k jednorázovému zrušení pracovních míst v Tanvaldu a současnému vzniku míst v Liberci, ale dost silně o tom pochybuji. Avšak i kdyby, pracují dnes jemničtí převážně v Jemnici? Opět pochybuji. Chceme-li převést dopravu na koleje, není cesta jejich fyzického rušení asi tou správnou volbou. V této souvislosti vzpomínám na výrok jednoho politika, že nelze převést dopravu na koleje, poněvadž nemají dostatečnou kapacitu - a proto je třeba stavět autům nové silnice. Protimluv nehcť si každý najde sám. Přeji hezký den.
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
15.09.2010 (7:26)  
zirecek: Na tom seznamu mi přijde trochu zavádějící, kde přestanou ČD jezdit, tj. ne nutně zrušené tratě. Nebo Děčín - Oldřichov, Most - Moldava, Chomutov - Vejprty jsou odsouzeny k záhubě?
14.09.2010 (21:00)  
Jan Máca:
Ano, díky tomu, že všechny obce mine, v nich nemá cenu zastavovat. Proto bych toto viděl jako jedno řešení, které zkrátí jízdní dobu od MB do OKR. Nahradit Os Sp, které by od Znojma do MB stavěly jako Os a dále pak snad Jaroměřice nad Rokytnou a to by asi bylo vše.

ANO, PŘESNĚ TAK.
14.09.2010 (19:56)  
ja Vas tady chapu, taky co na strankach s zeleznicni tematikou jineho cekat..ale uvedomte si, co je v roce 2010 zadouci? 810 (resp. regionoha) a pet az deset cestujicich k tomu? prumerna rychlost ceskych lokalek kolik? 30km/hod? a ma cenu provozovat takove slepe trate, ktere nevedou od nikud nikam a to neni je priklad MB-Jemnice, ale i Netolice-Divcice, a dalsi a dalsi...rocne najedu vlakem pres 15 000 Km, takze nejsou zadny zastance silnicni dopravy, ale takova lokalka neni pro dnesni potreby rozhodujici...jsme nekde jinde a nejen my! co Rakusaci? oni uz takove trate taky neresi... napr. kam dnes nejdale jezdi(v reichu) vlaky na nekdejsi trati Kostelec-Slavonice-Schwarzenau ...do Waidhofenu! a dal se uz trat taky na osobku nepouziva, co? proc asi? lidi uvazujte trzne!
14.09.2010 (18:19)  
Miroslav Zikmund: Bohužel, na trati, kde je provozovaná solo 810, jsou vaše výtky nepříliš opodstatněné. Jediný, opravdu relevantní argument z vašeho seznamu, je přeprava cestujících na vozíku/s kočárkem. Regionální autobusy zpravidla mají plošinu pro kočárek, která se dá použít i pro přepravu invalidního vozíku. Co se týče komfortu nastupování/vystupování, nevidím mezi autobusem a 810 rozdíl. Cesta trvá 30 min, tj. WC není až tak opodstatněné. K stejné kapacitě: kapacita vlaku je 55 cestujících, v pracovní dny jede po trati 8 párů vlaků a denní průměr na trati je 200 cestujících, tj. průměrná obsazenost v jednom spoji je 12-13 cestujících. V článku není uvedené nic o objemu nákladní dopravy, ale ani tam to asi nebude nijak valné.
Pro vozíčkáře je možnost přepravy mezi Prahou/Plzní a Norimberkem už několik let stejná. V letošním GVD jde o R350/R353 se zvedací plošinou a R351/R352 s prostorem vhodným k přepravě na invalidním vozíku.

happy: Přesně z opačného důvodu jsem na střední musel jezdit autobusem. Vyhovět každému jednoduše nejde.

Bohužel, je to jedna z tratí, která kdyby byla v kterékoliv sousední zemi, byla by minimálně bez osobní dopravy. Líbí se mi názor v diskuzi, že každému zrušení tratě, resp. osobní dopravy na ní, by měla předcházet fundovaná a odborná diskuze. Ale míchat DB-Expressbus/SC Bus mezi Prahou a Norimberkem a 810 na lokálce ...... no nic.
Registrierter Benutzer ceskolipak  mail  
14.09.2010 (16:24)  
Navíc deviatilita tratě do Jemnice je cca 1,2, což je na české poměry docela dobré, u lokálek dokonce velmi dobré. Autobus sice neobslouží více okolních vesnic než vlak, ale má však lépe situované zastávky.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko