Jemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.
Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."
Historie trati
Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
Zdroj: ČT24
| 14.9.2010 (7:00)
... jak je možné, že ExpressBus do Norimberka neumožňuje přepavu vozíčkářů ... na rozdíl od rakouských ICBUS
No myslím, že zrovna tohle až tak typická lokálka na zrušení není. Do obcí naopak není z vlaku tak daleko, kromě obce Dědice (do skloňování se radši nepouštím :-)), ale tam by se dala udělat snadno zastávka blíže, kousek od obecního úřadu. Lhotice má dokonce naopak železnici blíže. A Jenmice už není nejmenší město..
To je řada jiných kandidátů.
"Do Vídně máme ze Znojma luxusní spojení díky Rakušanům"
Protože takhle byla koncipovaná celá železniční síť v době svého vzniku za mocnáře císaře pána. Už jste k Vídni tak blízko, že se jinam líp ani dostat nemůžete. Do Brna vám trať nepostavili a Praha je po těch lokálkách dost daleko. Perspektivu vidím jedině ve VRT přes Jihlavu - ale tohle téma bych nerad otvíral.
Problém trati 241 a taky 252 je v tom, že nejsou trasovány do Třebíče. Pak by měly význam alespoň v regionální dopravě. A 241 je lokálka tak expresně koncipovaná, že kromě Moravských Budějovic míjí v uctivé vzdálenosti všechny obce na trase.
Nedokážu odhadnout, kolik lidí by využilo přímého spojení z Prahy do Znojma. Ale vzhledem k tomu, že má město skoro 40 tis obyvatel a je střediskem turistického ruchu, potenciál by to mít mohlo. Jde taky o okolí (NP Podyjí, vinařská turistika, Vranovská přehrada), jak má cestovat turista, který chce do Znojma dopravit kupř. kolo ? Nebo využít vlak jako alternativu v zimě místo D1 při sněhové kalamitě a dopravních zácpách ?
Přestupovat v Havl.Brodě, Jihlavě, Okříškách, popř. Mor. Budějovicích?
Má zo to, že by se alespoň jeden přímý spoj v Prahy v pátek a v neděli zpět využil, cestovní doba cca 4 hodiny je furt lepší než nynějších 5,01 - 6,36.
Opět Vaše slova podepisuji. Jsem ze Znojma a tyto úvahy jsou zde bohužel čím dále více hlasitější. I současná radnice Znojma se snaží v tomto apelovat nahoru, aby se věci změnily. Nicméně o to smutnější je vidět, jak úřady nahoře tyhle věci vůbec nezajímají. Spojení mezi Jihlavou a Znojmem, na které jemnická lokálka navazuje, je opravdu tragické. Moc si přeji, aby projekt firmy RJ na spěšné vlaky ZN-HB s obratem Siemens Desiro v 2 hodinovém taktu vyšel. Pokud to ministerstvo nepodpoří, je to jasná diskriminace celé jihozápadní Moravy. Do Vídně máme ze Znojma luxusní spojení díky Rakušanům, do Prahy odtud nejede po kolejích nic (leda tak 3x přestupovat).
Souběžná silnice po celé délce trasy a skutečnost, že z mezilehlých zastávek a stanic (Třebelovice, Rácovice, Dědice, Jackov) je do vesnic dál než od autobusových zastávek, hovoří za vše. Množství spoluobčanů, které využívá hromadnou dopravu, stále klesá. Ani Moravské Budějovice ani Jemnice nejsou tak velkými centry, aby připadala v úvahu taktová doprava, případně přiblížení zastávek současnému osídlení. Návaznost na dálkové či spěšné vlaky v Moravských Budějovicích může fungovat i vzhledem k blízkosti autobusového a vlakového nádraží. Ovšem např. při cestě do Prahy už většina cestujících využije asi spíše autobus (dálnice Jihlava-Praha, kultura cestování, čas).
Jestliže se kraj rozhodne podpořit dopravu autobusovou (v rozsahu deseti nebo o málo víc spojů denně je ekologický argument poněkud mimo). Myslím že lokálku pak nemůže zachránit ani JHMD (byť si už dávno myslím, že ing. Šatava by neměl řídit pár lokálek, ale železniční dopravu u nás v celé republice, i když chápu že mu chybí rychlá kulometná rota na obsazení generálního ředitelství ČD).
Píše se 21. století, ministerstvo železnic už nějakých pár roků nepotřebujeme a nostalgicky tu sice můžeme plakat nad starými časy, ale má-li se naše kolejová doprava stát dopravní sítí odpovídající potřebám současnosti, zbavme se podobných tratí co nejrychleji.
Trať se stala technickou památkou především kvůli takřka v původní podobě dochovaným nádražním budovám.
Ptám se:
1. bylo by pro vás spojení vlakem použitelné?
2. cestovali byste rádi do školy autobusem?
Zle tuseni mi rika, ze toto cislo vzniklo jako: rocni naklady SZDC/pocet spravovanych km trati. Tedy lzivy prumer.
Souhlasím. Ovšem každý průměrný školák si všimne, že pokud dělím celkovou částku menším počtem km (třeba o ty zavřené tratě), tak číslo nákladů na 1 km vzroste. Takže asi čeká na SŽDC někoho překvapení ;) A až Bárta vykopne "dona" Komárka, tak to řádně oslavím.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.












