Jemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.
Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."
Historie trati
Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
Zdroj: ČT24
| 14.9.2010 (7:00)
Ano, elektrizace je pochopitelně jen zbožné přání. Nicméně o elektrizaci navazující trati z Jihlavy do Okříšek se reálně uvažuje. Stačily by pro začátek moderní motorové jednotky na spěšných vlacích HB-ZN, jak uvažuje RJ. Protože jinak trať 241 čeká téměř stejně neslavný osud jako 243.
Není možné, aby se člověk nedostal prakticky žádným spojem z Prahy do Znojma přes Jihlavu. Jiná situace je rychlík Praha - HB a přípojný spěšňák HB - Znojmo.
Když jsou schopni Rakušáci iniciovat přímé taktové linky Vídeň - Znojmo CityShuttle, je pak velká ostuda, že se civilizovaně ze Znojma cestující v Česku pak už nikam nedostane, ani do Prahy ani do Brna.
Kdo zkusil cestovat ze Znojma do Retzu a ze Znojma na Moravské Budějovice, tak je v úrovni cestování propastný rozdíl...
To co uvádíte vy je trapně jednoduché a příliš průhledné, z toho nepodezřívám ani "kované" úředníky. Ve vlastním zájmu si to trochu zesložití aby jim do toho na první pohled každej neviděl, ne?
Karel Kovářík: Souhlasím, že kraj Vysočina nějakou propracovanou dopravní koncepci neprezentuje, ale obávám se že kdyby ji zpracoval, dospěje ke zrušení jemnické tratě také...
Zle tuseni mi rika, ze toto cislo vzniklo jako: rocni naklady SZDC/pocet spravovanych km trati. Tedy lzivy prumer.
Já bych jen dodal, že být tahle lokálka v libovolné sousední zemi, už se po ní nejezdí dávno. Zvlášť pokud jde o trať, vedoucí trvale podél silnice, kde můžou rovnou jezdit (a jezdí) ty přímé autobusy třeba do Dačic.
Je sice možné, že by se po této lokálce v zahraničí nejezdilo.
Je ale reálné, že by se po navazující 241 jezdilo rychlostí 80-100 kmh, elektricky moderními jednotkami s klimatizací a několika přímými spoji s hlavním městem.
já zase dodám, ze k rušení jakékoliv tratě má docházet jen na základě odborně a fundovaně zpracované koncepce veřejné dopravy, nikoliv nějakou hurá akcí jako je to dnes...
soucasný stav je částečně stále ještě dědictvím socialismu, kdy se busy i vlaky realizovali naprosto samostaně bez nějakého společného plánu,
IDSJMK ukazuje, že z mnoha lokálních tratí mohou být rušné přímětské tratě a to ne proto, že by lidé jinou možnost neměli
Je potřeba si uvědomit, že to co se hodilo lidem před 100 lety, může být dneska docela k ničemu. Kolik lidí dneska na venkově bydlí, kolik jich má auta bez kterých se stejně v práci neobejdou, jak často a jak rychle chtějí cestovat, kam dneska chtějí jezdit na nákup a jestli je tam ten vlak vůbec doveze... Provozovat jemnickou lokálku s odkazem na um předků je totéž jako provozovat všechny úzkorozchodné lomové drážky u Skalné, nebo provozovat cukrovary tam kde už se řepa dávno nepěstuje.
Alex,Swan: Už dneska jezdí v neděli z Mor.Bud. do Jemnice 6 autobusů, to je o 2 více než vlaků.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.












